پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 23 May, 2024
مجله ویستا

کارآفرینی در آلمان


کارآفرینی در آلمان

کشور آلمان بیش از ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور جزو ۷ کشور پیشرفته صنعتی دنیا است که دارای اقتصادی قوی و پیشرفته است.در حال حاضر سرانه تولید ناخالص داخلی آن حدود ۲۴ هزار …

کشور آلمان بیش از ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور جزو ۷ کشور پیشرفته صنعتی دنیا است که دارای اقتصادی قوی و پیشرفته است.در حال حاضر سرانه تولید ناخالص داخلی آن حدود ۲۴ هزار دلار آمریکا است و رشد خوبی را نیز طی سالهای آتی پیش بینی کرده اند.بعضی از شاخص های اقتصادی این کشور در مقابل کشورهای توسعه یافته صنعتی و در حال توسعه به قرار زیر است :

سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر شاغل حدود ۵۳ هزار دلار در آمریکا است.

توانایی سرمایه گذاری مخاطره آمیز برای توسعه کسب و کار در این کشور دارای مقیاس ۶/۲ است.

کارآفرینی و صنایع کوچک و متوسط نقش قابل توجهی در اقتصاد آلمان دارند.حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را ایجاد میکند.۵۱درصد از صنایع کوچک و متوسط را میتوان در طبقه کسب و کارهای نوآور در نظر گرفت.صنایع کوچک و متوسط در آلمان برای ۶۰ درصد از کسانی که در کسب و کارها مشغول به کار میباشند شغل فراهم میکند.این امر در مورد بخش ساختمانی در سال ۱۹۹۷ در آلمان تحقیقات نشان میدهد که آموزش کارآفرینی در یک مسیر خوب حرکت میکند.خیلی از مدارس عالی فنی در دانشگاهها همیشه پیشنهاد برگزاری سمینارها و گردهمایی های کارآفرینی هزینه کل تحقیقات در این کشور حدود ۵۰ میلیارد دلار آمریکا است.,۸۹/۶ درصد از مشاغل در صنایع کوچک و متوسط بود.بخش خدمات ۸۳/۹ درصد و در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها تعمیر اتومبیل موتورسیکلت و کالاهای فردی و خانگی هتل ها و رستوران ها صادق است.صنایع کوچک و متوسط برای ½ میلیون نفر از افراد جوان دوره کارآموزی فراهم میکند و نیمی از تولید ملی را ایجاد میکند.صنایع کوچک و متوسط در آلمان سهم قابل ملاحظه ای از نوآوری های برپایه کسب و کار را تشکیل میدهند.۵۱درصد از آنها را میتوان در طبقه کسب و کارهای نوآور در نظر گرفت.با این وجود این رقم برای شرکت های بزرگ ۸۴درصد است.از آنجا که تعداد ایجاد شرکتها در رابطه با تعداد کل شرکتها کمی کاهش یافته است و از ۲۲/۸درصد به ۲۲/۳درصد بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ رسیده است موازنه تولید شرکتها بعد از کاهش زوال شرکتها در این دوره از ۴/۶ درصد به ۲/۹ درصد کاهش یافته است.ریشه این توسعه افزایش قابل توجهی در تعداد زوال شرکت ها از ۵۰۲ هزار در سال ۱۹۹۶ به ۵۴۲هزار در سال ۱۹۹۹ در مقابل زمینه نسبتاً ثابت تعداد و پیدایش شرکتها وجود داشته است.مدل GEM در سال ۱۹۹۹ با هدایت کالج بابسون آمریکا و مدرسه کسب و کار لندن کارتحقیقاتی را بین ۲۱ کشور دنیا در رابطه با ارتباط کارآفرینی و رشد اقتصادی بررسی میکند.به طور کلی برنامه های ارتقاء ایالتی برای توسعه فعالیت های کارآفرینانه در آلمان توسط کارشناسان مثبت ارزیابی میشود.هنجارهای اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی را در توضیح تفاوتهای موجود بین نرخ های شروع کسب و کار برعهده دارند.کارشناسان احساس میکنند که سیستمهای حقوقی و رفاه اجتماعی هنوز هم محرکهای انگیزشی کمی را به شهروندان ارائه میدهند تا آنجا بتوانند از ابتکارهای خود استفاده کنند و مستقل شوند., مشاوره ,کاراشتراکی و آموزش کارآفرینی را میکنند و یک بحث مهم که در آموزش کارآفرینی قابل توجه است این است که اغلب پرفسورها براین اصل پافشاری میکنند که تنها بحث کارآفرینی را به صورت آموزش وطرح نکنند بلکه همگام با آموزش بتوانند کارگاههای کارآفرینی را به صورت علمی و شکلهای متفاوت بیان کنند.در مجموع در آلمان ۴۲ دانشگاه و مدرسه عالی فنی وجود دارد که در آنها تئوری های کارآفرینی و مدیریت نوآوری تدریس میشود.

نویسندگان: حجت اله رضازاده/کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری- ناهید شیخان/عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری- دکتر محمود احمدپور/عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری

مرجع: خانه کارآفرینان