پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

روش جدید تعمیر کشتی ها رکود کاهش ۳ هزار ساعت کاری به ۸ ساعت


روش جدید تعمیر کشتی ها رکود کاهش ۳ هزار ساعت کاری به ۸ ساعت

مهندسان و دست اندرکاران امور دریائی به دنبال فن آوری جدیدی برای بهینه سازی روند تعمیرات و نگهداری و تغییر در کاربری کشتی ها هستند

مهندسان و دست‌اندرکاران امور دریائی به دنبال فن‌آوری جدیدی برای بهینه‌سازی روند تعمیرات و نگهداری و تغییر در کاربری کشتی‌ها هستند. در نتیجه مهندسان و تکنسین‌ها در کشتی‌سازی‌ها و حوضچه‌های تعمیرات کشتی به دنبال استفاده بیشتر از دستگاه‌ها و ابزار قابل حمل هستند تا با بیشتر کردن سرعت و دقت در تعمیرات با رقبای خود در این صنعت هماوردی کنند. به‌علاوه امروزه به کمک این وسائل تعمیرات در محل و به روی دستگاه به راحتی انجام می‌پذیرد و در عملیات کشتی‌ها نیز تداخلی ایجاد نمی‌شود. فن‌آوری‌های جدید روش‌های نوینی برای انجام عملیات تعمیراتی و ایمنی لازم را نیز به همراه دارد.

● تفکرات جدید

تکنسین‌ها در کشتی‌سازی‌ها و کارگاه‌های تعمیرات کشتی، برای انجام کلیه کارها شامل آماده‌سازی ورق‌ها و انجام امور تخصصی بسیار حساس، نیاز به جابه‌جا کردن قطعات و بردن آنها به داخل کارگاه برای تعمیر دارند. در حالی‌که کیفیت کار در بیرون از کارگاه‌های تعمیرات چندان رعایت نمی‌شود. هزینه‌های جابه‌جائی و ضعف مهارت کارگران کارگاه‌های تعمیرات کشتی در باز و بسته کردن قسمت‌های جابه‌جا شده نیز بر این مشکلات می‌افزاید. رشد متناوب ابزار قابل حمل و انجام عملیات تعمیرات در محل، یک قدم مؤثر در بهینه‌سازی تعمیرات است. خوشبختانه راح‌حل مکانیزه کردن امر تعمیرات در هر جائی امکان‌پذیر است.

برای مثال آماده‌سازی و تراشیدن ورق‌های دریائی جهت اتصالات مناسب یکی از مهمترین عمل در روند تعمیرات کشتی است. به‌علاوه ورق‌ها بایستی پس از جوشکاری دوباره تمیز و آماده شوند. مشکل اصلی در آماده کردن ورق‌ها این است که ابتدا باید جداسازی و سپس به کارگاه برای تعمیر برده شوند. در مرحله بعدی، قبل از اتصال باید آنها را کنار هم چید تا به شکل مورد نیاز درآیند. با دستگاه‌های آماده‌سازی قابل جابه‌جائی می‌توان یک روند بسیار سخت تراشکاری، آماده‌سازی و اتصال را به راحتی و بدون این‌که نیاز به جدا کردن قسمت مورد نظر باشد، انجام داد. به این ترتیب با این دستگاه می‌توان به راحتی اتصالات را در محل تصحیح و تمیز کرد.

دستگاه قابل حمل تراشکاری نه‌تنها این مشکلات را حل می‌کند بلکه به تکنسین‌ها کمک می‌کند تا تعمیر کشتی را سریع‌تر و عقلانی‌تر به انجام برسانند. قسمت‌هائی که نیاز به تعمیر دارند معمولاً در محل‌هائی قرار دارند که دسترسی به آنها بسیار دشوار است. این دوری و عدم دسترسی نیاز تقاضای تکنسین‌ها را به داشتن روش‌های جدید، دو چندان می‌کند. مخصوصاً اگر آن قسمت نیاز به جداسازی و بیرون‌آوری داشته باشد. در نتیجه این روند به از دست دادن زمان و مواد بسیار در هنگام جداسازی و اتصال دوباره دستگاه یا قطعه می‌انجامد.

در تعمیرات دریچه‌ها و شیرهای داخل کشتی استفاده از ماشین‌های قابل حمل، رل مهمی را بازی می‌کنند. همان‌طور که می‌دانیم این شیرها و دریچه‌ها همواره در معرض آب شور قرار دارند و به راحتی خورده می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی کار کنند. با استفاده از دستگاه‌های قابل حمل می‌توان این دریچه‌ها را در داخل کشتی و با دقت بسیار تعمیر کرد.

● راه حلی برای مشتریان

در بیشتر موارد مشتریان و کشتی‌داران اغلب با تقاضا برای تعمیر و یا تغییرات قسمتی خاصی به روی کشتی‌هایشان به کشتی‌سازان مراجعه می‌کنند. به همین دلیل برای انجام تعمیرات درست در محل نیاز به داشتن ابزار صحیح دیده می‌شود. مثلاً برای انجام تغییرات اساسی در ساختمان یک کشتی گاهی نیاز به انجام عملیات بسیار وسیع برشکاری و جوشکاری در سطح بدنه کشتی می‌باشد.

برای مثال شرکت ”برشکاری نورس“ در شهر استاونگر نروژ قراردادی برای تعمیرات کشتی ”اودین“ بسته است که برای انجام آن باید به ابعاد ۵۰ فیت مربع و به تعداد ۸ قسمت برشکاری کند. جوش دادن دوباره این قسمت‌ها پس از اتمام تعمیرات در اودین، نگران کننده بود. به این ترتیب کشتی ”اودین“ را باید به یک سکوی حفاری جابه‌جا شوند تبدیل می‌کردند. جدا از عملیات تبدیل و تغییر کشتی که خود بحث‌ برانگیز بود، سطح ورق‌های فلزی باید به اندازه یک میلی‌متر برداشته می‌شد تا به طریق تنظیم لیزری آنها را همسان کنند. به این ترتیب می‌توانستند مخازن نفت را بعداً به کشتی وصل کنند. میزان خطای عملیات بسیار حساس بود و داشتن برنامه قبلی برای انجام عملیات تعمیرات بسیار مهم جلوه می‌کرد.

شرکت ”برشکاری نورس“ از شرکت ابزارهای قابل حمل ”کلای مکس“ تقاضا کرد که در عملیات به شرکت کمک کند. مهندسان ”کلای مکس“ پس از بررسی کار توصیه کردند که از نوعی ابزار خاص طراحی شده شرکت که می‌توانست کار را در محل انجام دهد، استفاده کنند. البته برای انجام کار، متخصصان خاصی که مهارت کافی در کار با این ابزارها را داشتند نیز به خدمت گرفته شدند. نتیجه کار فوق‌العاده بود. این شرکت توانست کار را ۱۸ روزه یعنی ۳ روز زودتر از پایان موعد مقرر، تمام کند. شرکت ”کلای مکس“ از تجربه به‌دست آمده‌اش در خلیج مکزیک و اوکراین نیز بهره گرفت و نتایج بسیار خوبی به‌دست آورد.

● عامل انسانی

با وجود این‌که سرمایه‌گذاری برای ساخت ابزار قابل جابه‌جائی با کیفیت بالا، بسیار حائز اهمیت است، اما آموزش صحیح همراه با دانش درست از جزئیات دستگاه‌ها برای کاربران بسیار مهم و حیاتی است. چنین دانشی باعث کم شدن میزان خسارت می‌شود. شرکت ”سایت“ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده کشتی در آمریکا، نمونه بارز این مدعاست. چراکه این شرکت به دلیل ضعف کارکنان خود در استفاده از میله‌های سوراخ کننده قابل حمل در زیردریائی‌ها و سازه‌های دریائی با مشکل بزرگی روبه‌رو شد. شرکت برای آموزش پرسنل خود تقاضای کمک از شرکت ”کلای مکس“ کرد. این شرکت هم برنامه آموزشی پنج روزه‌ای را که در آن آموزش و کارورزی در کارگاه نیز در نظر گرفته شده بود، برای کارکنان سایت ترتیب داد. به این ترتیب کار با دستگاه سوراخ کننده مدل BB۵۰۰ و BB۶۰۰ به کاربران آموزش داده می‌شد. به‌علاوه زمان مورد نیاز در سوراخ کردن قسمت مورد نظر و طریقه نگهداری خود دستگاه‌ها و توصیه‌های سازنده نیز به کاربران آموزش داده شد.

● کاهش میزان کار

شرکت ”نیو انگلند“ نیز که متخصص در تعمیر و نگهداری زیردریائی است، از دستگاه‌های قابل حمل ”کلای مکس“ برای انجام کارهای تعمیراتی خود بهره گرفت. یکی از این دستگاه‌ها، ابزار مخصوص تراش و دستگاه‌ مخصوص برای آ‌ب‌بندی دریچه‌های داخل زیردریائی است. نیو انگلند طی تماسی از شرکت ”کلای مکس“ تقاضا کرد که برای تراش و آب‌بندی دریچه‌ها و شیرهای بزرگ داخل زیردریائی به آنها کمک کند. آنها به نوعی ماشین قابل حمل نیاز داشتند تا بتوانند دریچه‌های داخل شیر را به سه اندازه مختلف تراش دهند و در محل متصل کنند.

قطر دریچه‌ها از ۱۴ تا ۲۰ اینچ (۶۳۵۵ تا ۵۰۸ میلی‌متر) بود. این شیرها در تمام زیردریائی‌ها در مسیری که آب دریا برای عمل خنک کردن موتور استفاده می‌شود، نصب شده است. این شیرها در دریا تنها هنگامی که زیردریائی برای انجام عملیات خاص نیاز به قطع جریان خنک‌کننده آب دریا دارد و یا نشتی از محلی دیده شود، بسته می‌شوند. همین که زیردریائی به بندر باز می‌گردد، شیرها باز و تعمیر می‌کنند. معمولاً برای بسته شدن کامل این شیرها باید دریچه‌های داخل آن را متناوباً تراشید و آب‌بندی کرد. به علت تراشیده شدن بسیار زیردریائی‌های قدیمی‌تر کارائی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل باید سطح دریچه مقداری جوشکاری شود تا دوباره بتوان با تراشیدن آن، آن را آب‌بندی کرد.

علاوه‌بر آن دستگاه محرک باز و بسته کردن دریچه نیز باید به میزان خاصی تنظیم شود تا در برابر فشار آب دریا پایداری کند. آلیاژی که معمولاً برای جوش دادن دریچه‌ها و به‌اصطلاح گوشتالو کردن آنها استفاده می‌شود، بسیار سخت و محکم است. معمولاً برای انجام این عمل بیش از ۳ هزار ساعت کاری وقت لازم است تا یک فرد بتواند این دریچه‌ها را جوش داده و سپس آب‌بندی کند.

شرکت ”کلای مکس“ بر این اساس دستگاه را طراحی و ساخت که می‌توانست دریچه‌ها را در محل جوش تراش دهد. این دستگاه قادر بود دریچه‌ها را در اندازه‌های ۱۶ تا ۲۸ اینچ، در استاندارد مورد نیاز تعمیر کند. این ماشین بسیار سبک طراحی شده بود. کارخانه کشتی‌سازی سریعاً برای استفاده از این دستگاه تیمی را به شرکت فرستاد. نتیجه کار باور نکردنی بود. دستگاه، کار را با استاندارد RMS ۲۲ با میزان خطای مجاز به پایان رساند. به‌علاوه زمان انجام کار را از ۳ هزار ساعت کاری تنها به ۸ ساعت تقلیل داد. این دقت و سرعت در انجام کار فوق‌العاده و غیرقابل قیاس بود.

بر این اساس به تمام کارگاه‌ها و شرکت‌های تعمیرات کشتی توصیه می‌شود که برای بهینه‌سازی عملیات تعمیرات به استفاده از این دستگاه‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

مترجم: کاپیتان پرویز طوبائی