چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

بازی‌های ویدئویی و دگرگونی شیوه‌های کارکرد صنعت تفریحی


بازی‌های ویدئویی و دگرگونی شیوه‌های کارکرد صنعت تفریحی

در بین رسانه‌های رقومی‌ یا دیجیتالی که در زندگی روزمره ما نفوذ پیدا کرده، بازی ویدئویی یکی از نقش‌آفرینان بی چون و چراست.
به نقل از کتاب « بازی در اولین ماهیت رقومی» ‌نوشته سباستین …

در بین رسانه‌های رقومی‌ یا دیجیتالی که در زندگی روزمره ما نفوذ پیدا کرده، بازی ویدئویی یکی از نقش‌آفرینان بی چون و چراست.

به نقل از کتاب « بازی در اولین ماهیت رقومی» ‌نوشته سباستین جنووست آمده است: بازی‌های ویدئویی روابط ما را با فناوری‌های نوین تغییر می‌دهد، شیوه‌های کارکرد صنعت تفریحی را دگرگون می‌کند، مساله نقش فرهنگی بازی را در جوامع معاصرمان به شدت مطرح ساخته و افق‌های جدیدی را در بیان جلوه‌های هنری آشکار می‌کند.

برای فهم این پدیده ‌باید امروزه بینشی از موضوع و شیوه‌های تحلیل صحیح آن برای همراهی محققان، کاربران، منتقدان و مخاطبان جستجوگر این قلمرو در چندین جهت ایجاد کرد.

اما برای چه این بازی‌ها یک پیوستگی تا این اندازه مهم را در سراسر کشور‌های صنعتی ایجاد می‌کند؟ راهبرد‌های به‌کار برده شده از سوی شرکت‌ها برای جلب توجه مخاطبانشان چه مواردی هستند؟ بازی‌های ویدیویی به چه نحوی احساسات و بینش جهان خاصی را بر می‌انگیزاند؟ چه نقش‌هایی را باید برای کاربر در تصاحب مجادله‌انگیز این قلمرو در نظر گرفت؟

از میان بازتابی نانوشته و مهیج، این بازی‌ها به‌طور نظام‌مند، نمونه‌های ذهنی را برجسته ساخته و در اولین ماهیت رقومی‌اش شاخص‌های ضروری را برای پیدایش یک حوزه جدید مطالعاتی که در تقاطع فناوری و اقتصاد و فرهنگ قرار گرفته مطرح می‌کند.