دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
گاردریل های خود بازساز
امروزه برای امنیت در تصادفات به عنوان عامل جذب کننده ضربه در مکان های مستعد تصادف در بزرگراه ها در نظر گرفته می شود. ایالات متحده ، به زودی خداحافظی تلخی را با شبکه های شنی کناره بزرگراه ها (محافظ تصادف) خواهد داشت. با گسترش موانع خود باز ساز در اطراف بزرگراه ها می توان امنیت این مکان ها را بالا برد. این مواد بعد از چند دقیقه به حالت اولیه خود باز می گردند. از این مواد می توان در مکان های مستعد تصادف استفاده کرد، که به سرعت بعد از اولین تصادف خود را برای تصادف بعدی بازسازی می کنند. ماده مورد استفاده نوعی از پولیورتان (polyurethane) می باشد که در یک فرآیند تخصصی، از میزان ترد بودن است، کاسته می شود. این ماده باید از خاصیت پس زدگی و انعکاس (Rebound) زیادی برخوردار نباشد، چرا که این باعث می شود خودروی تصادف کرده به مسیر باز گردد که این خود بسیار خطر ناک می باشد. این مواد می توانند به روش های مختلف ساخته شوند و برای استفاده های مختلف تغییر کنند.
در بسیاری از مواد هر چه سرعت ضربه زیادتر باشد، رفتار تردیت بیشتری از خود نشان می دهند، اما این ماده تحت شکست ترد قرار نمی گیرد و مقدار انرژی جذب شده در شکل فوق الاستیک پولیورتان یکی از کارآیی های یکتای این ماده است. یکی از کاربردهای این ماده در مسابقات ماشین رانی (Nascar) می باشد، جایی که امنیت بسیار زیادی برای دیوارهای جدا کننده پیست لازم است. یک نمونه اولیه توانسته به صورت رودرو و زاویه ۲۰درجه، ضربه ای با سرعت ۱۶۱متربرثانیه را دریافت کند و به حالت اولیه خود برگردد، همچنین می توان از این ماده در تجهیزات نظامی نیز استفاده کرد. بسیاری از پولیورتان ها و پلاستیک ها می توانند بعد از اولین ضربه تا ۹۵ درصد به حالت اولیه باز گردند، ۹۰درصد برای دومین بار و ۸۵درصد برای سومین بار و سرانجام به حدی می رسند که دیگر به حالت اولیه باز نمی گردند که این رفتار مواد در محدوده پلاستیک می باشد.
همچنین حدی وجود دارد که در آن با کشیده شدن ماده می برد. اما پولیورتان های جدید، که توسط ضربه ماشین های Nascar و ماشین های با وزن ۴/۳ تن به تعداد ۱۲ بار تست شدند می توانند باز هم به حالت اولیه خود باز گردند. زمان کمی برای بازگشتن به حالت اولیه نیاز است. برای بازسازی تا ۹۸درصد، ۱۵دقیقه زمان نیز است و برای بازسازی به حالت اصلی ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. یکی از مزیت های عملی این مواد در مکان هایی همچون کناره پل ها و موانع ساروجی شنی برای جدا کردن خطوط جاده ها مشخص می گردد، زیرا افراد به دلایلی تمایل دارند که هنگام تصادف به طرف این موانع بروند. فناوری استفاده شده امروزی، از شبکه های شنی یا آبی یا نرده های فولادی می باشد که یکبار مصرف هستند و می بایستی بعد از هر تصادف جایگزین شوند. در ایالت Ohio، حدوداً ۲هفته زمان برای تعمیر موانع لازم است و اگر روزانه ۱۰۰۰۰۰ خودرو عبور کند احتمال اینکه تصادفی دوباره رخ دهد و جان کارگران رابه خطر بیاندازد، وجود دارد.هم اکنون ۲شرکت به ارزیابی و سنجش این ماده می پردازند که تحت نظر Adminuistration the federal highwoy safety می باشند. پیش بینی می شود که محاسبات و ارزیابی ها تا در چند ماه اخیر پایان یابد و این محصول در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه گردد.
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری انتخابات دولت چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری 1403 سعید جلیلی دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رئیس جمهور سیاست
تب دنگی تهران آتش سوزی آلودگی هوا قتل سازمان هواشناسی شهرداری تهران کنکور پلیس محیط زیست قوه قضاییه سرقت
قیمت دلار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو بورس دلار ایران خودرو واردات خودرو بازار سرمایه قیمت سکه
عاشورا سینما دفاع مقدس امام حسین (ع) سینمای ایران کتاب تلویزیون رسانه ملی سریال تئاتر فیلم دهه اول محرم
وزارت علوم کنکور ۱۴۰۳ سازمان ملی سنجش ربات فضا آموزش عالی
رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه فرانسه اسرائیل آمریکا ترکیه جو بایدن انگلیس چین
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه پرسپولیس یورو 2024 لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو لیگ برتر ایران علیرضا بیرانوند نقل و انتقالات لیگ برتر تیم ملی اسپانیا تیم ملی آلمان
هوش مصنوعی فناوری اینترنت تبلیغات اینستاگرام تماس تصویری ناسا آیفون شیائومی سامسونگ نوآوری گوگل
سرطان طب سنتی کودک ویتامین تب دانگ گرمازدگی آلزایمر پوکی استخوان عشق