شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

بیایید کتاب بخوانیم!


بیایید کتاب بخوانیم!

هر از چند گاهی فرصتی پیش می آید تا به واسطه آن بار دیگر تاکید کنیم که بیایید کتاب بخوانیم! هم اکنون نیز برگزاری بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران
بهانه ای شد تا دوباره روی فرهنگ …

هر از چند گاهی فرصتی پیش می آید تا به واسطه آن بار دیگر تاکید کنیم که بیایید کتاب بخوانیم! هم اکنون نیز برگزاری بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران

بهانه ای شد تا دوباره روی فرهنگ کتاب خوانی در کشورمان انگشت بگذاریم.

فکر می کنم زیاد گویی است اگر از

مزیت های کتاب و کتاب خوانی بخواهم بگویم. مگر جامعه ای می تواند پیشرفت کند بدون آگاهی ؟ مگر افراد می توانند اندیشه و الگوهای رفتاری خویش را تصحیح کنند مگر در آیینه کتاب و مگر می توان چیزی از دنیا فهمید جز در خلال سطور کتاب ها!؟

با این اوصاف نهاد های فرهنگی کشور وظیفه دارند تا درصدد نهادینه شدن الگوی کتاب خوانی در کشور باشند.مراکز فرهنگی و علی الخصوص رسانه ها وظیفه سنگینی در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی دارند . اما خانواده ها نیز در این بین سهمی دارند و نباید از وظیفه خود غافل شوند .رهبر انقلاب تاکیدات مکرری در این زمینه دارند .ایشان می فرمایند : کتابخوانی را باید جزء عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می‌خواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیلند حتماً کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را گرچه نیم‌ساعت برای کتاب خواندن بگذارند.

چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند.۱ویا در جای دیگر ایشان می فرمایند : گاهی می‌بینید یک نفر پای تلویزیون نشسته و منتظر یک فیلم است. تلویزیون آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند و گاهی پخش تبلیغات بیست دقیقه طول می‌کشد.

یک‌وقت است کسی به آن تبلیغات احتیاج دارد؛ اما کسی که احتیاج ندارد آگهی‌‌های تبلیغاتی را ببیند، این بیست دقیقه را چرا بیکار بنشیند!؟ یک کتاب دم دستش باشد؛ بردارد و بیست دقیقه مطالعه کند. اگر مردم ما عادت کنند که از این وقت‌های ضایع‌شونده برای مطالعه‌ کتاب استفاده کنند، جامعه خیلی پیش خواهد رفت و فرهنگ کشور، خیلی ترقی خواهد کرد.۲از این رو اگر خانواده های ما توجه ویژه ای به مقوله کتاب خوانی داشته باشند حداقل این فرهنگ در میان کودکان ما نهادینه خواهد شد و نسل های بعدی دیگر مشکلی به نام کتاب نخواندن نخواهند داشت. کتاب به ذهن انسان چارچوب می دهد و بسیاری از مشکلات را از پیش روی زندگی انسان باز می دارد. چرا در سبد کالای خانوار ایرانی جایی برای کتاب وجود ندارد ؟ آیا کتاب ارزشی پایین تر از تنقلات دارد؟ از این رو ضمن تلاش برای بر طرف سازی مشکلات مالی بازار کتب مانند کاهش قیمت تمام شده کتاب ها، ما باید به دنبال ایجاد یک الگوی رفتاری در خانواده ها برای کتاب خوانی باشیم . باشد که این الگو سازی ایران اسلامی را در رسیدن به اهداف والای خویش یاری نماید.

فاطمه صیدی

پی نوشتها:

۱- مصاحبه پس از بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب - ۱۹/۲/۱۳۶۹

۲- مصاحبه در پایان بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران - ۲۲/۰۲/۱۳۷۵