پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
حراجهای غیر صادقانه
فصل که عوض میشود، اعیاد، تعطیلات یا مناسبتها که فرامیرسد، بازار حراجها هم داغ میشود. شاید برای خیلیها فصل حراج خوب و دیدن درصدهای درشت تخفیف لذتبخش و وسوسهکننده باشد، اما خلاف تصور بیشتر مردم، فروشندگان و برندها برنده این بازار هستند، نه خریداران.
تخفیف این روزها شامل همه چیز می شود. از برندها و مارک های معروف گرفته تا فروشگاه های متفرقه. به گونه ای که همه این واحدهای عرضه کننده محصولات اعم از کیف و کفش، پوشاک، لوازم خانگی و دیگر کالاهای مصرفی مدعی اند اجناسشان از تخفیف قابل توجهی برخوردار است اما آیا این تخفیف ها واقعی و به نفع مصرف کننده است یا صرفا ترفندی برای فروش بیشتر کالا به مردم که در نهایت هم تخفیفی قابل ذکر در هزینه خرید کالا برای مردم دربر ندارد؟ پاسخ این پرسش را می توان با گشتی مختصر در این فروشگاه ها دریافت.
کافی است سری به این حراجی ها بزنید تا ببینید خرید از آنها نه فقط به صرفه نیست بلکه در بسیاری از این حراج ها، قیمت ها هم واقعی و صادقانه نیست و منافع خریدار و مصرف کننده را تامین نمی کند.
به عبارت بهتر در بسیاری از این فروشگاه ها قید و بندهای متعددی برای ارائه تخفیف روی اجناس است که خرید ارزان تر را برای خیلی از مشتریان دشوار می کند.
برای مثال در برخی فروشگاه ها فقط بخش بسیار کوچکی از اجناس مشمول تخفیف است که در بیشتر موارد از تنوع، جنس، رنگ و کیفیت کافی برخودار نیست و به اصــطلاح تکمانده، بنجل و بی خریدار محسوب می شود.
نمونه دیگری از این قید و بندها که در این حراجی ها برای برخورداری از تخفیف اعلام شده، شرط و شروط های متعدد و گاهی غیراقتصادی است که پیش پای مشتریان گذاشته می شود، از جمله این که سقف خرید از فروشگاه باید به رقم مشخصی برسد تا تخفیف آگهی شده پشت ویترین شامل خریدار شود، مثلا باید یک میلیون تومان جنس بخرید تا ۳۰درصد تخفیف بگیرید!
حتی برخی از فروشگاه ها پا را فراتر نهاده و خرید یک کالا را مشروط به خرید اقلام دیگر می کنند تا تخفیف در بوق و کرنا کرده، جامه عمل بپوشد.
به این ترتیب می توان نتیجه گرفت حراج هایی که اکنون به نام تخفیف برپا می شود، در بسیاری موارد سوء استفاده ای تبلیغاتی و تکنیک فنی در بازاریابی برای کشاندن مشتری به داخل فروشگاه و فروش جنس با ده ها ترفنداست.
این در حالی است که در دیگر کشورهای توسعه یافته اصولا فصل حراج، فصلی برای حمایت از مصرف کننده است و کاهش قیمت ها بقدری واقعی است که مشتریان ساعت ها قبل از شروع حراج پشت در مغازه صف می کشند.
در این حراج ها، فروشگاه ها تمام اجناس خود را بی قید و شرط و با درصد قابل توجهی تخفیف عرضه می کنند تا از طریق «سود کمتر، فروش بیشتر» کسادی دیگر ماه های سال را جبران کنند.
به نظر می رسد انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید در این باره اقدامی شایسته انجام دهد و با تدوین دستور العمل های ویژه برای حراجی ها، به سوداگری در این زمینه پایان داده و حراج ها را به واقعیت تبدیل کند.
کتایون مافی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس