چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

شرایط كارایی بازار بورس اوراق بهادار


سازمان بورس اوراق بهادار را می توان در سیستم اقتصادی یك جامعه از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد :
۱) دیدگاه كلان ، كه از این نظر می توان آن را ابزار سیاست گذاری پولی و حلقه زنجیره …

سازمان بورس اوراق بهادار را می توان در سیستم اقتصادی یك جامعه از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد :

۱) دیدگاه كلان ، كه از این نظر می توان آن را ابزار سیاست گذاری پولی و حلقه زنجیره بازار های پولی و مالی دانست.

۲) از دید شركت های مشاركت كننده در بورس ، كه در واقع این بازار برای آنان منبع عمده تشكیل سرمایه و تأمین مالی بشمار می رود.

۳) از دید افراد و سرمایه گذاران ، كه برای آنان یك فرصت سرمایه گذاری مطلوب تلقی می شود.

برای اینكه این بازار بتواند به نحو احسن وظایف خود را در قبال سه گروه ایفا كند ، باید كارا باشد .

شرایط كارایی بازار بورس به شرح زیر است :

الف) سهولت جریان و دسترسی سریع یا وسیع به اطلاعات شفاف در بازار به صورتی كامل و برای همه :

كارا شدن هر بازاری مستلزم این است كه اطلاعات مربوط به شركت ها، شرایط اقتصادی و اوراق بهادار ، به سرعت و سهولت در دسترس همگان قرار گیرد. این اطلاعات به صورتی مناسب توسط سرمایه گذاران در قیمت ورقه بهادار تفسیر می شوند و بنا بر این قیمت همیشه انعكاسی از اطلاعات رایج است. برای اینكه این اطلاعات در دسترس همگان قرار گیرد ، باید رایگان باشد.

ب) تعادل بین ریسك و بازده :

در بلند مدت ، بین ریسك سرمایه گذاری و بازده آن تعادل ایجاد خواهد شد. بازار كارا ، بازاری است كه در آن ممكن نیست به صورت مستمر ، بازدهی بیش از ریسك متناسب یك دارایی بدست آید.

ج) تعیین قیمت اوراق بهادار بر اساس نیروهای عرضه و تقاضا :

در یك بازار كارا ، كه در آن اطلاعات به سرعت و سهولت منتشر می شود ، قیمت بر اساس نیروهای عرضه و تقاضا و با توجه به اطلاعات تعیین می شود و نه بر اساس ملاحظات شخصی و فردی .

د) عدم وجود اختلاف شدید میان قیمت جاری و ارزش واقعی ( ذاتی ) اوراق بهادار :

ورود مستمر اطلاعات در یك بازار كارا موجب می شود قیمت معاملاتی اوراق بهادار ، نزدیك ارزش واقعی آنها باشد. در صورتی كه بین این دو قیمت اختلاف اساسی وجود داشته باشد بازار كارایی لازم را نخواهد داشت.

هـ) قابلیت نقدینگی بازار :

شرط اساسی كارایی بازار ، نقد بودن آن است . در چنین بازاری ، هر وقت فروشنده تصمیم بگیرد . باید بتواند به سهولت و سرعت دارایی خود را تبدیل به نقد كند ، در مقابل ، هر وقت خریدار نیز مایل باشد باید بتواند به راحتی اقدام به خرید كند. حجم سهام در دست مردم ، یكی از عواملی است كه بر این ویژگی كارایی تأثیر بسزایی می گذارد. هر چه تعداد سهام مورد معامله كمتر باشد ،قابلیت نقدینگی آن كمتر خواهد بود.

و) عدم توان فردی در تغییر یكجانبه قیمت ها :

در یك بازار كارا ، به دلیل جریان مستمر اطلاعات و تسلط مكانیزم عرضه و تقاضا در معاملات ، شخص یا اشخاصی محدود نباید قادر باشند به طور یكطرفه قیمت ها را تغییر دهند.