سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
عامل عذاب روح و آفت جسم
مخفی نیست که حسد، اشد امراض نفسانیه و دشوارترین همه و بدترین رذایل و خبیثترین آنهاست و آن عبارت است از: تمنای زوال نعمتی از برادر مسلم خود،از نعمتهائی که صلاح او باشد و اگر تمنای زوال نعمت از او نکند، بلکه مثل آن را از برای خود خواهد، آن را «غبطه» خوانند و اگر زوال چیزی را از کسی خواهد، که صلاح او نباشد آن را غیرت گویند. معیار در حسد، آن است که: آنچه را از برای خود نخواهی از برای او خواهی و آنچه را از برای خود خواهی، از برای او نخواهی. حسود در دنیا لحظهای از حزن و الم و غصه و غم خالی نیست.چون که او هر نعمتی که ازکسی دید متالم میشود و چون نعمتخدا نسبتبه بندگان خود بینهایت است و هرگز منقطع نمیشود، پس حسود بیچاره، پیوسته محزون و غمناک است و اصلا بهمحسود ضرری نمیرسد، بلکه ثواب و حسنات او زیاد میشود و درجات او بلندمیگردد و به جهت غیبتی که حسود از او میکند و سخنی که نباید، در حق او میگوید، وبال محسود را بر دوش خود میگیرد و اعمال صالحه خود را به دیوان اعمال او نقل مینماید.
حسودان، دشمنان نعمات خداوند
و از آن حضرت منقول است که: «پروردگار عالم به موسی بن عمران - علیهالسلام - وحی فرمود که: حسد مبر به مردم بر آنچه از فضل من به ایشان رسیده است.وچشمهای خود را بر آن مینداز و دل خود را همراه او مکن.به درستی که: کسی کهحسد دارد خشمناک بر نعمتهای من است.برابری میکند قسمتهائی را که من میان بندگان خود تقسیم کردهام.و هر که چنین باشد من از او نیستم و او از من نیست» . (۱) و نیز از آن بزرگوار منقول است که: «ترسناکترین چیزی که از آن بر امتخودمیترسم این است.که: مال ایشان زیاد شود، پس بر یکدیگر حسد بورزند و یکدیگر رابه قتل رسانند» . (۲) و نیز فرمود: «به درستی که از برای نعمتهای خدا، دشمنانی هست.عرض شد: کیاناند؟ فرمود: کسانی که حسد میبرند مردم را بر آنچه از فضل خدا به ایشانرسیده» . (۳) و در بعضی از احادیث قدسیه وارد شده است که: «خدا فرمود که: حاسد، دشمننعمت من و خشمناک از برای قضای من است و راضی به قسمتی که در میان بندگانمکردهام نیست» . (۴) و یکی از بزرگان دین گفته است که: «حاسد را از مجالس و مجامع عاید نمیشودمگر مذمت و ذلت.و از ملائکه به او نمیرسد مگر بغض و لعنت.و از خلق نفعینمیبرد مگر غم و محنت و در وقت مردن نمیبیند مگر هول و شدت.و در قیامتچیزی به او نمیرسد مگر عذاب و فضیحت» . (۵) و از این جهت است که: حضرت امیر المومنین - علیهالسلام - فرموده است که: «الحسود لا یسود» یعنی: «صاحب حسد، صاحب شرف و بزرگی نمیگردد» . (۶) و حسود پیوسته به غصه و الم گرفتار است و از این جهت است که سید انس و جان فرموده: «اقل الناس لذة، الحسود» یعنی: «کمترین مردمان از حیث لذت، حسود است» . (۷) و بر طبق این کلام است آنچه حضرت امیرالمومنین - علیهالسلام - فرمودهاند: «الحسود مغموم» یعنی: «حسد، آدمی را به غم و اندوه مبتلا میسازد» . (۸) از حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - مروی است که: «حسد نیکو نیست مگر بر دو کس: یکی مردی که خدا او را مالی داده باشد و همه آنرا در راه خدا صرف کند و دیگری مردی که خدا علمی به او کرامت فرموده باشد واو به آن عمل کند و مردم را تعلیم کند» . (۹)
مراتب حسد
اول: میل نفس او به برطرف شدن نعمت دیگری باشد، اگر چه از زوال آن، نفعی به حاسد نرسد و این خبیثترین مراتب حسد است. دوم: میل نفس او به زوال نعمت از دیگری باشد، به جهت اینکه خود همان نعمتبه دست او آید، مثل اینکه خانه معینی را شخصی داشته و دیگری همان خانه را طالب باشد و خواهد از دست او دررود و به تصرفخودش درآید.و شکی نیست در خباثت این مرتبه و حرمت آن. چنان که خدای - تعالی- نهی صریح از آن فرموده که: «و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض». خلاصه معنی اینکه: «آرزو مکنید چیزی را که خدا به سبب آن،بعضی را به بعضی تفضیل داده.»(۱۰) سوم: میل نفس او به مثل آنچه دیگری دارد بوده باشد نه به خود آن، اماچون از رسیدن به آن عاجز باشد میل داشته باشد که از دست او نیز برود، تا با یکدیگربرابر باشند.و اگر متمکن گردد که آن نعمت را از دست آن شخص بیرون کند و تلفسازد، سعی میکند تا بیرون کند. چهارم: مثل سوم باشد و لیکن اگر متمکن شود از تلف کردن نعمت آنشخص، قوت دین و عقل او مانع او شود که سعی کند در ازاله آن نعمت و بر نفسخود خشمناک شود از شادشدن به زوال نعمت او و صاحب این مرتبه را امید نجاتهست و میل نفسانی او اگر چه خوب نیست و لیکن خدا از او عفو میفرماید.
مفاسد جسمی حسد
حسد اثرات بسیار نامطلوبی روی جسم و سلامت انسان میگذارد و افراد حسود معمولاً افرادی رنجور و از نظر اعصاب و دستگاههای مختلف بدن غالباً ناراحت و بیمارند، زیرا امروز این حقیقت مسلّم شده که بیماریهای جسمانی در بسیاری از موارد عامل روانی دارند و در طب امروز بحثهای مشروحی تحت عنوان بیماریهای « روان تنی » دیده میشود که به این قسمت از بیماریها اختصاص دارد . (۱۱)امام علی علیهالسلام میفرماید: «صحّه الجسد، من قلّه الحسد(۱۲)؛ سلامت تن در دوری از حسادت است.»امام علی علیهالسلام در یک جا به زیانهای جسمی حسد اشاره میفرماید : « العجب لغفله الحسّاد عن سلامه الاجساد (۱۳)؛ جای شگفت است که حسودان از سلامتی تن خود غفلت دارند . »آن حضرت در حدیثی دیگر میفرماید : « الحسد لا یجلب الّا مضره و غیظاً یوهن قلبک و یمرض جسمک(۱۴)؛ حسد جز زیان و ناراحتی که موجب ضعف قلب و بیماری جسمی میشود چیز دیگری به دنبال ندارد . »
زهرا انصاری نسب
منابع در دفتر روزنامه موجود است
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی دولت سیزدهم آمریکا اصفهان حجاب رهبر انقلاب دولت مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
تهران شهرداری تهران پلیس قتل زلزله دادگاه آموزش و پرورش قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی شهرداری سلامت
خودرو مالیات سایپا مسکن قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان بورس
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال موسیقی تئاتر سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب صدا و سیما رسانه ملی
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ ناسا سرطان مایکروسافت آیفون گوگل ایلان ماسک باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص رژیم غذایی بیمه کاهش وزن زیبایی دندانپزشکی افسردگی