جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

پرسش و پاسخ های بیمه ای


پرسش و پاسخ های بیمه ای

بیمه , افزون بر رفع تشویش خاطر, دلهره ونگرانی ازحوادث زیانبار احتمالی آینده , دارای خصلت تعاون و كمك به همنوع است

●به‌ زبان‌ ساده‌، بیمه‌ چه‌فایده‌هایی‌ دارد ؟

بیمه‌، افزون‌ بر رفع‌ تشویش‌ خاطر، دلهره‌ ونگرانی‌ ازحوادث‌ زیانبار احتمالی‌ آینده‌، دارای‌ خصلت‌تعاون‌ و كمك‌به‌ همنوع‌ است‌.

●از نظر فقهی‌، بیمه‌ چه‌ نوع‌معامله‌ای‌ است‌ ؟

طبق‌ فتوای‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌)،بیمه‌ عقدی‌ است‌مستقل‌ و تمام‌ اقسام‌ آن‌ صحیح‌.

●طرفین‌قرارداد بیمه‌ چه‌ كسانی‌ هستند ؟

طرفین‌ قرارداد، عبارتند از :

(۱) بیمه‌گذار كه‌ خریدار بیمه‌است‌;

(۲) بیمه‌گر كه ‌فروشنده‌ بیمه‌ است‌ ، یعنی‌ همان‌شركت‌ بیمه‌.

●موضوع‌بیمه‌ یا بیمه‌ شده‌ چیست‌ ؟

مورد بیمه‌، موضوع‌ بیمه‌ یا بیمه‌شده‌ هر سه‌ به‌ یك‌ مفهوم‌است‌: اموال‌، مسؤولیت‌ یاشخصی‌ است‌ كه‌ تحت‌ پوشش ‌بیمه‌ای‌ قرار می‌گیرد.

●چه‌كسی‌ می‌تواند خریدار بیمه‌ باشد ؟ كسانی‌ كه‌ مالك‌ یااستفاده‌ كننده‌ از اموال‌ منقول‌ و غیرمنقول‌باشند یا قانون مسؤولیت‌ خسارت‌ وارده‌ به‌ اشخاص‌ ثالث ‌را برعهده‌ داشته ‌باشند، دارای‌ نفع‌ بیمه‌پذیر هستند ومی‌توانند آن‌ را بیمه‌كنند.

●با انواع‌ ریسك‌ چگونه‌ باید برخورد كرد ؟

هرشخصی‌ در زندگی‌ روزمره‌ خود، ممكن‌ است‌ باحوادث‌گوناگونی‌ مواجه‌ شود. برخی‌ از این‌ حادثه‌ها،خوشایندند كه‌به‌ آنها شانس‌ می‌گویند و بعضی‌ناخوشایند كه‌ ضرر وزیان‌ به‌ دنبال‌ می‌آورند و ریسك‌خوانده‌ می‌شوند. راههای‌گوناگونی‌برای‌ برخورد با ریسك‌وجود دارد. برای‌ مثال‌،برخی‌ از آنها را می‌توان‌ حذف‌ كرد یاكاهش‌ داد; از بعضی‌اجتناب‌ كرد یا خنثی‌نمود یا اینكه‌ریسك‌ را نگه‌داشت‌. ولی‌مهمترین‌ و مؤثرترین‌ روش‌ برای‌مقابله‌ با ریسك‌، انتقال‌آنها به‌ شركتهای‌ بیمه‌ است‌. با بیمه‌كردن‌ جان‌، مال‌ ومسؤولیت‌ خویش‌ می‌توان‌ عواقب‌ زیانبارمالی‌ ریسك‌ را به‌بیمه‌گر منتقل‌ كرد.

●شركت‌ بیمه‌، چگونه‌و براساس‌ چه‌ اطلاعاتی‌،اشخاص‌ یا اموال‌ را بیمه‌ می‌كند ؟

ارائه‌ اطلاعات‌ برای‌ ارزیابی‌ خطر، تعیین‌ حق‌ بیمه‌ وصدوربیمه‌ نامه‌ از وظایف‌ بیمه‌گذار است‌. در بیمه‌های‌اشخاص‌،بیمه‌ گذار باید علاوه‌ بر پیشنهاد بیمه‌، برای‌ بیمه‌شده‌ فرم‌پرسشنامه‌ پزشكی‌ را نیز تكمیل‌ كند. برای‌ بیمه‌های‌اموال‌بیمه‌گذار باید در پیشنهاد بیمه‌ اطلاعات‌ لازم‌ را كه‌درتصمیم‌گیری‌ بیمه‌گر مؤثر است‌ قید كند. البته‌ درصورت‌ضرورت‌، بیمه‌گر می‌تواند از بیمه‌ شده‌ معاینه‌پزشكی‌به‌عمل‌ آورد و در مورد بیمه‌ اموال‌از گزارش‌كارشناسی‌بازدید اولیه‌ استفاده‌ كند.

●در صورتی‌كه ‌بیمه‌گذار اطلاعات‌ نادرست‌ و اشتباه ‌ارائه‌ كند چگونه‌ عمل‌می‌شود ؟

طبق‌ ماده‌ ۱۲ قانون‌ بیمه‌، اگر ارائه‌ اطلاعات‌نادرست‌ عمدی‌باشد، بیمه‌نامه‌ باطل‌ است‌ و خسارت‌پرداخت‌ نمی‌شود وحق‌ بیمه‌های‌ دریافتی‌ نیز قابل‌ استردادنیست‌. در صورت‌غیرعمدی‌ بودن‌، خسارت‌ به‌ نسبت‌ حق‌بیمه‌ دریافتی‌ به‌حق‌ بیمه‌ واقعی‌ پرداخت‌ می‌شود.

●اگربیمه‌گذار با قصد سوء و به‌ نیت‌ دریافت‌خسارت‌ بیشتر،اموال‌ خود را بیش‌ از قیمت‌ واقعی‌ آن‌بیمه‌ كند، چه‌ اتفاقی‌می‌افتد ؟

طبق‌ماده‌۱۱ قانون‌بیمه‌، قراردادباطل‌است‌،خسارت‌پرداخت‌نمی‌شود و حق‌ بیمه‌ دریافتی‌ نیز قابل‌استرداد نیست‌.

●بیمه‌ نامه‌ از چه‌ زمانی‌ اعتبار دارد وبیمه‌گر از چه‌هنگامی‌ متعهد جبران‌ خسارت‌ وارده‌،ناشی‌ ازخطربیمه‌ شده‌ است‌ ؟

اعتبار بیمه‌ نامه‌ از ساعتی‌ كه‌ درقرارداد قید شده‌، آغازمی‌شود، به‌ شرط آنكه‌ بیمه‌گذار حق‌بیمه‌ تعیین‌ شده‌ راپرداخت‌كند.اگرشركت‌بیمه‌ باپرداخت‌اقساطی‌ حق‌بیمه‌موافقت‌ نماید، اعتبار آن‌ با پرداخت‌نخستین‌ قسط حق‌ بیمه‌شروع‌ می‌شود و بیمه‌گر از زمان‌اعتبار بیمه‌ متعهد جبران‌خسارت‌ وارده‌ ناشی‌ از خطر بیمه‌شده‌ است‌.

●حداكثر تعهد بیمه‌گر برای‌ پرداخت ‌خسارت‌چقدر است‌؟

حداكثر تعهد بیمه‌گر، خسارت‌ وارده‌است‌ به‌ شرط آنكه‌اموال‌ بیمه‌ شده‌ به‌ ارزش‌ واقعی‌ بیمه‌شده‌ باشد و در روزحادثه‌نیز همان‌ ارزش‌ را داشته‌ باشد. به‌هرحال‌، تحت‌ هیچ‌شرایطی‌ خسارت‌ پرداختی‌ در طول‌اعتبار قرارداد از رقم‌بیمه‌شده‌ تجاوز نخواهد كرد.

●گاهی‌بیمه‌گذاران‌ از این‌ شكایت‌ دارند كه‌ میزان‌خسارت‌ پرداختی‌كمتر از خسارت‌ وارده‌ است‌، چرا ؟

به‌ موجب‌ ماده‌ ۱۰ قانون‌بیمه‌، هرگاه‌ بیمه‌گذار اموال‌ خود رابه‌ كمتر از قیمت‌ واقعی‌بیمه‌ كند یا بر اثر افزایش‌ قیمت‌ درروز حادثه‌ سرمایه‌ بیمه‌شده‌ كمتر از ارزش‌ واقعی‌ باشد،خسارت‌ به‌ نسبت‌ مبلغ‌ بیمه‌شده‌ به‌ ارزش‌ واقعی‌ پرداخت‌خواهد شد.

●واسطه‌ بیمه‌،چه‌ كسی‌ است‌ ؟

در بازار بیمه‌ علاوه‌ بر خریداران‌ بیمه‌(بیمه‌گذاران‌) وفروشندگان‌ (شركتهای‌ بیمه‌) گروهی‌ هستندكه‌ واسطه‌ تلقی‌می‌شوند. این‌ گروه‌ عامل‌ ارتباط بین‌ بیمه‌گرو بیمه‌گذارهستند كه‌ عبارتند از : نمایندگان‌ و دلالان‌رسمی‌(كارگزاران‌). نمایندگان‌، نماینده‌ شركت‌ بیمه‌ تلقی‌می‌شوندو به‌ حساب‌ شركتی‌ كه‌ نماینده‌ آن‌ هستند فعالیت‌می‌كنند.ولی‌ دلالان‌ می‌توانند با تمام‌ شركتهای‌ بیمه‌همكاری‌ داشته‌باشند. تأیید صلاحیت‌ دلالان‌ رسمی‌ با بیمه‌مركزی‌ ایران‌است‌ و پس‌ از این‌ تأیید است‌ كه‌ پروانه‌ دلالی‌صادرمی‌شود. شركتهای‌ بیمه‌ نیز پس‌ از تأیید بیمه‌ مركزی‌ایران‌ برای‌نمایندگان‌ خود گواهینامه‌ فعالیت‌ صادر می‌كنند

●قرارداد بیمه‌ چند نوع‌ شرایط دارد ؟

سه‌ نوع‌ :

(۱) شرایط عمومی‌

(۲) شرایط خصوصی

(۳)شرایط ویژه‌شرایط عمومی‌

شرایطی‌ است‌ كه‌ برای‌ تمام‌بیمه‌گذاران‌ یك‌ رشته‌یكسان‌ است‌ و در پشت‌ بیمه‌ نامه‌چاپ‌ می‌شود(مانندشرایط عمومی‌ بیمه‌ آتش‌سوزی‌،شرایط عمومی‌ بیمه‌ بدنه‌اتوموبیل‌ و...); شرایط خصوصی‌، مخصوص‌ یك‌‌، بیمه‌گذارمعین‌ است‌ ومشخصات‌ بیمه‌گذار،موضوع‌ بیمه‌، حق‌ بیمه‌،خطرهای‌بیمه‌شده‌،مدت‌ قرارداد (شروع‌ و خاتمه‌) و میزان‌تعهدبیمه‌گر در آن‌ قید می‌شود; شرایط ویژه‌ نیز،مخصوص‌موارد خاصی‌ است‌ كه‌ بین‌ بیمه‌گر و بیمه‌گذارتوافق‌ می‌شود(مانند بیمه‌ بودن‌ یكی‌ از خطرهای‌ استثناشده‌).

●خطرهای‌ استثنا شده‌ كدامند ؟

خطرهایی‌هستندكه‌ خسارت‌ ناشی‌ از آنها جزو تعهد بیمه‌گرنیست‌. این‌خطرهاكه‌ استثناآت‌ استاندارد نامیده‌ می‌شوند،عبارتند از :

(۱)خطر جنگ‌;

(۲) خطر انرژی‌ هسته‌ای‌ و موادرادیواكتیو;

(۳) خطر برخورد امواج‌ صوتی‌.

●وظایف‌ بیمه‌گذارچیست‌ ؟

وظایف‌ بیمه‌گذار عبارت‌ است‌ از :

(۱) دادن‌اطلاعات‌ دقیق‌در پیشنهاد بیمه‌ تا بیمه‌گر بتواند حق‌ بیمه‌صحیح‌ را تعیین‌كند

(۲) پرداخت‌ به‌ موقع‌ حق‌ بیمه‌

(۳)حفاظت‌ از موردبیمه‌ درحد متعارف‌ بدون‌ توجه‌ به‌ وجودبیمه‌

(۴) اعلام‌تشدید خطر (اگر مورد بیمه‌ براثر عمل‌بیمه‌گذار یا عمل‌شخص‌ ثالث‌ تشدید شود مراتب‌ بایدبه‌اطلاع‌ بیمه‌گر برسدو با صدور الحاقیه‌ تأیید شود)

(۵)اعلام‌ بهنگام‌ وقوع‌حادثه‌ای‌ كه‌ منجر به‌ خسارت‌ مورد تعهدبیمه‌گر است‌.

●بیمه‌گذار چقدر فرصت‌ دارد تا وقوع‌حادثه‌ منجربه‌ خسارت‌ را به‌ اطلاع‌ بیمه‌گربرساند ؟

تاپنج‌روز ازتاریخ‌اطلاع‌ خود از وقوع‌حادثه‌; قبل‌از اینكه‌آثارحادثه‌ از میان‌ برود و بیمه‌گر بتواندكارشناس‌ خود رابرای‌ارزیابی‌ خسارت‌ و میزان‌ تعهد خود اعزام‌ كند.

●چه‌زمانی‌ خسارت‌ برای‌ بیمه‌گر اثبات‌ شده‌ تلقی‌می‌شود و بایدخسارت‌ را بپردازد ؟

اگر چهار مورد زیر برای‌ بیمه‌گر ثابت ‌شود، خسارت‌ رامی‌پردازد :

(۱) خطر بیمه‌ شده‌ اتفاق‌ بیفتد;

(۲) براثر تحقق ‌خطر بیمه‌ شده‌، خسارت‌ وارد شود;

(۳)خسارت‌ وارده ‌مستقیم از خطر بیمه‌ شده‌ ناشی‌ شود;

(۴)اموال‌ خسارت‌دیده‌، همان‌ اموالی‌ باشد كه‌ بیمه‌ شده‌ است‌ (بیمه‌گذار درهنگام‌ اعلام‌ خسارت‌ باید فهرست‌ اموال‌خسارت‌ دیده‌ ومیزان‌ تقریبی‌ خسارت‌ وارده‌ را به‌ بیمه‌گراعلام‌ كند).

●شركت‌بیمه‌، خسارت‌را چگونه‌می‌پردازد؟

شركت‌ بیمه‌، خسارت‌ را به‌ پول‌ نقد پرداخت‌ می‌كند،مگراینكه‌ حق‌ تعمیر یا جایگزینی‌ مورد بیمه‌ در بیمه‌نامه‌پیش‌بینی‌ شده‌ باشد. در آن‌ صورت‌ بیمه‌گر باید درمدت‌متعارف‌، تعمیر یا جایگزینی‌ را انجام‌ دهد.

●آیابیمه‌گر، هزینه‌ پیشگیری‌ از توسعه‌ خسارت‌ ونجات‌ اموال‌بیمه‌شده‌ را می‌پردازد؟

بله‌. حتی‌ اگر تلاش‌ بیمه‌گذار هم‌نتیجه‌ بخش‌ نبوده‌ باشد. اگراشیای‌ بیمه‌شده‌ هم‌ در حین‌نجات‌ صدمه‌ ببینند، باز جبران‌آن‌ خسارت‌ برعهده‌ بیمه‌گراست‌; البته‌ این‌ گونه‌ هزینه‌هاباید درحد متعارف‌ باشد.

●آیا بیمه‌گذار می‌تواند اموال‌ خود را همزمان‌ برای‌یك‌ خطربه‌ نفع‌ خود نزد چند شركت‌ بیمه‌ به‌ قیمت‌روز بیمه‌ كند ؟

نه‌.بیمه‌ نباید موجب‌ سود و منفعت‌ بیمه‌گذار شود. البته‌بیمه‌مشترك‌ نزد چند شركت‌ بیمه‌، به‌طوری‌ كه‌ مجموع‌ارزش‌بیمه‌ شده‌ نزد همه‌ شركتها از ارزش‌ واقعی‌ تجاوز نكندمجازاست‌. این‌ اصل‌ مخصوص‌ بیمه‌های‌ اموال‌ ومسؤولیت‌است‌ و در بیمه‌های‌ اشخاص‌ می‌توان‌ چندبیمه‌نامه‌ باسرمایه‌های‌ دلخواه‌، خریداری‌ كرد و ازمزایای‌آنها بهره‌مندشد.

●شركتهای‌ بیمه‌، در فاصله‌ بین‌ دریافت‌ حق‌بیمه‌وپرداخت‌ خسارت‌، چگونه‌ از حق‌بیمه‌هایی‌ كه‌ ازمردم‌دریافت‌ می‌دارند، نگهداری‌ می‌كنند؟

مؤسسه‌های‌بیمه‌، از محل‌ جمع‌آوری‌ حق‌ بیمه‌ها، ذخایری‌را برنامه‌ریزی‌می‌كنند كه‌ این‌ ذخایر، خود منبع‌ عظیم‌سرمایه‌گذاری‌ است‌.برابر قانون‌، این‌ ذخایر، در بخشهای‌مختلف‌ اقتصادی‌سرمایه‌گذاری‌ می‌شوند به‌ نحوی‌ كه‌علاوه‌ بر تأمین‌ سودتضمین‌ شده‌ برای‌ بیمه‌گذاران‌ به‌سهولت‌ قابل‌ تبدیل‌ به‌ وجه‌نقد است‌ و به‌ شكوفایی‌ اقتصادنیز یاری‌ می‌رساند.

●پیامدهای‌ناگوارمالی‌ناشی‌از وقوع‌ انواع‌ حوادث‌بر ثروت‌ وداراییهای‌ ملی‌ را چگونه‌ می‌توان‌ جبران‌كرد؟

از مهمترین‌ آثاراقتصادی‌ بیمه‌، حفظ توان‌ مالی‌ بیمه‌گذار درخصوص‌ اموال‌و تأسیسات‌ متعلق‌ به‌ اشخاص‌ یا دولت‌است‌ كه‌ جزئی‌ ازثروت‌ ملی‌ محسوب‌ می‌شوند.

●سرمایه‌گذار، چگونه‌می‌تواند باخیال‌ راحت‌سرمایه‌گذاری‌ كند؟

سرمایه‌گذاری‌هادر مقابل‌ انواع‌ خطرها از طریق‌ بیمه‌تضمین‌ می‌شود ودرصورت‌بروزخسارت‌، شركت‌بیمه‌آن‌رامی‌پردازد.

●آیاقراردادبیمه‌ وتغییرات‌ آن‌ می‌تواند شفاهی‌باشد؟

خیر. بیمه‌نامه‌ كه‌ سند قرارداد بیمه‌ است‌ باید كتبی‌ باشد وهرگونه‌تغییردر مفاد آن‌ به‌ درخواست‌ كتبی‌ بیمه‌گذار وموافقت‌ بیمه‌گر باصدور برگه‌ای‌ به‌ نام‌ الحاقیه‌ صورت‌می‌گیرد.

●فرانشیزچیست‌ ؟

درصد یا مبلغی‌ از خسارت‌ است‌، و جبران‌ آن‌برعهده‌ خودبیمه‌گذار. وجودبیمه‌نامه‌نبایدموجب‌سهل‌انگاری‌ بیمه‌گذارشود. بیمه‌گذار، همان‌ طور كه‌ از اموال‌خود مراقبت‌ می‌كندباید از اموال‌ بیمه‌ شده‌ هم‌ مراقبت‌به‌عمل‌ آورد. وجودفرانشیزموجب‌می‌شود كه‌ بیمه‌گذار درحفظ و نگهداری‌موضوع‌ بیمه‌ جدی‌ باشد. فرانشیز موجب‌حذف‌ خسارتهای‌جزئی‌ می‌شود كه‌ به‌ تبع‌ آن‌ هزینه‌های‌اداری‌ و عملیاتی‌بیمه‌گر كاهش‌ می‌یابد.

●آیا استهلاك‌،بیمه‌ شدنی‌ است‌ ؟

استهلاك‌ و كهنگی‌ براثر استفاده‌، بیمه‌شدنی‌ نیست‌ و هنگام‌پرداخت‌ خسارت‌، استهلاك‌ كسرمی‌شود. زیرا ریسك‌بیمه‌پذیر باید اتفاقی‌ و احتمالی‌ باشددر حالی‌ كه‌ استهلاك‌امری‌ حتمی‌ و اجتناب‌ناپذیر است‌.

●برخی‌ از بیمه‌گذاران‌، قرارداد بیمه‌ برای‌ اموال‌خود رابراساس‌ ارزشهای‌ مندرج‌ در دفاتر مالی‌خویش‌ تنظیم‌می‌نمایند. بیشتر بیمه‌گذارانی‌ كه‌ ازمیزان‌ خسارت‌ پرداختی‌رضایت‌ ندارند، از این‌ گروه‌هستند، علت‌ چیست‌ ؟

بیمه‌گذاربرای‌ دریافت‌ خسارت‌ كامل‌، باید اموال‌ خود را به‌ارزش‌ روزبیمه‌ كند. درصورتی‌ كه‌ این‌ دسته‌ از بیمه‌گذاران‌،اموال‌ خودرا به‌ ارزش‌ دفتری‌ منهای‌ استهلاك‌ مالی‌ بیمه‌می‌كنند كه‌معمولا كمتر از ارزش‌ واقعی‌ است‌ و طبق‌ ماده‌۱۰ قانون‌بیمه‌، خسارت‌ به‌ نسبت‌ارزش‌ بیمه‌شده‌به‌ارزش‌واقعی‌پرداخت‌ می‌شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.