یکشنبه, ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ / 30 June, 2024
فاطمه زهرا(س)؛ بهترین الگو
![فاطمه زهرا(س)؛ بهترین الگو](/web/imgs/16/96/je7vq1.jpeg)
حجاب چشم
قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم (نور/ ۳۰): ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن (نور/ ۳۱): ای رسول! به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.
حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض (احزاب/ ۳۲): پس زنهار؛ نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد.
حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند که با نشان دادن زینتهای خود، باعث جلب توجه نامحرم شوند.ولایضربن بأرجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن (نور/ ۳۱): و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.حجاب و پوشش زن، به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.
حجاب و عفت
دو واژه « حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع، مشترکاند.تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است. با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد و بالعکس، هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد.
حجاب زنان سالمند
قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد که بدون قصد تبرج و خودنمایی، لباسهای رویی خود مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز برندارند، بهتر است.
«والقواعد من النساء اللاّتی لایرجون نکاحا فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن غیر متبرّجات بزینه و ان یستعففن خیر لهن والله سمیع علیم» (نور/ ۶۰)
حرف آخر؛ حجاب، میوه عفاف و عفاف، ریشه حجاب است.
برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پیوسته و ظاهری است.از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلبها کار دارد» خود را سرگرم میکنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموس اندیشه خود، این نکته اساسی را بنگارند که درون پاک، بیرونی پاک میپروراند و هرگز قلب پاک، موجب بارور شدن میوه ناپاک بیحجابی نخواهد شد.حال در تمام عالم بگردیم؛ آیا الگویی کاملتر و آسمانیتر از حضرت فاطمه زهرا(س) پیدا میکنیم؟ آن سیده زنان عالمیان که از نابینا هم چهره میپوشاند و حجاب خود را چون صدفی پربها حفظ میکند.
آیا نظیر حضرت صدیقه طاهره(س) پیدا میشود که این چنین با اطاعت از خدا و کلام و دستوراتش، همگان مبهوت عفت و پاکدامنی و حیای او شوند؟! حاشا و کلا... هرگز... خدایا بر فاطمه زهرا(س) و دخترش زینب کبری(س) و فرزندان پاک و مطهرش درود بفرست که اینسان راه را بر همگان نشان دادهاند.
منبع: بحار الانوار، ج ۴۳
عاطفه ربیع نائینی
انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انتخابات 1403 انتخابات ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور
تهران قتل بازنشستگان آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس سلامت عربستان بارش باران سیل محیط زیست
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو حقوق بازنشستگان دلار بازار خودرو دولت سیزدهم بورس قیمت سکه بانک مرکزی بازار سرمایه
سینما دفاع مقدس سینمای ایران تلویزیون کتاب شهید رسانه ملی سید ابراهیم رئیسی موسیقی تئاتر رامبد جوان سریال
هوش مصنوعی وزیر علوم باتری ماهواره
اسرائیل رژیم صهیونیستی جو بایدن آمریکا غزه فلسطین روسیه دونالد ترامپ جنگ غزه ترامپ ترکیه انتخابات آمریکا
پرسپولیس استقلال فوتبال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس تیم ملی آلمان علیرضا بیرانوند لیگ برتر آلمان بازی باشگاه استقلال رئال مادرید
الکامپ ربات اینترنت نمایشگاه الکامپ عیسی زارع پور فناوری وزیر ارتباطات گوگل فیبر نوری مایکروسافت اپل
تغذیه گردش خون افسردگی پوست سکته مغزی ویتامین حافظه سرطان فشار خون