دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
در معرفت فاطمه س
بهترین ترازویی كه برای سنجش فضایل اخلاقی زن و درخشانترین آیینهای كه برای تصویر سیمای زن و چهره معنوی و شخصیت انسانی او فرا روی زن امروز مسلمان و زن امروز ایران و زن امروز جهان قرار دارد، زندگی حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اكرم(ص) و همسر حضرت علی بن ابیطالب(ع) و مادر امام حسن و امام حسین سرور شهیدان جهان است.
از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است، فاطمه یك زن بود آنچنان كه اسلام میخواهد كه زن باشد و روز زن روز فلاح و معراج و شخصیت و آزادی و حقوق و مقام زن، روز تولدی نوین و حیاتی دیگر برای زنان است.
این نكته مسلم است كه ما هر قدر صفحات نورانی زندگی آن حضرت را مطالعه كنیم بازهم بررسی بیشتر و تتبع دقیقتر در زندگانی آن حضرت لازم است و بیان مجدد فضایل و سجایای آن بانوی معظمه به انحاء مختلف برای اقشار مختلف مردم و انسانها در سطوح و سنین متفاوت، نه فقط برای زنان، امری بسیار ضروری است؛ چرا كه آن بانوی مكرمه در مدرسه نبوت و دانشگاه امامت و رسالت به كمال رسیده و به فضایل و روحیات نیكو آراسته است. و در پاكی و طهارت، هوشیاری و فطانت، نجابت و شرافت و جلالت منحصر به فرد بوده و مقام هیچ زنی در دنیا و آخرت به مقام و منزلت ایشان نرسیده و نخواهد رسید.
بنابراین شایسته است كه همگی ما با چنین بانویی كه از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است، بیشتر و بیشتر آشنا شویم و ابعاد شخصیتی و اوراق تابناك آن حضرت را مورد بازنگری قرار دهیم تا به شناخت بهتری دست پیدا كنیم.
به تعبیر زیبای حضرت امام خمینی «قدس سره الشریف»(كه روز زن مصادف با تولد این شخصیت بزرگ نیز میباشد او كه مكتب فاطمه را به دنیای معاصر شناساند.)
«هركس با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده و احادیثی هم كه از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در كوزهای نتوان گنجاند و دیگران هرچه گفتهاند به مقدار فهم خود بوده نه به اندازه مرتبت او» صحیفه نور / ج ۱۲ / ص ۷۲.
با این همه، نباید مأیوس شد و در حد توان باید گامهایی هر چند اندك برای دستیابی به قله فضائل و كمالات فاطمه(س) برداشت.
ما نیز در این مقاله به فراخور توانایی خویش به بررسی ابعاد زندگانی و شخصیتی حضرت زهرا(س) پرداختهایم گرچه كه چنین نوشتهای كوتاه، طبعاً نمیتواند جامع باشد و حق مطلب را آنطور كه شایسته است ادا كند اما گامی است هر چند كوچك در جهت شناخت آن بحر بیمنتها و آن گوهر تابناك. شاید كه مقبول حضرتش افتد.
در این مجال فقط به ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه قرآن و وحی، پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین علیهم السلام بسنده میكنیم.
حضرت فاطمه زهراء «سلام اللّه علیها» از دیدگاه قرآن و وحی خداوند، آیات بسیاری را به اهل بیت اختصاص داده است؛ به گونهای كه همه مسلمین در نزول این آیات درباره ایشان اجماع نمودهاند و آن را دلیل عنایت خدا به شأن ایشان و بزرگداشت مقام آنان و ترغیب سایر مسلمین به حركت در مسیر هدایت ایشان و اقتدای به آنان میدانند.
برخی از این آیات، عبارتند از:
۱ ) فَمَنْ حَاجَّكَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْكاذِبینَ[۱] سوره آل عمران آیه ۶۱.
پس كسی كه با تو محاجه كند، پس از آنكه برای تو علم حاصل شد، بگو كه بیائید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فراخوانیم و سپس مباهله كرده، لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
همه اهل قبله حتی خوارج اجماع كردهاند كه پیامبر(ص) از میان زنان جز دخترش فاطمه(س) را برای مباهله دعوت ننمود.
۲ ) إِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیرًا[۲] سوره احزاب آیه ۳۳.
ترجمه: همانا خداوند اراده كرده است كه هر گونه زشتی و ناپاكی را از شما اهل بیت دور گرداند و شما را پاك و مطهر سازد.
احادیث زیادی از طرق عامه و خاصه صادر شده و دلالت میكنند كه آیه فوق در شأن پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) نازل شده است. من باب نمونه:
احمد و طبرانی از ابوسعید خدری نقل میكنند:
پیامبر(ص) چهل روز صبح به خانه فاطمه(س) میآمد در حالی كه میفرمود: سلام بر شما اهل بیت و رحمه اللّه و بركاته، خداوند شما را رحمت كند و آیه مذكور را قرائت میفرمودند.
و از امّ سلمه نقل شده كه پیامبر در خانه من بود كه این آیه نازل شد، پس رسول خدا(ص) نزد علی و فاطمه و حسن و حسین فرستاد و فرمود: اینان اهل بیت من هستند.[۳] المستدرك: ج ۳- ص ۱۴۶.
بیشتر مفسّران برآنند كه این آیه درباره حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) نازل شده است.
۳ ) قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّه َ فِی الْقُرْبی[۴] سوره شوری آیه ۲۳.
ترجمه: بگو برای آن(رسالت) مزدی از شما نمیخواهم جز دوستی نزدیكانم را.
از ابن عباس نقل شده:
كه وقتی این آیه نازل شد، مردم گفتند: ای رسول خدا! این نزدیكانت كه دوستی آنان را بر ما واجب ساختهای چه كسانی هستند؟ فرمودند:
علی، فاطمه و دو فرزندش.[۵] الصواعق المحرقه: ص ۱۰۱.
و در روایت دیگری پیامبر(ص) میفرماید:
خداوند اجر رسالت مرا بر شما دوستی اهل بیتم قرار داده است و من بزودی فردا(قیامت) درباره آنها از شما سؤال خواهم نمود.[۶] ذخائر العقبی: ۲۶.
۴ ) وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا[۷] سوره فرقان آیه ۵۴.
ترجمه: او خداوندی است كه از آب بشری آفرید پس قرار داد او را تبار و نژاد و پیوند و پروردگار تو توانا است.
از ابن عباس روایت شده كه خداوند نطفه سفید مكنونهای بیافرید و او را در صلب آدم(ع) قرار داد، سپس آنرا از صلب آدم در صلب شیث و از صلب شیث به صلب اَنوش و از صلب انوش به صلب قنیان و از صلب قنیان به اصلاب پاكیزه و ارحام مطهره منتقل گرداند تا رسید به صلب عبدالمطلب، سپس خداوند آنرا دو قسمت فرمود، نصفش را در صلب عبداللّه و نصف دیگر را در صلب ابیطالب قرار داد و از سلاله عبداللّه حضرت رسول خدا متولد گردید و از سلاله ابیطالب حضرت علی(ع) به دنیا آمد و این است معنای كلام خدا.[۸] بحارالانوار: ج ۱۰- ص ۴۲. پس فاطمه(س) را به علی(ع) تزویج نمود و علی از محمد(ص) و محمد از علی است و حسن و حسین(ع) نسب و نژاد آنها و علی(ع) داماد و پیوند است. این آیه نیز مشعر بر فضیلت و شرافت فاطمه(س) و میرساند كه نسب پاك پیامبر(ص) و نژاد والای سادات بنی فاطمه در وجود گرانمایه حضرت زهرا(س) تقاطع مینماید. چه بعد از حضرت فاطمه(س) همه فرزندان رسول خدا(ص) در اطراف و اكناف عالم زیست كرده و میكنند. نژاد ساداتی آنها تا حضرت فاطمه و از حضرت فاطمه تا حضرت آدم از جانب پدر است نه مادر، اما هنگامی كه این نسب به فاطمه میرسد از جانب مادر است نه پدر.
و این فضیلت مخصوص حضرت فاطمه(س) است و قرآن مجید در آیه مباهله فرزندان فاطمه را فرزندان پیامبر نامیده و فرموده:
«نَوعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَكُم» یعنی:
میخوانیم پسران خود و پسران شما را. پس معلوم گردید كه این فضیلت بزرگ را خداوند مخصوص فاطمه نمود و نسب اولاد فاطمه را به رسول خدا پیوند داد.
۵ ) إِنَّ اْلأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُورًا، عَیْنًا یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیرًا، یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْمًا كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیرًا، وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا[۹] سوره انسان آیه ۶ تا ۹.
ترجمه: به یقین نیكان از جامی مینوشند كه با عطر خوش آمیخته است، از چشمهای كه بندگان خاص خدا از آن مینوشند و از هر جا بخواهند آن را جاری میسازند، آنها به نذر خود وفا میكنند و از روزی كه شرّ و عذابش گسترده است میترسند، و غذای خود را با اینكه به آن نیاز دارند به مسكین و یتیم و اسیر میدهند.
سوره مباركه انسان در شأن حضرت زهراء(س) نازل شده و آیتی است بر عظمت وجود آن حضرت.
روایتی از ابن عباس نقل شده كه:
روزی حسن و حسین در خردسالی مریض شدند. حضرت فاطمه (س) نذر كردند، اگر مریضی آنها خوب شود، سه روز روزه بگیرند، پس خداوند آنان راعافیت بخشید. اهل خانه حضرت زهرا(س) سه روز، روزه گرفتند و هر سه روز، هنگام افطار كه میشد مسكین و یتیم و اسیر به در خانه آنها آمدند و طلب غذا كردند و ایشان هم نانی را كه میخواستند با آن افطار كنند به آنها بخشیدند، سه روز تمام گرسنه بودند و حضرت فاطمه(س) وقتی كه پدرش به دیدنش آمدند، دیدند آن بزرگوار در محراب عبادت مشغول نیایش و پرستش خداست در حالیكه از شدت گرسنگی شكمش به پشتش چسبیده به گودی نشسته است. دیدن این منظره برای رسول خدا(ص) سخت تأثر آور بود. در این هنگام جبرئیل فرود آمده و عرض كرد، این هدیه را بگیر، خدای تعالی به داشتن چنین اهل بیتی به تو تهنیت گفته است، پس آیات را بر وی خواند.[۱۰] سید هاشم بحرانی، تفسیر البرهان.
۶ ) مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ[۱۱] سوره الرحمن آیه ۱۹-۲۰-۲۲.
ترجمه: روان كرد دو دریا را كه به هم برسند و ملاقات نمایند، برزخی بین آن دو است كه بر دیگری غلبه نكنند و از آن دو لؤلؤ و مرجان بیرون میآید.
امام صادق(ع) در تفسیر این آیه میفرماید مقصود از دو دریا كه با یكدیگر برخورد میكنند، علی(ع) و فاطمه(س) است و برزخ بین آن دو كه بر یكدیگر برتری نجویند حضرت رسول(ص) است و لؤلؤ و مرجان كه از آن دو دریا بیرون میآید امام حسن(ع) و امام حسین(ع) میباشند.[۱۲] جلال الدین سیوطی، الدرالمنثور، ج ۷ - ص ۶۹۸.
۷ ) كَمِشْكاه ٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَه ٍ الزُّجاجَه ُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّیُّ[۱۳] سوره نور آیه ۳۵.
ترجمه: به مشكاتی ماند كه در آن روشن چراغی در میان شیشهای كه تلألؤ آن گویی ستاره ایست درخشان.
حضرت موسی بن جعفر(ع) فرمودند:
مقصود از مشكاه حضرت فاطمه(س) است و مصباح، حسن (ع) و زجاجه حسین(ع) است، كوكب درّی، فاطمه(س) است كه در بین زنان جهانیان ستارهای درخشان میباشد.
۸ ) اَلَمْ تَرَكَیْفَ ضَرَبَ اللَّه مثلاً كَلِمَه ً طَیّبَه ً كَشَجَرَه ٍ طَیّبه ٍ.
در روایت است كه رسول خدا(ص) در ذیل آیه ریفه «اَلَمْ تَرَكَیْفَ...» فرمودند:
من شجره هستم و فاطمه شاخه آن. علی عامل باروری آن، حسن و حسین میوه آن و دوستداران آنان از امّتم برگهای آن درخت میباشند و سوگند به خدا كه آنان در بهشت جاویدان میباشند.[۱۴] شواهد التنزیل، ج ۱- ص ۲۱۲.
حضرت زهرا «سلام الله علیها» از دیدگاه پیامبر اكرم «صلی الله علیه و آله و سلم»:
سخن در شأن و عظمت فاطمه(ع) فراوان است، اما با بسیاری سخن و فراوانی گفتار در شأن این بانوی مجلله عظمت حقش هرگز ادا نمیشود. بانویی كه یكایك حضرات معصومین(ع) با بزرگی و عظمت از او یاد كردهاند و در برابر نام شریفش احترام ویژه به جا آوردهاند، بانویی كه قرآن كریم از او به عظمت یاد میكند و پیامبر اكرم(ص) بزرگش میدارد. پیامبری كه قرآن در شأنش فرموده است:
«و ما یَنْطقُ عَنِ الْهوی انْ هُوَ الّا وحیٌ یُحی»(این رسول ما هرگز جز وحی نمیگوید و آنچه میگوید وحی منزل است.)
این پیامبر با این منطق وحی، فاطمه(س) را «ام ابیها» میخواند. پس این سخن، سخن وحی است كه فاطمه(س) نقش مادری برای پیامبر(ص) دارد. در این تعبیر پیامبر(ص) باید دقّت شود، چون سخن پیامبر(ص) سخن وحی است و از كنار وحی به آسانی نمیتوان گذشت. واژه «ام» یعنی مادر. مادر آن وجودی است كه پرورش و رشد و نمو فرزند بسته به اوست. مادر یعنی جایگاهی كه فرزند متكی به آن به تكامل طبیعیاش دست پیدا میكند. حال، فاطمه(س) به تعبیر پیامبر(ص) «ام ابیها» است، یعنی: مادر پیغمبر است.
شكی نیست كه مادر بزرگوار پیامبر(ص) در یك نگاه ظاهری جناب آمنه بوده است، پس اینكه حضرت رسول(ص) فاطمه(س) را مادر خویش میخواند سرّش در یك واقعیّت معنوی است، زیرا پیامبر با چنین تعبیری به این نكته اشاره میفرماید:
همانگونه كه فرزند در وجودش مدیون و مرهون مادر است، استقرار و پایگیری و ادامه نبوّت من، دین من و حیات اسلام مرهون وجود فاطمه(س) است، اگر مادر نباشد فرزندی نیست، اگر فاطمه(س) نمیبود دینی نبود، اسلامی نبود و قرآنی نبود، لذا در حدیث شریف قدسی نقل شده است كه، خداوند متعال خطاب به پیامبر اكرم(ص) فرموده است:
«لولاك لَما خَلَقْتُ وَ لَولا عَلّی لَما خَلَقُتكَ وَلا فاطمَه ُ لَما خَلَقْتُكُما».[۱۵] الحضائص الفاطمیّه مطابق نقل مستدرك السفینه - ج ۳ - ص ۳۳۵.
اگر به بركت وجود تو ای پیامبر نبود، آسمانها را نمیآفریدم و اگر علی(ع) نبود تو را نمیآفریدم و اگر فاطمه نبود، پیغمبر و علی را نمیآفریدم.
پیامبر(ص) بدون حضرت علی(ع) یعنی قرآن بیپیامبر، همانگونه كه قرآن بدون پیامبر معنا نمیدهد، پیامبر(ص) بدون علی(ع) امكان ندارد، حكایت، حكایت نور و روشنایی است، مگر میشود بدون آنكه روشنایی باشد، نوری وجود داشته باشد. نور هست چون روشنایی هست، پیامبر(ص) نور است و علی(ع) روشنایی این نور است، مگر میشود نور باشد اما تاریكی وجود داشته باشد، لذا فرمود:
«لولا علیٌ لما خلقتك» سپس فرمود: «لولا فاطمه ُ لما خلقتكما». حقیقت راز این سخن جز بر همان بزرگواران بر كسی معلوم نیست، مگر خود ایشان عنایت كنند. برای توضیح این مرحله از حدیث و در تأیید آن میتوان به این فراز از زیارت صدیقه طاهره(س) استشهاد كرد: «وَسَلَلْتَ فیها انوارَ الائمه .»[از وجود نورانی فاطمه(س) انوار پر فروغ ائمه(ع) را تاباندی و پرتو افشان كردی.]
خداوند، پیغمبر(ص) را مبعوث كرد، وحی را نازل فرمود، این را فرو فرستاد اما این مقدار شروع و آغاز بود. حفظ این نهال نو پا و حراست و نگهبانی از این دین تازه تحقق یافته بر عهده حضرات ائمه(ع) بوده است و ائمه(ع) كه خود نگهبانان دین هستند نور وجودشان از وجود مقدس صدیقه زهرا(س) درخشیده است. پس در واقع به یك معنا بقاء دین وابسته به وجود فاطمه(س) است، لذا آن حضرت نسبت به وجود معنوی پیامبر اكرم(ص) كه همان حقیقت دین است، «ام ابیها» شد و خداوند فرمود: اگر این بانو نبود، تو را ای پیامبر نمیآفریدم یعنی اگر حكمت خداوند بر آفرینش فاطمه(س) مقدر نبود، دین كه وجود معنوی پیامبر است و حقیقت شرح و بسط یافته حضرت ختمی مرتبت(ص) است؛ هرگز در عالم هستی معقول نبود تحقق یابد، زیرا بقائش وابسته به نور عظمت فاطمه است، همان طوری كه در سوره كوثر خداوند اشاره فرموده است كه به بركت فاطمه(س) نقص ابتریت از دامن پیامبر(ص) زوده شد.
اما مرحله دوم این حدیث شریف كه اگر فاطمه(س) نمیبود علی(ع) را نیز نمیآفریدم، گوشهای از اسرار این بیان باز در كلام نورانی پیامبر اكرم(ص) نهفته است. پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود:
علی جان! تو دو ركن داری، یكی من و دیگری فاطمه و به زودی یكی از این دو ركن از تو گرفته میشود.
پس حقیقت وجودی علی(ع) بر دو پایه استوار است، به عبارتی دقیقتر وجود علی(ع) حكایتی است از نور دو وجود تابناك، یكی پیامبر(ص) و دیگری فاطمه(س) علی(ع) بدون فاطمه(س) تصور ندارد، همانگونه كه علی(ع) بدون پیغمبر(ص) قابل تصور نیست، زیرا اگر فاطمه(س) یك ركن و پیامبر(ص) ركن دیگر علی(ع) است، علی نیز به حكم قرآن كریم در آیه مباهله جان پیامبر(ص) است كه فرمود:
فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ[۱۶] سوره آل عمران آیه ۶۱.
به اتفاق جمیع مفسرین و روایات از جمیع ملل و فرق اسلامی، «انفسنا» اشاره به امیرالمؤمنین(ع) است یعنی علی(ع) جان پیامبر است؛ وقتی رابطه علی(ع) با پیامبر(ص) اینگونه است دیگر بدیهی خواهد بود كه علی(ع) بدون پیامبر(ص) اصلاً شدنی نیست، مگر جان و روح بدون صاحب جان و صاحب روح معنا میدهد؟! هرگز.
بنابراین وقتی فاطمه(س) نیز ركن علی(ع) است دیگر قابل تصور نیست بیآنكه فاطمه(س) باشد، علی(ع) باشد. پس نام علی و فاطمه به هم تنیده و به یكدیگر گره خورده است.
این گونه بود كه وقتی حضرت زهرا(س) به شهادت رسید امیرالمؤمنین علی(ع)، به نقل مسعودی طبق آنچه كه مرحوم محدّث در بیت الاحزان فرموده، چنین مرثیه خوانی میكرد:
وَ لِكل اجتماعٍ من خلیلین فرِقه ٌ
و كلُّ الّذی دوُنَ المماتِ قَلیلٌ
وَ انّ افتقادی فاطمه َ بَعْدَ احمدٍ
دلیلٌ عَلی اَنْ لا یُدمَ خلیلْ
سرانجام كار هر دو دوست به جدایی میانجامد و هر مصیبتی بعد از مرگ و فراق دوست، اندك قابل تحمل است و اینكه بعد از پیامبر(ص) فاطمه را نیز از دست دادم، دلیل بر آن است كه هیچ دوستی باقی نیست. با این توضیحات شاید گوشهای از اسرار این حدیث شریف آشكار شده باشد كه فرمود:
«لولا فاطمه كما خَلَقُتكما» یك فاطمه میگوییم و یك فاطمه میشنویم، اما چه میدانیم كه شأن و قیمت فاطمه(س) چیست؟ ارزش فاطمه(س) را پیغمبر(ص) میداند كه فرمود:
«مَن صلّی علیكِ غَفَراللَّهُ تَعالی لَهُ و اَلحَقُه بی حیث كنتُ من الجنّه ».[۱۷] بیت الاحزان - مرحوم محدّث قمی، ص ۳۸، به نقل از مصباح الانوار. «فاطمه جان! كسی كه بر تو درود بفرستد، خدای تعالی او را میآمرزد و در بهشت در جایگاهی كه هستم به من ملحقش میكند.»
علاقه پیامبر(ص) به فاطمه(س)
فاطمه زهرا(س) مكان پهناوری از قلب پدر خویش رسول خدا(ص) را به خود اختصاص داده و در كشور وجود پیامبر اكرم(ص) بهترین موقعیّت از آن وی بود. نبیّ مكرّم، فاطمه زهرا(س) را دوست میداشت، ولی نه محبّتی مانند محبّت پدران به دخترانشان. به عبارتی دیگر، احترام نهادن رسول اكرم(ص) به دخت خویش علاوه بر انگیزه باطنی و فطری، یعنی محبّت ورزیدن پدر به فرزند همراه با تعظیم و تكریمی بود كه از بزرگی مقام صدیقّه طاهره منشأ میگرفت. آنگونه كه نمیتوانیم به هیچ وجه در عالم هستی اینچنین محبّتی را از پدری نسبت به دختری سراغ بگیریم. به نظر میرسد كه این اظهار محبّتها و تكریمها از سوی خدا نسبت به فاطمه زهرا(س) به آن علّت بود كه مقام و موقعیّت صدیّقه طاهره برای مردم نزد خدا و رسول شناسانده شود، زیرا كه پیامبر اكرم(ص) میدانست به زودی بر سر دختر عزیز او انواع ظلمها و ضدیّتها و آزارها و هتك حرمتها خواهد آمد و از آنجا كه پیامبر(ص) میخواست حجّت را بر مردم تمام نماید، تا در این زمینه برای هیچكس عذر و بهانهای باقی نماند. به همین سبب تا این حدّ دختر عزیز خویش را اعزاز و اكرام میفرمودند. لازم میدانیم به عنوان شاهد سخن، احادیثی را كه بیانگر مقام و موقعیّت و منزلت فاطمه زهرا(س) در قلب پیامبر(ص) است، ذكر نماییم:
جابر بن عبداللَّه انصاری، یكی از اصحاب نزدیك پیامبر(ص) میگوید:
یكی از حاضران به آن حضرت عرض كرد:
به گونهای با فاطمه(س) رفتار میكنی كه با هیچ كدام از دخترانت این گونه رفتار نكردی؟
پیامبر(ص) در پاسخ فرمود:
«جبرئیل سیبی از سیبهای بهشت را برایم آورد و به من داد، از آن خوردم، آب آن در صلب من قرار گرفت، و فاطمه از همان آب به وجود آمد؛ و من بوی بهشت را از وجود فاطمه(س) استشمام میكنم.
سمیه حاج اسماعیلی و فهیمه بیدگلی
فهرست كتابها و منابع
۱- سیره چهارده معصوم(ع)، محمد محمدی اشتهاردی
۲- جلوههای رفتاری حضرت زهرا(س)، عذرا انصاری
۳- نگرشی كوتاه بر زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)؛ ترجمه: محمد علی امینی
۴- فاطمه زهرا(س) از ولادت تا شهادت، ترجمه: علی كرمی
۵- فاطمه زهرا(س) بانوی نمونه اسلام، ابراهیم امینی
۶- در حریم كوثر، سیدمحمدرضا طباطبائینسب
۷- زهراء برترین بانوی جهان، آیه الله مكارم شیرازی
۸- فاطمه الزهراء(گفتار علامه امینی) حبیب چایچیان(حسان)
۹- نهج الحیاه (فرهنگ سخنان فاطمه(س))، محمد دشتی
۱۰- مسند فاطمه الزهراء(ع)، سید حسین شیخ الاسلامی
۱۱- فاطمه الزهراء از ولادت تا شهادت، آیه الله فقید سیدمحمدكاظم قزوینی
۱۲- فاطمه در سوگ عدالت، علی كرمی
۱۳- عوالم العلوم و المعارف و الاحوال؛ ج ۱۱/۲، سیدمحمدباقر موحدابطیاصفهانی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم جنگ رسانه حسین امیرعبداللهیان
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سیلاب سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی سریال تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی دفاع مقدس صدا و سیما موسیقی سینما مهران غفوریان
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه طوفان الاقصی نتانیاهو اوکراین نوار غزه طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
اپل مایکروسافت سامسونگ آیفون گوگل باتری پهپاد عکاسی ناسا
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی بیمه سیگار کاهش وزن توت فرنگی دندانپزشکی فشار خون