یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
مجموعه «نابرده رنج» در یک نگاه
![مجموعه «نابرده رنج» در یک نگاه](/web/imgs/16/149/qm2qo1.jpeg)
۱) نخستین وجه تمایز مجموعه «نابرده رنج» با اکثر قریب به اتفاق دیگر مجموعههای تلویزیونی در سابقه کارگردان آن است، کارگردانی که برخلاف دیگر کارگردانان فعالیت خود در این حوزه را از دستیاری باتجربهترها شروع نکرده و به جای آنکه نامش را در تیتراژ مجموعههای تلویزیونی این چند ساله به عنوان دستیار کارگردان ببینیم، به عنوان نویسنده سریال درخشان راه بیپایان (همایون اسعدیان) و آثار بالاتر از حد متوسطی همچون زیرزمین (علی عبدالعلیزاده) و چارخونه (سروش صحت) مطرح بوده است.
۲) «نابرده رنج» دومین تلاش جدی تلویزیون در استفاده از فضای جنگ و جبهه برای پیشبرد یک گونه تلویزیونی غیردفاع مقدسی محسوب میشود. ۱۵ سال پیش از کمال تبریزی با فیلم- مجموعه ماندگارش «لیلی با من است» برای نخستین بار در روایت یک اثر کمیک از بستر دفاع مقدس و جبهه استفاده شد و حالا علیرضا بذرافشان جوان و سریال اولی هم سعی کرده درام اجتماعی خود را در همین بستر به تصویر بکشد.
۳) علاوه بر وجه نوستالژیک «لیلی با من است»، مجموعه «نابرده رنج» یک وجه نوستالژیک دیگر هم برای مخاطبانش دارد، وجهی که البته تلویزیونی نیست و بینندگان این مجموعه را به یاد «مجید سوزوکی» فیلم مشهور «اخراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی میاندازد. حتما خوانندگان به خاطر دارند که در آن فیلم هم «مجید سوزوکی» (با بازی کامبیز دیرباز) که یک شخصیت بزهکار و لمپن به حساب میآمد، نه به قصد جهاد و دفاع از آب و خاک که برای تغییر نظر خانواده دختر مورد علاقهاش به جبهه رفت و حالا در سریال «نابرده رنج» هم اسد (باز هم با بازی کامبیز دیرباز) برای پیدا کردن گنج و نه بنا به اقتضائات ایدئولوژیک راهی میدان نبرد شده است.
۴) یکی از مشکلات این مجموعه را باید در دو پاره بودن آن دانست. وقتی که چندین و چند قسمت از قسمتهای ابتدایی مجموعه در شهر و تعاملات آن میگذرد و به ناگاه دوربین به شکلی تقریبا تمامعیار به جبهه رو کرده و شهر و آدمها و موقعیتهایی که برای مخاطب آشنا شده بودند به دست فراموشی سپرده میشود حتما باید منتظر ریزش بیننده ثابت مجموعه بود. اتفاقی که به اعتقاد نگارنده در بخش دوم مجموعه افتاد و دستکم آن بخش از مخاطبانی که به تماشای مجموعههای جنگی چندان تمایلی نداشتند را از ادامه تماشای آن منصرف کرد، گواینکه حتی اگر بینندهیی هم به تماشای کارهای جنگی تمایل داشته باشد هنگامی که ذهن خود را درگیر گونه نمایشی متفاوتی به نام درام کرده و ناگهان با گونه نمایش دیگری مواجه میشود طبیعی است که آن انگیزه اولیه برای پیگیری ماجرا را نداشته باشد. به خاطر دارم دو سال قبل زمانی که پوسترهای تبلیغاتی فیلم نیش زنبور (حمیدرضا صلاحمند) با تصاویری از رضا کیانیان و رضا عطاران با پوشش کنار دریا به نمایش گذاشته شده بود، خود کیانیان به این امر معترض شد و چنین طراحی نامتجانس یا کلیت داستان فیلم را مصداقی از دادن آدرس غلط به مخاطبان دانست، به گمانم سازندگان «نابرده رنج» هم تا حدودی مرتکب این اشتباه شده باشند.
۵) انتخاب سوژهیی مرتبط با دفاع مقدس هر چند به لحاظ ارزشی پسندیده است اما چون با ذایقه مخاطب تابستانی شبکه سه سیما که از سال ۸۵ تا مقطع کنونی به تماشای درامهای خانوادگی در شبهای بلند تابستان عادت کرده تناسبی ندارد (از نرگس گرفته تا ترانه مادری، رستگاران، زیر هشت و فاصلهها) چندان رغبتی را برای تماشای جدی آن ایجاد نکرده است. البته تغییر ذائقه بینندگان و ایجاد تنوع در تولید و پخش گونههای نمایشی حق مسلم گردانندگان یک رسانه فراگیر است اما گاهی هم لازم است با کمی مصلحتاندیشی و کارشناسی در تشخیص ذایقه و نیازهای فصلی بینندگان تلویزیونی نوعی تقسیمبندی گونهیی را هم در سیاستهای پخش آثار نمایشی لحاظ کردو مثلا از عدم اقبال مخاطبان به سریال ارزشمند تاریخی «نردبام آسمان» در رمضان سال ۸۸ درس گرفت و در تابستان سال ۹۰ دیگر تکرارش نکرد.
۶) هر چند بازی کامبیز دیرباز در نخستین بازی تلویزیونیاش که در مجموعه «تب سرد» به کارگردانی علیرضا افخمی رقم خورد هم دیدنی و جذاب بود اما حالا و پس از گذشت هفت سال از پخش آن مجموعه، دیگر حضور دیرباز با آن جنس بازی بانمک و آن لهجه شیرین تهرانی غلیظ برای هر بینندهیی دلنشین و عاملی است برای جذب میزان بالای بیننده. از منظر بازیگری تنها همین «آن های» بازیگری دیرباز و تا حدودی هم لحظههای کوتاه بازی بازیگرخلاقی مانند علیرضا اوسیوند به چشم میآید و بقیه از باتجربههایی مانند سیاوش طهمورث و ثریا قاسمی گرفته تا سام درخشانی بیشتر داشتههای سابق خود را تکرار کردهاند، درست مثل سوژه و پرداخت کلی مجموعه که هر چند به عنوان یک کار اول قابل قبول به نظر میرسد اما چندان نشانی از ذهن خلاقی که اثر درخشانی به نام «راه بیپایان» را خلق کرده ندارد.
مازیار معاونی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم پزشکیان دولت سیزدهم محمدجواد ظریف دولت رئیس جمهور انتخابات مجلس شورای اسلامی ظریف انتخابات ریاست جمهوری
تهران پشه آئدس هواشناسی سازمان هواشناسی شهرداری تهران قتل وزارت بهداشت گرمای هوا پلیس گرما شهر تهران سلامت
واردات خودرو خودرو مالیات قیمت خودرو برق حقوق بازنشستگان مایکروسافت قیمت دلار قیمت طلا بازنشستگان بازار خودرو مسکن
تلویزیون سریال عاشورا محرم سینمای ایران تئاتر کربلا موسیقی امام حسین (ع) سینما امام حسین اوشین
فناوری اختلال جهانی ورزشکاران
یمن رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه دونالد ترامپ آمریکا روسیه تل آویو جو بایدن ترامپ چین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر باشگاه استقلال تراکتور علی علیپور سپاهان
همستر کامبت فیلترینگ فیلترشکن امنیت سایبری ناسا سیاره زهره ویندوز مغز سامسونگ گوگل موبایل تبلیغات
افسردگی دیابت گرمازدگی کاهش وزن بارداری سلامت روان