چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
خلاقیت نیاز صنعت گردشگری
![خلاقیت نیاز صنعت گردشگری](/web/imgs/16/133/09h5e1.jpeg)
هر چند مدت زمان زیادی از روز جهانگردی نمیگذرد، اما بهنظر میرسد که توجه به این صنعت ارزآور، در حال فراموششدن است.
مدتهاست که گوشمان از برنامهریزی برای افزایش توریست و مسافر به شهرهای کشور، پرشده است؛ در حالی که هیچ آمار و اطلاعات موثقی که نشانگر این رشد باشد، در دست نیست و همه چیز به شنیدهها ختم میشود.
تامل چندانی نیاز نیست که بحث استفاده از ظرفیتهای متنوع کشور، مورد شناسایی قرار گیرد، چرا که سالهاست ـ دستکم در این زمینه ـ مسئولان فریاد شعف سردادهاند که رتبه دهم گردشگری دنیا از آن ایران است.
باید دید چه اقداماتی برای استفاده از این فرصت صورت گرفته است، جز آن که هر روزه شاهد افزایش بهرهمندی کشورهای متفاوت از موهبتهای تاریخی و طبیعیشان هستیم؟ زمانی که ترکیه اعلام میکند در کمتر از ۱۰ سال موفق به افزایش دو برابری توریستهای ورودی به کشورش شده یا چین با افتخار هر چه تمامتر، اعلام میکند ۱.۲تریلیون یوان، معادل ۴۱۲ میلیارد دلار آمریکا، در این بخش درآمد ناخالص ملی داشته و ۶۲ میلیون شغل نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با این صنعت کشورش مرتبط است و غمانگیزتر این که درآمد حاصله از صنعت گردشگری دبی نیز سالانه بیش از دو میلیارد دلار برآورد شده، آیا زمان آن فرانرسیده که ایران از رتبه آخرین بودن در جذب گردشگر خارجی و نخستین بودن در خروج گردشگر داخلی به کشورهای دیگر، تکانی بخورد و این معادله را به نفع خود رقم بزند؟ مگر جز این است که در زمینه تشویق به گردشگری تنها به شعار سفرکارت، بن گردشگری و تزریق سوخت اضافه بر میزان تعیین شده بهخودروها بسنده شده است!
آیا تاکنون شاهد عملکردی مبنی بر توسعه زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر خارجی در کشور بودهایم؟ آیا در معرفی جاذبههای طبیعی و تاریخی سرزمینمان موفق عمل کردهایم؟ آیا تصاویر بدیع و پرجاذبهای که موجب دلربایی بیگانگان از طبیعت بکر ایران باشد، به دنیا نشان دادهایم؟ آیا در مستندی کوتاه یا حتی تیزری تبلیغاتی، سنت و اصالت و طبیعتمان را به هم آمیختهایم تا بیش از هر زمان خودمان را به دنیا معرفی کنیم؟
آیا خبر مرمت برخی ابنیه و آثارمان برای معرفی آنها کافی است؟ اصلا تا چه اندازه در معرفی اقلیم و مناطق متنوع ایرانمان به ایرانیان موفق عمل کردهایم که از بعد بینالمللی نیز به تقویت آن بپردازیم؟
برخی از افراد با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور، تحریمهای مختلف از سوی بعضی کشورها، تنشها و بیثباتی سیاسی و نظامی در برخی کشورهای همسایه و بسیاری مسائل دیگر، معتقدند که حتی انگیزه سفرهای داخلی برای مردم روبه کمرنگ شدن است، در حالی که کارشناسان امر گردشگری و آنان که از نزدیک دستی بر این آتش دارند، تاکید میکنند، هنوز هم بازار سفرهای خارجی گرمتر از سفرهای داخلی است و مردم با وجود تنشهای اقتصادی، برای بازدید از کشورهای خارجی بیش از سفرهای داخلی روی خوش نشان میدهند.
درآمد جهانی صنعت گردشگری۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ در حالی که درآمد ایران به طور نسبی کمتر از یک میلیارد دلار در سال، گزارش شده و نمیتوان منکر این ادعا شد که رتبه دهم گردشگری دنیا، همچنان در حال برداشتن گامهای نخست خود برای رشد است! آگاهان اقتصادی معتقدند، در دوران رکود اقتصادی تنها اندکی خلاقیت کافی است تا به تحولی شگرف و ژرف دست یافت.
حالا که قرار است چاههای نفتمان ارزان از دست نرود، شاید هنوز هم فرصتی باقی مانده باشد تا نسبت به درمان صنعت گردشگری بیمار کشور امیدوار بود.
مرتضی فغانی
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی
قتل عربستان پلیس تهران وزارت بهداشت هواشناسی سلامت قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی حوادث
اینترنت تورم خودرو دولت سیزدهم قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو بازار سرمایه دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان
تخت جمشید سینمای ایران سارا بهرامی علیرضا قربانی تلویزیون سینما تئاتر رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس
مغز دانش بنیان وزیر علوم
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه غزه اسرائیل آمریکا فلسطین روسیه فرانسه جو بایدن دونالد ترامپ چین
یورو 2024 فوتبال استقلال پرسپولیس کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ایران سپاهان
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ اینستاگرام سامسونگ اپل فیبرنوری موبایل ربات ایرانسل
تغذیه میوه کاهش وزن بیماری سیب زمینی ویتامین تب دانگ فشار خون بارداری