سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

بنزین Gasoline


بنزین، یک سوخت بسیار مناسب برای موتورهای درونسوز جرقه‌افروز می‌باشد که در کمتر از عمر یک انسان معمولی، شناخته و استفاده شده است. بنزین در کشورهای مختلف به‌نام‌های گوناگونی …

بنزین، یک سوخت بسیار مناسب برای موتورهای درونسوز جرقه‌افروز می‌باشد که در کمتر از عمر یک انسان معمولی، شناخته و استفاده شده است. بنزین در کشورهای مختلف به‌نام‌های گوناگونی چون گاز، بنزین، پترول، گازولین، اویل، اسپیریت و... نامیده می‌شود.

مؤسسه استاندارد ASTM تعریف زیر را برای بنزین پذیرفته است.

یک نفتای پالایش شده که ترکیبات شیمیائی آن اجازه می‌دهد که به‌عنوان یک سوخت در موتورهای درونسوز مورد استفاده قرار گیرد.

تاکنون بیشتر از ۴۵% از نفت خام و تولیدی و فرآورده‌های نفتی به‌صورت بنزین مصرف شده است. به‌طور کلی بنزین از تقطیر خام بین ۶۰۰c تا ۱۸۰۰c بدست می‌آید. وزن مخصوص آن ۷۲/۰ تا ۷۶/۰ است. تقریباً تمام بنزین‌ها شامل ۸۷/۰ کربن و ۳/۱۴% هیدروژن می‌باشند و شاید بتوان آن را به شکل فرمول مولکولی میانگین ۱۶c۸H نشان داد. بنزین از تعداد زیادی هیدروکربن‌های با ۸،۷،۶،۵ اتم کربن ساخته شده که به‌راحتی تبخیر می‌شوند. تقریباً کلیه هیدروکربورهای پارافینی، نفتی: سیکلو پنتان و سیکلو هگزان با نقطه جوش پائین‌تر از ۱۳۰۰c و هیدروکربورهای معطر با نقطه جوش پائین‌تر از ۱۸۰۰c در نبزین شناسائی شده‌اند. حقیقت آن است که ده درصد بزرگی از وزن‌ هر فرآورده نفتی فقط از تعداد محدودی ماده شیمیائی تشکیل شده است. از ۵۰۰ ماده سازنده بنزین ۵ ماده شیمیائی ۲۹ درصد و ۲۰ ماده ۵۹ در صد وزن سازنده بنزین را تشکیل می‌دهد.

در سال‌های پیش بنزین را تنها از برش چکیده نفت خام در نتیجه اولین تقطیر بدست می‌آمد. اما اکنون بنزین بدست آمده از گاز طبیعی، بنزین پلیمر نتیجه پلی مرینراسیون هیدروکربورهای گازی و بنزین کراکینگ بدست آمده از فرآیند کراکینگ برش‌های (Cracking) سنگین‌تر نیز فراهم می‌گردد.

ده روش برای صرفه‌جوئی بنزین

۱) به محض حرکت اتومبیل، ساسات را به داخل فشار دهید و در حالی که اتومبیل در طول حاده حرکت می‌کند، آن را گرم کنید.

۲) سرعت ماشین را در حد کم نگهدارید. کاهش حد سرعت از ۷۰ مایل در ساعت تا ۵۰ مایل در ساعت این امکان را به شما می‌دهد که با یک اتومبیل متوسط خانوادگی بتوانید باهر گالن سوخت ذخیره شده ده مایل دیگر را طی کنید. اقتصادی‌تر خواهد بود که سرعت ماشین بین ۳۰ الی ۴۰ مایل در ساعت باشد.

۳) از تغییرات ناگهانی پرهیز کنید. همیشه چرا‌غ‌های راهنمائی و توقف‌ها را در نظر داشته باشید. هر وقت که ترمز می‌کنید مقدار زیادی بنزین تلف کرده‌اید.

۴) با پدال گاز به نرمی کار کنید. در دنده‌های پائین اگر محکم گاز بدهید. سوخت قابل توجهی راکه بیش از حد ضروری است، مصرف کرده‌اید.

۵) جائی که محدویت‌های سرعت، شرایط دید و جاده اجازه می‌دهد. سراشیبی را آنقدر تند برانید تا سرعت اتومبیل، شما را به انتهای سربالائی بعدی برساند. چنین برآورده شده است که در سراشیبی نیمی از سوختی را مصرف می‌کنیم که در سربالائی. اما وسوسه نشوید که در سراشیبی با دنده خلاص حرکت کنید، زیرا خطرناک است.

۶) اصطکاک را تا آنجا که می‌توانید کاهش دهید: کم بودن باد چرخ‌ها، چسبیدن لنت ترمزها، سفت بودن زیادتسمه پروانه، جملگی از توان اتومبیل می‌کاهند.

۷) اگر در یک ترافیک سنگین گرفتار شده‌اید، موتور اتومبیل‌تان را خاموش کنید تا سوخت کمتری مصرف شود.

۸) ماشین را زیاد از مسافر و اجناس باز نکنید. بستن بار سنگین روی باربند اتومبیل می‌تواند مصرف سوخت را به میزان ۲۵ درصد افزایش دهد.

۹) در سرمای شدید زمستان، رادیاتور را با فویل آلومینیومی بپوشانید. به‌خاطر بسپارید که یک موتور داغ کارآئی بیشتری دارد تا یک موتور سرد.

۱۰) اتومبیلتان را چند وقت به چند وقت به سرویس ببرید و از مکانیک بخواهید که به کارکرد زمانی موتور، به نحوهٔ عمل کاربراتور، دستگاه خنک کنده سیستم سوخت اتومبیل نیز توجه خاصی بکند.

بنزین مصنوعی:

تولید مصنوعی از زغال‌سنگ یا گازهای حاوی کربن معمولاً مقداری بنزین مصنوعی تولید و به بنزین طبیعی می‌افزایند. بنزین مصنوعی را زا زغال‌سنگ، گاز طبیعی یا اجزای نفت خام به‌دست می‌آورند. بنزینی را که از اجزاء نفت خام به‌دست می‌آید در صورتی می‌توان بنزین مصنوعی نامید که ماده اولیه آن گازی شکل یا دارای درجه فراریت پائین بوده باشد، همچنین مواد باقیمانده از پالایش نفت خام و رسوبات دیگری را که غنی از کربن است به بنزینی تبدیل می‌کنند که آنرا هم می‌توان مصنوعی نامید.