یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
آشنایی با روانشناسی یادگیری
یادگیری معمولاً به عنوان «یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار در نتیجه تجربه به دست آمده» تعریف میشود. در مکتب فکری رفتارگرایی در روانشناسی، سه نظریه عمده در مورد یادگیری ارائه شده است: شرطیسازی کلاسیک، شرطیسازی عامل و یادگیری مشاهدهای. این مقاله به درک شما از یادگیری و آشنایی با سه نظریه فوق کمک میکند.
مقدمه
یادگیری چیست؟
یادگیری عبارت است از یک تغییر نسبتاً دائم در رفتار که در نتیجه تجربه به دست میآید. مکتب فکری رفتارگرایی که در خلال نیمه نخست قرن بیستم پدید آمد به تشریح فرایند یادگیری پرداخته است. سه نوع مهم یادگیری که در روانشناسی رفتارگرا توصیف شدهاند عبارتند از شرطیسازی کلاسیک، شرطیسازی عامل و یادگیری مشاهدهای.
رفتارگرایی چیست؟
رفتارگرایی یک مکتب فکری در روانشناسی است که تنها به ارزیابی رفتارهای قابل مشاهده میپردازد. این مکتب توسط جان واتسون بنیاد گذاشته شد. او در مقاله معروف خود به نام «روانشناسی از دیدگاه رفتارگرایی» که در سال ۱۹۱۳ منتشر ساخت، روانشناسی را علمی تجربی و عینی معرفی میکند و میگویند فرایندهای ذهنی درونی را نباید مورد نظر قرار داد زیرا آنها مستقیماً قابل مشاهده و ارزیابی نیستند.
شرطیسازی کلاسیک
شرطیسازی کلاسیک یک فرایند یادگیری است که در آن، نوعی تداعی بین یک محرک قبلاً بیاثر (خنثی) و محرک دیگری که به طور طبیعی موجب واکنش میشود برقرار میگردد. به طور مثال، در آزمایش پاولوف، بوی غذا یک محرک طبیعی بود که با صدای زنگ که قبلاً محرک بیاثری بود، همراه گشت. پس از برقراری تداعی بین این دو، صدای زنگ نیز به تنهایی موجب واکنش میگردید.
شرطیسازی عامل
شرطیسازی عامل یک فرایند یادگیری است که در آن احتمال بروز واکنش بر حسب تشویق یا تنبیه افزایش یا کاهش مییابد. ایدهای که در پشت شرطیسازی عامل قرار دارد و ابتدا توسط ادوارد تورن دایک و سپس بیاف اسکینر مورد مطالعه قرار گرفته است این است که پیامدهای اعمال ما، رفتار ارادی ما را شکل میدهد.
یادگیری مشاهدهای
یادگیری مشاهدهای فرایندی است که در آن، یادگیری از طریق مشاهده و تقلید رفتار دیگران اتفاق میافتد. همان گونه که در آزمایش «عروسک بوبو» آلبرت بندورا نشان داده شده است، مردم رفتار دیگران را بدون تقویت مستقیم تقلید می کنند. چهار عنصر مهم برای یادگیری مشاهدهای اثر بخش ضرورت دارند: توجه، مهارت حرکتی، انگیزه و حافظه.
افراد مهم
افراد زیر برخی از تأثیرگذاران عمده در مکتب فکری رفتارگرایی و نظریه یادگیری هستند:
ادوارد تورن دایک
ایوان پاولوف
جان واتسون
بیاف اسکینر
آلبرت بندورا
منبع
"Psychology of Learning Study Guide", Kendra Van Wagner.
http://psychology.about.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست