دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
مجله ویستا

ابتکارهای هدفمند


ابتکارهای هدفمند

هدف نهایی چشم انداز ۲۰۲۰ اروپا, ایجاد شتاب در حوزه های کلیدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است

دستیابی به اهداف سال ۲۰۲۰ اروپا می‌تواند پتانسیل رشد اقتصادی را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش دهد. مقصد نهایی این چشم‌انداز ایجاد شتاب در هریک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پیشرفت در حوزه‌های کلیدی است.

هر وقت اروپا به طور متحد عمل کرده، بهترین نتیجه را به‌دست آورده است. می‌توان دستاوردهایی را به‌عنوان ثمره این تلاش مشترک مثال زد. ایرباس در دهه ۱۹۷۰ میلادی حاصل تلاش مشترک چهار کشور اروپایی بود و امروز با بیش از ۵۰ هزار نفر نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان است.

گالیله نام یک سیستم ناوبری ماهواره‌ای است و صحت کار آن از جی‌پی‌اس ایالات متحده و گلوناس سیستم روسیه بهتر است. قرار است این سیستم در سال ۲۰۱۹ و به محض راه‌اندازی همه ماهواره‌های متعلق به آن، کار خود را آغاز کند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به تازگی در تامین بودجه بزرگ‌ترین مزارع توربین‌های بادی فراساحلی جهان کمک کرده است. مزارع توربین‌های بادی ثانت و والنی در بریتانیا می‌توانند بیش از ۶۰۰ مگاوات برق تولید کنند که این میزان قادر است برق مورد نیاز حدود ۵۰۰ هزار خانه را در آنجا تامین کند و این موجب افزایش پتانسیل انرژی‌های تجدید‌پذیر اتحادیه اروپا خواهد شد.

این پروژه و سایر پروژه‌ها با همکاری نزدیک‌تر همه بخش‌های کشورهای اروپایی میسر شدند و پروژه‌هایی بیشتر از این دست می‌توانند در قالب اهداف اروپای ۲۰۲۰ به واقعیت تبدیل شوند.

اجرای اهداف اروپای ۲۰۲۰ هم‌اکنون در حال انجام است. در مجموع میزان پیشرفت رضایت‌بخش است. در هر مورد، برخی از اقدامات کلیدی به اتمام رسیده و کامل شده است.برخی از نمونه‌های آن به این شرح‌اند:

● اروپای ۲۰۲۰ برای جوانان

هر ساله ۶ میلیون جوان اروپایی مدارس را ترک می‌کنند که در بهترین حالت تا مقطعی پایین‌تر از دبیرستان درس خوانده‌اند. در حال حاضر این افراد ۱۴ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله را تشکیل می‌دهند که این موضوع به نوبه خود موجب افزایش سطح بالای بیکاری جوانان می‌شود.

به همین دلیل، کمیسیون اروپا تلاش می‌کند تعداد فارغ‌التحصیلان را افزایش دهد، بر کیفیت آموزش بیفزاید و نقش تحصیلات تکمیلی را در کمک به برون رفت اقتصاد اتحادیه اروپا از بحران پررنگ‌تر کند. استراتژی کمیسیون اروپا حوزه‌های دارای اولویت را که نیازمند تلاش بیشتر کشورهای اتحادیه هستند تعیین می‌کند و مشخص می‌کند که اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند سیاست‌های مدرن‌سازی آنها را مورد حمایت قرار دهد. ابتکارات اتحادیه اروپا شامل درجه‌بندی چند وجهی دانشگاه‌ها است که به دانشجویان کمک می‌کند بفهمند کدام درس‌ها برایشان بهتر است.

برنامه جابه‌جایی دانشجوی اراسموس از آغاز کار خود در سال ۱۹۸۷ تاکنون به طور مشترک هزینه ۳ میلیون جابه‌جایی دانشجو را تقبل کرده است. طرح برنامه‌ای جدید به نام «اراسموس برای همه» توسط کمیسیون اروپا ارائه شده است که بر اساس آن بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ حدود تا ۵ میلیون نفر هزینه تحصیل و آموزش در خارج را از اتحادیه اروپا دریافت خواهند کرد. این تعداد تقریبا دو برابر تعداد افراد کنونی است. علاوه بر این وامی با عنوان «اراسموس برای فوق لیسانس» ارائه خواهد شد که به افراد خواهان گذراندن دوره فوق لیسانس در یک کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا تعلق می‌گیرد.

چندین ابتکار خاص مناسب برای جوانان جویای کار هم در نظر گرفته شده است و این در شرایطی است که شرکت‌های مشاور تلاش می‌کنند بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را به استخدام جوانان و تسهیل انعقاد قرارداد با آنها تشویق کنند. علاوه بر این کمیسیون اروپا طرحی دارد مبنی بر اینکه کشورهای عضو و اتحادیه اروپا در حل مشکل بیماری جوانان از «بودجه اجتماعی اروپا» بهتر استفاده کنند. این مهم در وهله نخست با حمایت از تغییر جایگاه مدرسه به محل کار و حمایت از پویایی بازار کار جوانان انجام خواهد شد.

● مقابله با فقر و محرومیت اجتماعی

در شرایطی که بیش از ۸۰ میلیون نفر در اتحادیه اروپا در معرض خطر فقر قراردارند- از جمله ۲۰ میلیون کودک و ۸ درصد از جمعیت شاغلین- در طرح اروپایی علیه فقر و محرومیت اجتماعی اقداماتی برای کاهش فقر و محرومیت اجتماعی دست‌کم ۲۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است. گرچه مقابله با فقر و محرومیت اجتماعی عمدتا جزو مسوولیت‌های دولت‌ها محسوب می‌شود، اما اتحادیه اروپا می‌تواند با شناسایی بهترین تلاش‌ها و تشویق تجربیات مشترک، تنظیم قوانین اتحادیه و در دسترس قرار دادن بودجه، نقش هماهنگ‌کننده را ایفا کند.

بهبود دسترسی به کار مناسب، تامین اجتماعی، آموزش و خدمات ضروری مانند بهداشت و درمان، و مسکن از جمله اقدامات کلیدی برای رسیدن به این هدف هستند. از دیگر اقدامات کلیدی می‌توان به استفاده بهتر از بودجه‌های اتحادیه اروپا برای کاهش محرومیت‌های اجتماعی و مبارزه با تبعیض، نوآوری اجتماعی برای یافتن راه‌حل‌های جدید و هوشمندانه و مشارکت‌های جدید بین بخش‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد.

● اتحادیه نوآوری

هدف از ابتکاری با عنوان «اتحادیه نوآوری» این است که بین تحقیقات و نوآوری و اشتغالزایی ارتباط بهتری ایجاد کند، چون این ارتباط برای خروج اروپا از بحران فعلی ضروری است. هر یک یورویی که در تحقیقات اتحادیه اروپا خرج می‌شود، منجر به ارزش افزوده‌ای معادل ۷ تا ۱۴ یورو در بخش صنعت خواهد شد و صرف تنها ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا برای تحقیق و توسعه تا سال ۲۰۲۰ می‌تواند موجب ایجاد ۷/۳ میلیون شغل و افزایش تولید ناخالص داخلی سالانه نزدیک به ۸۰۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۵ شود.

کمیسیون اروپا چارچوبی را برای حمایت از مناطق و کشورهای عضو تدوین کرده است تا استراتژی خود را برای تحقیق و نوآوری بهتر تدوین کنند. به دلیل آنکه یک راه‌حل که برای همه مناسب باشد وجود ندارد، این چارچوب به مناطق مختلف کمک می‌کند که توانمندی‌ها و ضعف‌های خاص خود را در زمینه تحقیق و ابداعات بررسی کنند و مزیت رقابتی خود را بر اساس آن شکل دهند.

در سال ۲۰۱۲ یک حق امتیاز اتحادیه اروپا مورد توافق قرار گرفت که بر اساس آن شرکت‌ها و افراد نوآور می‌توانند تا ۸۰ درصد هزینه یک نوآوری را صرفه‌جویی کنند. متقاضیان حق امتیاز یک نوآوری قادر خواهند بود از تنها یک حق امتیاز در همه جا استفاده کنند به جای آنکه مجبور شوند در هریک از کشورهای عضو اتحادیه، حق امتیاز درخواست کنند. این در ۲۵ کشوری که توافقنامه را امضا کرده‌اند قابل اجراست. تا پیش از این می‌بایست درخواست برای محفوظ ماندن حق هر نوآوری در هر کشور اتحادیه اروپا جداگانه ارائه می‌شد و می‌توانست هزینه‌ای تا ۳۶ هزار یورو در بر داشته باشد. در پی توافق به دست آمده این هزینه در دراز مدت به ۶۸۰ یورو کاهش خواهد یافت.

کمیسیون اروپا و گروه بانک سرمایه‌گذاری اروپا یک ضمانت جدید را برای دسترسی افراد نوآور به بودجه بانک‌ها ارائه کرده‌اند. انتظار می‌رود بر این اساس تا پایان سال ۲۰۱۳، ۶ میلیارد یورو وام دیگر در دسترس قرار گیرد که تا ۲/۱ میلیارد یورو از آن به افراد خوداشتغال و تا ۳۰۰ میلیون یورو از آن نیز به زیرساخت‌های تحقیق، تخصیص می‌یابد.

● اروپای دیجیتالی

موضوع اروپای دیجیتال شامل جنبه‌های مهمی از اقتصاد نوین است که ازجمله آنها می‌توان به دسترسی به اینترنت پر سرعت و محتوای دیجیتال، امنیت سایبری، خدمات کارآمدتر دولت الکترونیک و خدمات جدید بهداشت و درمان که موجب آسان‌تر شدن زندگی شهروندان می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر این شامل آن است که اطمینان حاصل شود که همه از مهارت لازم برای بهره‌گیری از انقلاب تکنولوژیک برخوردارند. «شراکت دولتی-خصوصی آینده اینترنت» نام یک برنامه تحقیقاتی و نوآوری در اتحادیه اروپا است که هدف از آن افزایش سطح رقابت‌پذیری اروپا در فناوری‌های اینترنتی و خدمات هوشمند سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های آینده است. این شراکت همچنین به کسب و کارها و دولت‌ها کمک می‌کند که بر پایه داده‌های پیچیده آنلاین از راه‌حل‌های اینترنتی برای هوشمندسازی زیرساخت‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار استفاده کنند.

● حمایت از بهره‌وری منابع

حمایت از بهره‌وری منابع اروپا بر لزوم تغییر جهت فوری و اساسی در استفاده بهینه از منابع طبیعی تاکید دارد. این موضوع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در همه زمینه‌های مرتبط از انرژی گرفته تا حمل‌ونقل، تغییرات جوی، کشاورزی، شیلات و سیاست‌های منطقه‌ای را شامل می‌شود.

کمیسیون اروپا لایحه‌ای را برای تغییر قوانین تاریخ‌گذشته در زمینه مالیات محصولات انرژی اتحادیه اروپا ارائه کرده است. قوانین جدید روش مالیات‌بندی بر محصولات انرژی و محاسبه گاز

۲ CO و محتوای انرژی را مورد هدف قرار می‌دهند. علاوه بر این بهینه‌سازی مصرف انرژی و مصرف محصولات سازگارتر با محیط زیست و اجتناب از تخطی از قوانین رقابت در بازار واحد از دیگر اهداف این لایحه است.

● سیاست صنعتی

آنچه برای رقابت‌پذیری اروپا حیاتی است، توسعه سریع‌تر استانداردهای مشترک صنعتی است که صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منافع زیاد برای کسب‌وکارها و مشتریان را به دنبال خواهد داشت. به منظور دستیابی به این هدف، کمیسیون اروپا مجموعه‌ای از قوانین و راهکارها را برای تدوین استانداردهای بیشتر در زمان کوتاه‌تر پیشنهاد کرده است.

مترجم: شادی آذری