پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

حقیقت و معنای انتظار از نگاه رهبری


حقیقت و معنای انتظار از نگاه رهبری

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در آستانه میلاد با سعادت امام عصر عج به انتشار دیدگاه های رهبر فرزانه انقلاب در خصوص مهدویت و انتظار و ویژگی های منتظران امام زمان عج پرداخته است

● معانی گوناگون انتظار

من فقط یک جمله در باب انتظار عرض می‏کنم. این‏که در روایات ما وارد شده است که افضل اعمال امت، انتظار فرج است، یعنی چه؟ مگر انتظار چیست؟ انتظار ظهور حضرت ولیّ‏اللَّه‏الاعظم(ارواحنافداه)، مگر چه مضمون و چه معنایی در بطن خود دارد که این‏قدر دارای فضیلت است؟ یک معنای انحرافی در باب انتظار بود که خوشبختانه امروز از آن فهم و برداشت غلط، اثر چندانی نیست.

کسانی که مغرض و یا نادان بودند، این‏طور به مردم یاد داده بودند که انتظار، یعنی این‏که شما از هر عمل مثبت و از هر اقدام و هر مجاهدت و هر اصلاحی دست بکشید و منتظر بمانید، تا صاحب عصر و زمان، خودش بیاید و اوضاع را اصلاح کند و مفاسد را برطرف نماید!

انقلاب، این منطق و معنای غلط و برداشت باطل را، یا کمرنگ کرد و یا از بین برد.

پس بحمداللَّه این معنا، امروز در ذهن جامعه‏ی ما نیست. اما معنای صحیح انتظار، دارای ابعادی است که توجه به این ابعاد، برای کسی که می‏داند در فرهنگ اسلام و شیعه، چه‏قدر به انتظار اهمیت داده شده، بسیار جالب است.

یک بُعد، این است که انتظار به معنای قانع نشدن به وضع موجود است. «انتظار داریم»، یعنی هرچه خیر و عملِ خوب انجام دادیم و به وجود آمده، کم و غیرکافی است و منتظریم، تا ظرفیت نیکیِ عالم پُر بشود. یک بُعد دیگر از ابعاد انتظار، دلگرمی مؤمنین نسبت به آینده است. انتظار مؤمن، یعنی این‏که تفکر الهی - این اندیشه‏ی روشنی که وحی بر مردم عرضه کرده است - یک روز سراسر زندگی بشر را فرا خواهد گرفت. یک بُعد انتظار این است که منتظر، با شوق و امید حرکت بکند. انتظار، یعنی امید. انتظار، ابعاد گوناگون دیگری هم دارد.

ـ ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده کند

ما ملتی منتظر هستیم؛ ملتی که به امید پیشرفت و موفقیت، اقدام و تلاش و انقلاب کرد و موفق شد. ما امروز برای انتظار، باید باب بخصوصی در زندگی خود باز کنیم. حقیقتاً ملت ما باید روح انتظار را به تمام معنا در خود زنده کند. «ما منتظریم»، یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری، این دنیایی که به وسیله‏ی دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیف‏کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پُرشده است، در سایه‏ی تلاش و فعالیت بی‏وقفه‏ی ما، یک روز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزشهای انسانی محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاوز به حقوق انسانها، فرصت و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوی‏ و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایی، در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد.

ـ سخنرانی در خجسته سالروز ولادت امام زمان(عج)

● اعتماد و امیدواری به آینده، یکی از ابعاد انتظار

انتظار، یکی از پُربرکت‏ترین حالات انسان است؛ آن هم در انتظار دنیایی روشن از نور عدل و داد. «یملأ اللَّه به الارض قسطا و عدلا». خدای متعال به دست او، سرزمین بشری و همه‏ی روی زمین را از عدالت و دادگستری پُرخواهدکرد. انتظار چنین روزی را باید داشت.

نباید اجازه داد که تصرف شیطانها و ظلم و عدوان طواغیت عالم، شعله‏ی امید را در دل خاموش کند. باید انتظار کشید. انتظار، چیز عجیبی است و دارای ابعاد گوناگونی می‏باشد. یکی از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدواری به آینده و مأیوس نبودن است.

همین روح انتظار است که به انسان تعلیم می‏دهد تا در راه خیر و صلاح مبارزه کند. اگر انتظار و امید نباشد، مبارزه معنی ندارد و اگر اطمینان به آینده هم نباشد، انتظار معنی ندارد. انتظار واقعی، با اطمینان و اعتماد ملازم است. کسی که شما می‏دانید خواهد آمد، انتظارش را می‏کشید و انتظار کسی که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظاری حقیقی نیست. اعتماد، لازمه‏ی انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امری لازم برای همه‏ی ملتها و مردم دنیا می‏باشد. ....

▪ فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خجسته‌ سالروز ولادت امام زمان(عج)

● انتظار مهدی موعود(عج)، ارزش زیادی دارد

مطلب اول درباره‏ی این بخش عظیم اعتقادی ماست که عبارت است از انتظار ظهور ولیّ‏عصر و مهدی موعود و منجی بشریت.

همه‏ی مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه‏ناپذیری که از نبیّ‏اکرم (صلّی‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند؛ اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره‏ی درخشان و این روح پُرتپش و پُرامید را ندارد؛ این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتره‏ی خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می‏شناسیم.

مردم ما ولیّ‏اللَّه اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه‏ی اهل‏بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می‏شناسند؛ از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می‏کنند؛ به او می‏گویند؛ به او شکوه می‏برند؛ از او می‏خواهند و آن دوران آرمانی - دوران حاکمیت ارزشهای والای الهی بر زندگی بشر - را انتظار می‏برند؛ این انتظار دارای ارزش زیادی است.

این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه‏ی امید را از دلهای منتظران نمی‏زداید و خاموش نمی‏کند. اگر این نقطه‏ی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره ای ندارد جز این‏که به آینده‏ی بشریت بدبین باشد.......

دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره‏ی حق، همه‏ی قله‏های فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‏انداز زندگی بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معنای انتظار دوران امام زمان این است.....