دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
دوست مناسب کودک و توصیه های درگوشی به والدین
روزنامه اطلاعات: به نظر مي رسد دوستيابي به آساني بازي با بچه باشد، اما اگر شما به کودک و نوجوان خود توجه کنيد، خواهيد ديد که اينکار چقدر مشکل است. يک کودک 2 ساله به نوبت دقايقي روي تختخواب ميخوابد و دقايقي ديگر را صرف گرفتن اسباببازي مورد علاقهاش مي کند. يک کودک 4 ساله ممکن است يک ساعت با دوست خود بازي کند ولي دست آخر کار به داد و فرياد برسد: «من تو را دوست ندارم، تو دوست من نيستي.»
آموختن مهارتهاي روابط اجتماعي يکي از دشوارترين مراحل رشد است که يک کودک با آن مواجه بوده و يکي از عوامل مهم و حساس در موفقيتهاي بعدي او است. اهميت روابط دوستانه در دوران مدرسه بيشتر خودنمايي ميکند. زماني که بچهها از محيط خانواده بيرون آمده و متوجه محيط خارجي ميشوند، روابط با دوستان از جمله موارد مهم براي آنان خواهد بود. در سن 8 سالگي کودک ميتواند رابطه اي نزديک با دوست خود برقرار کند و بفهمد که او چه فکر ميکند و چه احساسي دارد.
به مرور زمان هرچه کودک مهارت بيشتري در روابط دوستانه پيدا ميکند، روابط بين آن دو بيشتر و دو طرفه ميشود. بچهها به طور طبيعي جلب کساني ميشوند که داراي شرايط فيزيکي يکسان، علاقههاي مشابه و فعاليتهاي يکسان هستند. بعضي از کودکان دوستان فراواني دارند و بعضي با يک نفر براي يک مدت زمان خاص ارتباط دوستي برقرار ميکنند.
در حالي که مهـــارتهاي دوستيابي به طور طبيعي با رشــد و بلوغ کودک افزايش مييابد، والدين بايد در اين مورد مداخله کنند و به آنها در صورت لزوم کمک كنند.
روشهاي رفتار دوستانه با کودک
بعضي از کودکان به طور طبيعي دوستان را به خود جلب ميکنند و گروهي بايد بسيار سعي کنند تا موفق شوند. کودکاني که پر جنب و جوش هستند و به راحتي با ديگران گرم ميگيرند و به صورت خاص حساسيت از خود نشان نميدهند مي توانند به راحتي دوست پيدا کنند. اما آنها نيز به راهنماييهاي والدينشان نيازمندند. اگر فرزند شما دوستان زيادي دارد و يا فقط چند تايي دوست دارد، حتماً چند نکته را رعايت کنيد:
ـ درِ خانه به روي دوستانش، به خصوص آنهايي که مورد تأييد شما هستند باز باشد.
ـ کودک خود را به پيوستن به گروهها (مطمئن شويد که آن گروه مورد اطمينان شما باشد) تشويق کنيد.
ـ او را در مقابل دوستانش سرزنش و تحقير نکنيد. اينکار هيچگونه اثر سازندهاي ندارد و فقط او را از شما دور ميكند.
ـ سعي کنيد از گفتن کلماتي مثل خجالتي، خسيس و يا «بدون رفيــق» پرهيز کنيد. چنين کلماتي فقط باعث بروز رفتاري ميشود که شما خواهان آن نيستيد و همچنين از تغيير رفتار کودک شما جلوگيري ميکند.
ـ به او اجازه دهيد در حد قابل قبول با تلفن صحبت کند، چون براي بعضي از کودکان صحبت با تلفن راحتتر از صحبت رو در رو است.
ـ کودک خود را با انبوهي از مسئوليتها و برنامهريزيها مشغول نکنيد. سعي کنيد فرصت کافي براي دوستيابي و رشد اين خصلت به او بدهيد.
ـ به او اجازه دهيد تا لباس مناسبي را که همه دوستانش ميپوشند، او هم بخرد و بپوشد. او دوست دارد خود را در جمع دوستان صميمي حس کند.
در حفظ دوستيها کمک کنيد
مشکلات با دوستان، گهگاه کودک را تحت تأثير قرار ميدهد. زماني که چنين اتفاقي ميافتد، شما بايد به احساسات کودک خود توجه کنيد و بعد زماني که گريه او کم و يا تمام شد، به او نصيحتهاي کوچک کنيد. قبول و درک احساسات او، به وي قدرت مواجهشدن با دوستانش در روز بعد را خواهد داد. طرد شدن از طرف دوستان و از طرف اهــل خانه براي يک کودک تحمل ناپذير است.
سعي نکنيد ناراحتي فرزند 6 ساله خود را که دوستش از او جدا شده، ناديده بگيريد. براي او اين يک «ازدست رفتن بزرگ» است، مداخله کنيد و سعي کنيد دوست خوبي برايش باشيــد تا او بتـــواند دوست ديگري بيابد. اگر فــرزند 10 ساله شما نق ميزند کــه اصـــلاً مورد توجه دوستانش نيست، بدون اين که برايش سخنـــراني کنيد، به او اجازه صحبت بدهيــد. بعد سعي کنيد او را در راههاي جديدي که متناسب با ارزش هاي دروني اوست، ياري دهيد.
چه مواقعي مداخله کنيم؟
همه پدر و مادرها کم و بيش با دوستان فرزندان خود مشکل دارند. وظيفه شما اين است که در دوران دبستان به کودک خود کمک کنيد تا با گروههاي مثبت ورزشي يا پيشاهنگي و گروههاي دانشآموزي مدارس و يا جمـعي که به فعاليت خاصي علاقهمندند همکاري کند و از جذب شدن او به گروههايي که فعاليتهاي نامناسب و منفي دارند، مانند مصرف مواد مخدر، پوشيدن لباسهاي نامناسب و جلف، سرقت از مغازه و آشوب به پا کردن و... جلوگيري کنيد.
حتي با داشتن دوستان خوب شرايط روحي کودک متغير است و بالا و پايين دارد. بسياري از والدين واقعاً نمي دانند که در مقابلشان چگونه رفتاري داشته باشند. پسر 8 ساله شما پشت خانهتان با دوستش مشغول دعواست. شما چه کار ميکنيد. بيرون ميرويد و در دعواي آنها داوري ميکنيد؟ دوستش را به خانه خودشان و پسرتان را به اتاقش ميفرستيد؟ يک سخنراني درباره چگونگي رفتار دوستان با هم و اين که نبايد اينگونه عمل ميکردند ايراد ميكنيد؟ و يا اينکه کاري نميکنيد و آرزو ميکنيد که آنها خودشان مشکل را حل کنند؟
بسته به شرايط و بچهها، هر کدام از شرايط بالا ميتوانند مؤثر باشد. اما معمولاً، هر چه شما کمتر مداخله کنيد کودک شما بيشتر در مورد روابط با دوستان آموزش ميبيند. بعضي مواقع راه حل انتخابي کودکان با آنچه بزرگسالان توقع دارند، يکسان نيست. اما آخرالامر خودشان راه مناسب را پيدا ميکنند.
بسياري از والدين نگران اين هستند که کودکشان دوستي براي خود ندارد. اگر متوجه شديد که فرزند 10 ساله شما اوقات زيادي را به تنهايي ميگذراند، بعضي اوقات بيمار است و علاقهمند به دوستي با بچههاي کم سن و سال تر از خود يا بزرگترهاست، بهتر است با معلم او و يا مسئول مدرسه صحبت کنيد. ببينيد آيا آنها ميتوانند براي او همبازي و دوست مناسبي بيابند. يک بعدازظهر دوستش را به خانه دعوت کنيد و ببينيـــد که ميتواند اوقات خوبي با او داشته باشد. شما ممکن است به کودک کمک کنيد تا دوستي که يک سال از او بزرگتر يا کوچـــکتر است، پيدا کند. کودکاني که تفاوت سني کمي دارند، ميتوانند روابط بهتري در بازي با هم داشته باشند.
بعضي بچهها در ارتباط اجتماعي و رفتار در جمع دوستان مشکلات فراواني دارند. بعضي از آنها دير به نتيجه ميرسند و بعضي قادر به جلب توجه نيستند. در اين شرايط بهتر است معلم يا والدين، اين آموزشهاي اجتماعي را که آنها به صورت طبيعي به دست نياوردهاند، به آنها بياموزند. اين مهارتها شامل:
ـ شرکت کردن (چگونه ميتوان شروع کرد و اهميت توجه داشتن)
ـ همکاري کردن (اهميت نوبت در صحبت و در ميان گذاشتن موضوعات)
ـ ارتباط برقرار کردن (اهميت صحبت با ديگران و گوش فرا دادن به ديگران)
ـ دوست خوب بودن ( اهميت خنده، کمک و ترغيب ديگران)
ارتباط با تربيت
چطور ميتوانيد مطمئن شويد که شما دوستي را پرورش ميدهيد؟ تحقيقات نشان ميدهد والديني که از امور تربيتي استفاده ميکنند، بچههايي با روابط اجتماعي قوي بار ميآورند. وقتي به کودک خود ميرسيد ابراز محبت کنيد. به اين ترتيب وقتــي فرزند شما در خارج از خانه با کودکي ديگر ارتباط برقـــرار ميکنــد اين ارتباط دوستانه خواهد شد. اگر جواب شما به سؤالهاي زير مثبت باشد، شما موضوعات درستي را در اختيار کودک خود ميگذاريد.
ـ آيا شما احساسات، خواستهها و احتياجات فرزند خود را در نظر ميگيريد؟
ـ آيا در مورد فعاليتهاي روزانه او ابراز علاقه و توجه ميکنيد؟
ـ در صورت موفقيت ، آيا به او افتخار ميکنيد؟
ـ در صورت تحت فشار بودن فرزند، آيا شما به او پيشنهاد کمک و تقويت روحي ميکنيد؟
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی پزشکیان دولت رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات
قتل قوه قضاییه شهرداری تهران هواشناسی پلیس سازمان هواشناسی تهران اربعین تب دنگی پشه آئدس وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو واردات خودرو قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو مالیات حقوق بازنشستگان برق سایپا بانک مرکزی
سعید راد سینمای ایران دفاع مقدس فضای مجازی سینما بازیگر تلویزیون کربلا عاشورا محرم تئاتر موسیقی
دانشگاه فناوری دانش بنیان شرکت دانش بنیان حوزه علمیه شیر دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ یمن آمریکا روسیه فلسطین غزه ترامپ جنگ غزه چین ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران المپیک 2024 پاریس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک سپاهان
سامسونگ ایلان ماسک سرعت اینترنت تلفن همراه فیلترینگ گوگل ویندوز
تغذیه فشار خون خواب رژیم غذایی بیماری دیابت استرس افسردگی ویتامین چای بارداری