پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
مفاهیم و مصادیق ظلم ، ظلم سیاسی و مظلومان سیاسی درفرهنگ عمومی
« ظلم و ستم » که به هر نوع رفتار و عملکرد متضاد با حق و عدل و مبتنی بر تعدی بر جان و مال و ناموس و آبروی افراد جامعه اطلاق می شود از امور بسیار کریه و ناپسند در فرهنگ عمومی به شمار می رود به گونه ای که در محیط اذهان و افکار و در گستره باورها همواره تصوری سخیف و تصویری زشت از خود برجای می نهد و کسی را نمی توان یافت که از قلبی سلیم و عقلی صحیح برخوردار باشد و ظلم و جور را به شدت طرد و نفی ننماید و از گسترده شدن سایه شوم و تاریک آن بر زندگانی مردم احساس رنج و اندوه نکند.
ستم کردن بر هر کس امری نکوهیده و مذموم است و شرع و عقل آن را برنمی تابند و به معارضه با آن برمی خیزند و « مظلوم » در هر جا و هر شخص که باشد باید حمایت شود.
اگرچه مظلومان ـ هرکس و در هر موقعیت که باشند ـ همه مظلومند و تحت سیطره ظلم و ستم قرار دارند لکن برخی از آنان که هیچ پشتوانه ای ندارند و مستمسکی نمی یابند و فقط دست نیاز به درگاه حضرت بی نیاز می گشایند و او را از ژرفای جان صدا می زنند و به نصرت و یاری می طلبند و جز به لطف و رحمت و مساعدت او چشم امید به جایی و کسی ندارند مظلوم ترین هستند.
آموزه ذیل از حضرت امام حسین (ع ) این مظلومان را معرفی می کند و درس و پیام های آگاهی بخش به ما منتقل می نماید :
« ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصرا الا الله »
« از ستم کردن بر کسی که جز خدا کس و یاوری نداری اجتناب و دوری کن . » (۱ )
بر مبنای این کلام ژرف تامل در آنچه که در ذیل می آید ضروری و عبرت زا می باشد :
۱) ستم کردن آسان است ولی پی آمدهای آن سخت و عواقب آن بی شمار می باشد .
آن کس که قصد و اراده ظلم و ستم می کند و حریم حیات و زندگی دیگران و آثار و موهبت های ناشی از آن را نادیده می انگارد و ناجوانمردانه ستم می آغازد مانعی را نمی یابد و خود را در انجام هر عمل خلاف توانا و قدرتمند می یابد لکن نمی داند که تاخت و تاز به حریم زندگی افراد جامعه که بسیار سهل و آسان صورت می گیرد عواقب سخت و ناگواری در پی خواهد داشت و نباید چنین بپندارد که گرفتاری و رنج های ناشی از این ستم ورزی یکباره بر او فرود می آید بلکه باید به صورت تدریجی آثار شوم این عملکرد تباه را به نظاره بنشیند که شب سیاه و طولانی ستم سپیده ظفر مظلوم را در پی خواهد داشت .
۲) در فرهنگ عمومی جامعه این باور و انگاره پذیرفته شده است که ظلم بر دیگران عاقبت خوبی ندارد و دیر یا زود ظالم را به بند می کشد و رسوای خاص وعام می کند.
به تعبیری دیگر عواقب ناگوار ستم سرانجام دامنگیر ستمگر می شود و او را هر کجا که هست به دام می اندازد و به فلاکت می افکند. تو گویی تمام سنن و قوانین و علت و معلول ها در دل طبیعت دست به دست هم داده اند تا ظالم را ـ اگر چه دیر هنگام و به مرور زمان ـ اسیر سازند و به سزای عمل ننگین و تباهکاری هایش برسانند.
کنکاش در تعالیم و معارف اسلامی این نتیجه را به دست می دهد که این باور در فرهنگ عمومی صحیح می باشد و بدیهی است که از آموزه های دینی سرچشمه گرفته و از آن مجرا به صفحه ذهن و دل مردم نگاشته و ترسیم شده است .
۳) هر نوع ظلم و ستم و به هرکس و در هر کجا مذموم و ناپسند است و در فرهنگ غنی و جامع اسلامی به شدت نهی شده است و ظالم هر شخص و در هر جا و با هر موقعیت محکوم و مطرود می باشد. لکن در این میان برخی از مظلومان که از صالحان و وارستگان می باشند و جز خدا نمی خواهند و نمی جویند و همواره در هر شرایط با او معامله می کنند و جان و مال و آبروی خویش را در راه اعتلای دین بذل می نمایند شرایط خاصی پیدا می کنند و به طور طبیعی نظر و لطف و یاری و مساعدت ویژه حضرت پروردگار را جلب می نمایند.
کلام امام حسین (ع ) که می فرماید « از ستم بر کسی که یاوری جز خدا ندارد بپرهیزید » بر این وعده الهی صحه می گذارد که ظلم بر صالحان بی گناه و خداجویانی که پناهی جز خدا ندارند با عکس العمل الهی پاسخ داده می شود و اگر چه این پاسخ و واکنش طولانی گردد لکن به طور قطع و یقین به ظهور و عینیت درمی آید.
در آموزه های دینی تصریح شده است که خداوند متعال اعلام می فرماید : خشم شدید من بر کسی است که نسبت به آن که جز من یار و یاوری ندارد ستم کند(۲ ) و نیز در آموزه های دینی آمده است : خداوند از کسی که در حق انسان مومنی ظلم و ستم کند انتقام خواهد گرفت (۳ )
بنابراین ستمگران باید بدانند که اگر چه هر نوع ستم و در حق هر کس و در هر کجا امری زشت و خطرناک می باشد و معصیت بزرگ خدا محسوب می شود و بنابر سنن آفرینش با عاقبت تلخ و آثار ناگوار مواجه خواهد شد ولی ستم بر صالحان و پاکان که جز خدا را به یاری و یاوری نگرفته و نخوانده اند با عکس العمل شدیدتر که انتقام الهی می باشد مواجه خواهد شد و از همین رو باید به شدت از هر نوع ظلم و ستم به این افراد مظلوم و غریب و بی گناه اجتناب و پرهیز نمایند.
۴) در عرصه فعالیت های سیاسی به دلیل اهمیت خاصی که موضوعاتی چون سیاست قدرت حکومت ریاست و صدارت دارند « ستم » احتمال حضور بیشتری می یابد و به همان میزان که « ستم سیاسی » توسط « ستمگران سیاسی » وسعت دارد « مظلومیت سیاسی » و « مظلومان سیاسی » نیز دارای فراگیری و گستردگی خاصی می باشد.
علت این وسعت و آثار و پی آمدهای ناشی از آن مشخص است و همگان واقف هستند و اذعان دارند که در فعالیت های سیاسی و به ویژه در دوره های « انتخابات » حضور جریان های فکری و احزاب سیاسی بیشتر است و تلاش ها برای راه یافتن به مراکز قدرت فزونی می یابد و به طور طبیعی در این فعالیت های وسیع و مستمر همواره « خوب و بد » و « سالم و ناسالم » و « خدمتکار و خیانتکار » وجود داشته و دارند و آگاهی و دقت « مردم » از یکسو و « مراکز تحقیق و شناسایی » از سوی دیگر احتمال ورود ناپاکان و آلودگان سیاسی را به مراکز حکومتی کمتر می کند و راه را برای ورود صالحان کاردان و فکور و خدوم همواره می نماید.
تردیدی وجود ندارد که در هنگامه های انتخابات « ستم سیاسی » از جانب افراد و عناصر ناسالم و گروه ها وجریان ها و جناح های سیاسی فرصت طلب علیه صالحان و وارستگان شدت می یابد و جنگ روانی و بازار تهمت و دروغ و شایعه علیه این افراد رونق می گیرد و به این ترتیب « ستم » هم در مرتبه ای بالا و هم در سطح وسیع علیه « مظلومان سیاسی » از میان افراد و شخصیت های دلسوخته دین و ملت و کشور شدت می یابد و این نوع ظلم به تصریح آموزه های دینی از بدترین و زشت ترین مراتب ظلم به شمار می رود(۴ )
تردیدی وجود ندارد همچنان که صالحان مظلوم در سایر عرصه ها مورد توجه و حمایت خداوند می باشند و از آنجا که به او پناه برده و یاوری جز او ندارند در معرض ریزش باران لطف و رحمت الهی قرار می گیرند در عرصه های سیاست نیز مورد حمایت خداوند قرار می گیرند و به میزان شدت مراتب ظلمی که بر آنان فرود می آید و غربت و مظلومیت دردناکی که تحمل می کنند هم پاداش وصف ناپذیر الهی دریافت می دارند و هم تحت الطاف و توجهات و یاری رسانی حضرت پروردگار واقع می شوند که اینان جان و مال و آبرو و حیثیت خویش را خالصانه و صادقانه و برای احیای دین خدا و استقرار نظام سیاسی و حکومتی اسلام به قربانگاه عشق الهی آورده اند و از فدا کردن هیچ چیز در این راه باک و هراس ندارند و طبیعی است که خداوند قادر متعال همچنان که در قرآن کریم تصریح فرموده است به نصرت و یاری آنان می پردازد . (۵ )
برای کسانی که در عرصه فعالیت های سیاسی حضور داشته و دارند و به صراحت تحرکات جریان ها و احزاب و جناح های سیاسی مختلف را زیرنظر گرفته و می گیرند این یک واقعیت انکارناپذیر است که صالحان و وارستگان فکور و خدوم اگرچه دیرتر لکن سرانجام از محاق ابرهای تیره و تار تشکیک و تخریب و نیرنگ سازی ها و فتنه گری های معاندان خارج می شوند و مردم و به ویژه همان کسانی که ناآگاهانه ابزار دست جریان های فاسد سیاسی قرارگرفته و خود باعث غربت و مظلومیت عناصر پاک و خدمتگزار شده اند حقیقت را در می یابند و از بیراهه هایی که رفته اند به « راه » باز می گردند.
پاورقی :
۱ ـ تحف العقول ابومحمد حرانی انتشارات اسلامیه ص ۲۵۱
۲ ـ مجموعه ورام ابوالحسن ورام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ج ۱ ص ۱۱۸
۳ ـ نهج الفصاحه ترجمه و تنظیم ابوالقاسم پاینده انتشارات جاویدان حدیث ۱۰۴۲
۴ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۲ ص ۵۸
۵ ـ قرآن کریم آیه ۷ از سوره محمد آیه ۱۴ از سوره توبه آیه ۳۴ از سوره انعام
آن کس که ستم می آغازد مانعی را نمی یابد و خود را در انجام هر عمل خلاف توانا و قدرتمند می یابد لکن نمی داند که تاخت و تاز به حریم زندگی افراد جامعه که بسیار سهل و آسان صورت می گیرد عواقب سخت و ناگواری در پی خواهد داشت و نباید چنین بپندارد که گرفتاری و رنج های ناشی از این ستم ورزی یکباره فرود می آید بلکه باید به صورت تدریجی آثار شوم این عملکرد تباه را به نظاره بنشیند که شب سیاه و طولانی ستم سپیده ظفر مظلوم را در پی خواهد داشت .
در هنگامه های انتخابات « ستم سیاسی » از جانب افراد و عناصر ناسالم و گروه ها و جریان ها و جناح های سیاسی فرصت طلب علیه صالحان و وارستگان شدت می یابد و جنگ روانی و بازار تهمت و دروغ و شایعه علیه این افراد رونق می گیرد و به این ترتیب « ستم » هم در مرتبه ای بالا و هم در سطح وسیع علیه « مظلومان سیاسی » از میان افراد و شخصیت های دلسوخته دین و ملت و کشور شدت می یابد.
برای کسانی که در عرصه های فعالیت های سیاسی حضور داشته و دارند و تحرکات جریان ها و احزاب و جناح های سیاسی مختلف را زیر نظر گرفته و می گیرند این یک واقعیت انکارناپذیر است که صالحان و وارستگان فکور و خدوم اگرچه دیرتر لکن سرانجام از محاق ابرهای تیره و تار تشکیک و تخریب و نیرنگ سازی ها و فتنه گری های معاندان خارج می شوند و مردم به ویژه همان کسانی که ناآگاهانه ابزار دست جریان های فاسد سیاسی قرار گرفته و خود باعث غربت و مظلومیت عناصر پاک و خدمتگزار شده اند حقیقت را درمی یابند و از بیراهه هایی که رفته اند به « راه » بازمی گردند.
۱ ـ تحف العقول ابومحمد حرانی انتشارات اسلامیه ص ۲۵۱
۲ ـ مجموعه ورام ابوالحسن ورام بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ج ۱ ص ۱۱۸
۳ ـ نهج الفصاحه ترجمه و تنظیم ابوالقاسم پاینده انتشارات جاویدان حدیث ۱۰۴۲
۴ ـ غررالحکم تنظیم موضوعی سیدهاشم رسولی محلاتی دفتر نشر فرهنگ اسلامی ج ۲ ص ۵۸
۵ ـ قرآن کریم آیه ۷ از سوره محمد آیه ۱۴ از سوره توبه آیه ۳۴ از سوره انعام
آن کس که ستم می آغازد مانعی را نمی یابد و خود را در انجام هر عمل خلاف توانا و قدرتمند می یابد لکن نمی داند که تاخت و تاز به حریم زندگی افراد جامعه که بسیار سهل و آسان صورت می گیرد عواقب سخت و ناگواری در پی خواهد داشت و نباید چنین بپندارد که گرفتاری و رنج های ناشی از این ستم ورزی یکباره فرود می آید بلکه باید به صورت تدریجی آثار شوم این عملکرد تباه را به نظاره بنشیند که شب سیاه و طولانی ستم سپیده ظفر مظلوم را در پی خواهد داشت .
در هنگامه های انتخابات « ستم سیاسی » از جانب افراد و عناصر ناسالم و گروه ها و جریان ها و جناح های سیاسی فرصت طلب علیه صالحان و وارستگان شدت می یابد و جنگ روانی و بازار تهمت و دروغ و شایعه علیه این افراد رونق می گیرد و به این ترتیب « ستم » هم در مرتبه ای بالا و هم در سطح وسیع علیه « مظلومان سیاسی » از میان افراد و شخصیت های دلسوخته دین و ملت و کشور شدت می یابد.
برای کسانی که در عرصه های فعالیت های سیاسی حضور داشته و دارند و تحرکات جریان ها و احزاب و جناح های سیاسی مختلف را زیر نظر گرفته و می گیرند این یک واقعیت انکارناپذیر است که صالحان و وارستگان فکور و خدوم اگرچه دیرتر لکن سرانجام از محاق ابرهای تیره و تار تشکیک و تخریب و نیرنگ سازی ها و فتنه گری های معاندان خارج می شوند و مردم به ویژه همان کسانی که ناآگاهانه ابزار دست جریان های فاسد سیاسی قرار گرفته و خود باعث غربت و مظلومیت عناصر پاک و خدمتگزار شده اند حقیقت را درمی یابند و از بیراهه هایی که رفته اند به « راه » بازمی گردند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران رژیم صهیونیستی آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران زلزله آتش سوزی شهرداری تهران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه سیل بارش باران فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو بازار خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
فیلم سینمایی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
فلسطین غزه جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه چین نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول دبی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کاهش وزن دیابت بیماری قلبی ویتامین کبد چرب قهوه