چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
بازاری که هر روز بزرگ تر می شود
تجارتالکترونیک مفهومی است که با وجود گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران به دلایل مختلفی هنوز خیلی در کشور باب نشده؛ گرچه در کشورهای توسعهیافته هواداران زیادی دارد.
کشورهای توسعهیافته با فراهم آوردن زیرساختهای مورد نیاز، تصویب قوانین مناسب و اتخاذ سیاست های نظارتی سختگیرانه، توانستهاند بخش قابلتوجهی از مراودات تجاری خرد را به سمت اینترنت سوق دهند.
مبادلات تجاری آنلاین، مزایای زیادی دارد که حداقل آن کاهش هزینههای بازاریابی و واسطهگری است که امکان عرضه کالاها را به قیمتی کمتر از آنچه در فروشگاهها عرضه میشود، فراهم میآورد.
تحقق تجارت الکترونیک نیازمند ایجاد امکاناتی چون پرداخت الکترونیک از طریق اینترنت یا خطوط تلفن همراه، مدیریت شبکه پرداخت الکترونیک، بازاریابی اینترنتی و نظامهای تامین امنیت مبادلات مالی آنلاین است.
کشورهای توسعهیافته با تامین امنیت مبادلات اینترنتی از طریق تصویب پروتکلها، نظارت مداوم و برخورد قاطع با متخلفان توانستهاند به تجارت الکترونیک رونق ببخشند.
تجارت الکترونیک طی سالهای اخیر شکوفا شده تا آنجا که به یکی از پایههای تجارت خرد در کشورهای توسعهیافته تبدیل شده است.
با وجود گسترش خرید و فروش اینترنتی در کشورهای توسعهیافته، فقدان قوانین مالیاتی مناسب برای اخذ مالیات از تجارتالکترونیک موجب شده برخی سیاستمداران مخالف پروپاقرص آن باشند.
رسیدن حجم فروشهای خرد کالا و خدمات به مرز ۳۴۳ میلیارد دلار در آمریکا طی سال گذشته زنگ خطر را در این کشور به صدا درآورد.
درست است که خریداران به یمن حراجهای اینترنتی، نیازهای خود را با قیمتهایی مناسب تامین میکنند، اما مشکل اینجاست که در این روند، دولت بخشی از منابع مالی مالیاتی را که برای ارائه خدمات رفاهی به جامعه ضروری است، از دست میدهد.
حجم مبادلات آنلاین طی سال ۲۰۱۲ برای اولین بار از مرز یکهزار میلیارددلار گذشت که دلیل اصلی آن رشد در آمریکایشمالی و شرقدور بود.
این آمارها که توسط Emarketer، از موسسات تحقیقاتی فعال در زمینه تجارتالکترونیک و با همکاری سازمانملل اعلام شده، نشان میدهد با آن که آمریکای شمالی پرچمدار تجارتآنلاین است، اما نرخ رشد این مبادلات در شرقدور به مراتب بالاتر از هرجای دیگر در دنیاست.
حجم مبادلات تجاری الکترونیک آمریکایشمالی (کانادا، مکزیک و ایالاتمتحده) سال گذشته حدود ۱۴درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۶۵ میلیارد دلار رسید؛ در حالی که در شرق دور ۳۳درصد رشد را تجربه کرد تا به رقم ۳۳۲ میلیارد دلار برسد.
به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی رشد جهشوار تجارتآنلاین پیوستن شهروندان کشورهای هند، چین و اندونزی به عنوان سه کشور پرجمعیت دنیا به جمع علاقهمندان خریدهای آنلاین است.
گزارش Emarketer تاکید دارد: نرخ رشد در این سه کشور از هر جای دیگری بالاتر است و وضع طی چند سال آتی هم به همین منوال خواهد بود. با ادامه این روند، حجم مبادلات آنلاین تا سال ۲۰۱۶ به ۱۳۰۰ میلیارد دلار میرسد و آمریکا حداکثر تا سال ۲۰۱۶ حائز بالاترین حجم این مبادلات خواهد بود.
بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا
طبق تحقیقی که مرکز پژوهشهای فناوری و بازار فارستر انجام داده، با ادامه روند جاری حجم فروشهای اینترنتی ایالاتمتحده طی تنها سه سال از ۳۴۳ میلیارددلار در سال گذشته به ۳۸۵ میلیارد دلار رسیده و از هفت درصد سهم خرده فروشی در سال گذشته به ۹درصد خواهد رسید.
تنها در سال گذشته ۱۶۷ میلیون آمریکایی معادل ۵۳درصد جمعیت این کشور خرید اینترنتی داشتهاند. گمان میرود این عدد تا سال ۲۰۱۶ به ۱۹۲ میلیون یا ۵۶ درصد جمعیت ایالاتمتحده برسد.
بر این اساس میانگین خرید آنلاین از حدود ۲۰۰۰دلار برای هر نفر به حدود ۲۷۳۸ خواهد رسید.
همگام با افزایش خریدهای اینترنتی تعداد رو به رشدی از شرکتهای تولیدی و خدماتی به عرضه کالا و خدمات خود از طریق اینترنت روی آورده و تعداد اقلام عرضه شده در اینترنت افزایش خواهد یافت.
دلیل اصلی تبدیل شدن آمریکا به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا ضریب نفوذ بالای اینترنت در این کشور، تقویت زیرساختهای مبادلات مالی الکترونیک و نظارت دقیق بر فعالیتهای تجاری اینترنتی و البته گرایش شرکتهای تولیدی و تجاری به عرضه کالاهایشان از طریق اینترنت است.
قوانین آمریکا تقلب در فروش کالا، عرضه کالای معیوب و مغایر با آنچه در اینترنت تبلیغ میشود یا اجتناب از تحویل کالا در موعد مقرر را مشمول مجازاتهایی سنگین کرده که هر بزهکاری را از ورود به این عرصه منصرف میکند. با وجود این باز هم کلاهبرداری در این بخش کاملا از میان نرفته و موارد شکایت به طور دائم در حال افزایش است.
پیشینه تجارت الکترونیک
خرید و فروش اینترنتی از سال ۱۹۹۱ و با آمادهسازی و تصویب پروتکلهای مرتبط امکانپذیر شد. تا پیش از آن، تجارتالکترونیک مفهومی جز مبادلات مالی ـ بانکی از طریق اینترنت نداشت و صرفا بانکها و منابع مالی از پروتکلهای انتقال داده (EDI) استفاده میکردند و برخی شرکتها در وبسایتهای خود، محصولاتشان را تبلیغ میکردند.
با این حال و بهرغم آن که محصولات تبلیغاتی در اینترنت بهوفور یافت میشد، نبود امکان پرداخت الکترونیک آنلاین موجب شده بود خریدها همچنان از طریق فروشگاهها انجام شود.
هرچند در سال ۱۹۹۱ خرید اینترنتی به لحاظ فنی امکانپذیر شده بود، اما سه سال طول کشید تا با بررسی نقاط قوت و ضعف ساختارهای موجود، ضرورت تامین امنیت فضای تجاری در اینترنت شناسایی شده و در دستور کار قرار گرفت.
سال ۱۹۹۴ نقطه عطف تجارت الکترونیک بود. بسیاری از غولهای تجارتالکترونیک مثل آمازون در همین سال پا به عرصه حیات گذاشتند و کسب و کار خود در فضای مجازی را شروع کردند.
بعد از آن هم چهار سال طول کشید تا پروتکلهای امنیتی مثل HTTP و DSL برای مبادلات مالی امن فراهم آید. تجارت الکترونیک در سال ۲۰۰۰ میلادی نقطه عطف دوم خود را پشت سر گذاشت و با وضع قوانین مربوط به کلاهبرداری اینترنتی دگردیسی دوباره این حوزه آغاز شد.
با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند تجارت الکترونیک هنوز در دوره آغازین خود است و تا بلوغ این حوزه، راه درازی باقی است.
رضا سادات
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان دولت علی باقری محمدجواد ظریف رهبر انقلاب ترور رئیس جمهور انتخابات
تهران قتل شهرداری تهران تعطیلی ادارات پشه آئدس پلیس تیراندازی زلزله شاهچراغ تب دنگی عزاداری محرم شورای شهر تهران
واردات خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو بازنشستگان اربعین سایپا مالیات دلار
تلویزیون فرهاد مشیری وزارت ارشاد سینمای ایران سینما دفاع مقدس لیلی رشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تئاتر مختارنامه سینمای جهان صداوسیما
سرطان آزمون سراسری ماه فناوری درمان و آموزش پزشکی
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی غزه ترامپ جنگ غزه اسرائیل فلسطین آمریکا روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات لیگ برتر نقل و انتقالات یورو 2024 تیم ملی اسپانیا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سرعت اینترنت تیک تاک اینترنت ناسا گوگل سامسونگ اپل شیائومی ربات
گرمازدگی کاهش وزن افسردگی صبحانه