چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی به کارنامه فلورا سام
ارزیابی کارنامه فلورا سام نشانگر موقعیت دو وجهی این هنرمند در عرصه های نویسندگی و بازیگری است که البته ضلع سوم کارگردانی را نیز به واسطه ساخت راز پنهان به وضعیت حرفه ای خود اضافه کرده است. تحلیل روند حرکتی وی نمایانگر تمایل ملموس وی به ژانر کمدی است و نوع بازی ها و پردازش متنی قصهها و روایتهایش از شوری حکایت دارد که با رعایت جزئی نگری های خاص به فضای متنی آثار طراوت و نشاطی موثر را می افزاید.
سام در دو حوزه بازیگری و نویسندگی اگرچه روشی یکسان را در پیش گرفت و نگاه کمدی را بر الگوهای ملودرام ترجیح داد اما نوع پرداخت وی به کمدی از ساده نگری ها و نشانه های ملموسی تبعیت کرده که در زندگی هر یک از افراد این جامعه رد و نشانی دارد. تجربه هایی چون همسایه ها(بازیگری)، نشانی(بازیگری و نویسندگی)،ماه عسل(بازیگری و نویسندگی)، توطئه فامیلی(نویسندگی)، شبی از شبها (نویسندگی و بازیگری) نمایانگر موقعیت حرفهای این بانوی هنرمند است که کفه کمدی ها در قیاس با آثار ملودرام دارای برتری خاصی در کارنامه وی است. در متن حاضر به گونه ای مجزا، تجربه های وی در دو حیطه بازیگری و نویسندگی را تحلیل می کنم.
الف)بازیگری
حضورهای قابل قبول فلورا سام در نقش دختران و زنان باتجربه و جاافتاده که البته شور دوران جوانی همچنان درونشان زنده است و از انجام شیطنت های خاص دختران در دوران قبل از تاهل نیزغافل نیست شمایلی مطلوب را از وی در مقام بازیگر رقم زده است. تجربه های وی درهمسایه ها، نشانی و ماه عسل به خوبی از این توانایی ادراکی در تفکیک حالت های حسی نقش برمبنای موقعیت هایی که در آن قرار دارد حکایت می کند. وی در این تجربه ها به خوبی شرایط روحی زنان متاهل، دختران مجرد و بیوه های تنها را در سه تجربه همسایه ها ، نشانی و ماه عسل بر قامت نقش نشاند و با رفتارهایی مماس با وضعیت ادراکی کاراکتر توانست تا تصویری ملموس از چنین زنانی را عرضه کند.
ب)نویسندگی
سناریوهای فلورا سام ویژگی روشن و تقریبا ثابتی دارد و برآمده از دل رویدادهای روزمره ای است که در جامعه ما اتفاق می افتد. موقعیت هایی که وی برای کاراکترهایش تدارک می بیند از یک روند طبیعی تبعیت می کند و به دور از هرگونه غلو و بزرگ نمایی سعی در بازتاب روشن حس های کاراکتر دارد. برای مثال آنچه سناریوی مجموعه های نشانی، ماه عسل، شبی از شب ها و راز پنهان را به نمونه هایی حرفهای بدل ساخته است، دقت فیلمنامه نویس در پرداخت ابعاد مختلف شخصیت هاست و شمایل سیاه، سفید و خاکستری افراد به درستی در قالب سناریو بررسی شده است.
نویسنده : بهداد مینوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست