دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا

گاردریل های خود بازساز


امروزه برای امنیت در تصادفات به عنوان عامل جذب کننده ضربه در مکان های مستعد تصادف در بزرگراه ها در نظر گرفته می شود. ایالات متحده ، به زودی خداحافظی تلخی را با شبکه های شنی کناره …

امروزه برای امنیت در تصادفات به عنوان عامل جذب کننده ضربه در مکان های مستعد تصادف در بزرگراه ها در نظر گرفته می شود. ایالات متحده ، به زودی خداحافظی تلخی را با شبکه های شنی کناره بزرگراه ها (محافظ تصادف) خواهد داشت. با گسترش موانع خود باز ساز در اطراف بزرگراه ها می توان امنیت این مکان ها را بالا برد. این مواد بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود باز می گردند. از این مواد می توان در مکان های مستعد تصادف استفاده کرد، که به سرعت بعد از اولین تصادف خود را برای تصادف بعدی بازسازی می کنند. ماده مورد استفاده نوعی از پولیورتان (polyurethane) می باشد که در یک فرآیند تخصصی، از میزان ترد بودن است، کاسته می شود. این ماده باید از خاصیت پس زدگی و انعکاس (Rebound) زیادی برخوردار نباشد، چرا که این باعث می شود خودروی تصادف کرده به مسیر باز گردد که این خود بسیار خطر ناک می باشد. این مواد می توانند به روش های مختلف ساخته شوند و برای استفاده های مختلف تغییر کنند.

در بسیاری از مواد هر چه سرعت ضربه زیادتر باشد، رفتار تردیت بیشتری از خود نشان می دهند، اما این ماده تحت شکست ترد قرار نمی گیرد و مقدار انرژی جذب شده در شکل فوق الاستیک پولیورتان یکی از کارآیی های یکتای این ماده است. یکی از کاربردهای این ماده در مسابقات ماشین رانی (Nascar) می باشد، جایی که امنیت بسیار زیادی برای دیوارهای جدا کننده پیست لازم است. یک نمونه اولیه توانسته به صورت رودرو و زاویه ۲۰درجه، ضربه ای با سرعت ۱۶۱متربرثانیه را دریافت کند و به حالت اولیه خود برگردد، همچنین می توان از این ماده در تجهیزات نظامی نیز استفاده کرد. بسیاری از پولیورتان ها و پلاستیک ها می توانند بعد از اولین ضربه تا ۹۵ درصد به حالت اولیه باز گردند، ۹۰درصد برای دومین بار و ۸۵درصد برای سومین بار و سرانجام به حدی می رسند که دیگر به حالت اولیه باز نمی گردند که این رفتار مواد در محدوده پلاستیک می باشد.

همچنین حدی وجود دارد که در آن با کشیده شدن ماده می برد. اما پولیورتان های جدید، که توسط ضربه ماشین های Nascar و ماشین های با وزن ۴/۳ تن به تعداد ۱۲ بار تست شدند می توانند باز هم به حالت اولیه خود باز گردند. زمان کمی برای بازگشتن به حالت اولیه نیاز است. برای بازسازی تا ۹۸درصد، ۱۵دقیقه زمان نیز است و برای بازسازی به حالت اصلی ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. یکی از مزیت های عملی این مواد در مکان هایی همچون کناره پل ها و موانع ساروجی شنی برای جدا کردن خطوط جاده ها مشخص می گردد، زیرا افراد به دلایلی تمایل دارند که هنگام تصادف به طرف این موانع بروند. فناوری استفاده شده امروزی، از شبکه های شنی یا آبی یا نرده های فولادی می باشد که یکبار مصرف هستند و می بایستی بعد از هر تصادف جایگزین شوند. در ایالت Ohio، حدوداً ۲هفته زمان برای تعمیر موانع لازم است و اگر روزانه ۱۰۰۰۰۰ خودرو عبور کند احتمال اینکه تصادفی دوباره رخ دهد و جان کارگران رابه خطر بیاندازد، وجود دارد.هم اکنون ۲شرکت به ارزیابی و سنجش این ماده می پردازند که تحت نظر Adminuistration the federal highwoy safety می باشند. پیش بینی می شود که محاسبات و ارزیابی ها تا در چند ماه اخیر پایان یابد و این محصول در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه گردد.