پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
کارکرد اعتدال در افکار و کردار
● مفهوم اعتدال
اعتدال از ریشه عدل، به معنی میانه گیری مابین دوحالت یک چیز از نظر کمی و کیفی و تناسب برقرار کردن میان آن دو است، چنان که به روزها و شب های بهاری و پاییزی، که به اندازه یکدیگرند، «اعتدال بهاری و پاییزی» گفته می شود. (۱)
برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق می شود و واژه معادل عربی آن «اقتصاد» است که در فرهنگ اسلامی کاربرد بیشتری دارد.
ضرورت اعتدال
نظام عالم براساس هندسه ای دقیق پی ریزی گشته است.
جهان چون چشم و گوش و خط ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست
همه پدیده های عالم از بزرگترین کهکشان گرفته تا کوچکترین ذرات اتم، از قانون عادلانه خلقت که «حقیقت» نامیده می شود- پیروی می کنند، به تعبیر امام علی(ع):
«... بالحق قامت السموات و الارض فیما بین العباد»(۲)
آسمان ها و زمین در میان بندگان، به حق برپا شده است. و در عین حال آفریننده حکیم «عالم تکوین» فرمانده توانای «عالم تشریع» نیز هست؛ «و هوالذی فی السماء اله و فی الارض اله و هو الحکیم العظیم»(۳)
و او کسی است که در آسمان خداست و در زمین نیز خداست و او بسیار با حکمت و دانش است. آفرینش انسان نیز از چنین قانونی پیروی می کند و هرگز نارسایی و نوسان در اصل خلقت او وجود ندارد از او نیز خواسته شده که هماهنگ با عالم آفرینش در صراط مستقیم «عدل و اعتدال» گام نهد و هیچ گاه به افراط و تفریط نگراید. امیرمومنان(ع) می فرماید: «علیک بالقصد فی الامور فمن عدل عن القصد جار و من اخذ به عدل»(۴)
بر تو باد به میانه روی در کارها؛ هر کس از میانه روی روی گرداند، ستم می کند و هرکس به آن چنگ زند، عدالت ورزد.
● نمونه های کاربردی
اصل اعتدال، باید به شکل کلی و فراگیر بر سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان حاکم باشد و همیشه و همه جا افکار، کردار و گفتار او را دربرگیرد. اکنون سه محور یادشده را توضیح می دهیم.
الف) افکار
منشأ همه تصمیمات آدمی، فکر و اندیشه اوست؛ اگر فکر معتدل و مستقیم باشد، رفتار فرد راه اعتدال می پوید و اگر اندیشه به بیماری عدم اعتدال گرفتار شود، اعمال انسان نیز به آفت افراط و تفریط دچار می شود. امیرمومنان(ع) - نقش کلی و حیاتی اندیشه را چنین بیان می کند:
ـ «من فکر قبل العمل کثر صوابه»(۵)
ـ هر کس پیش از اقدام اندیشه کند، درستی عملش افزون می گردد.
و در سخنی نغز و حکیمانه، به سنجش راستگرایی و چپگرایی با اعتدال اندیشه پرداخته، می فرماید: «الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجاده»(۶)
راست روی و چپ روی، گمراهی است و راه میانه، راه زندگی است.
این راه میانه، همان تفکر ناب توحیدی است که در میان کلاف های سردرگم، اندیشه های خرافی کفر، شرک، دوگانه پرستی، تثلیث، رهبانیت، جبر و تفویض، تناسخ، تجسم، مادیگری، گزافه پرستی و... با عنوان «صراط مستقیم» خودنمایی می کند و همه موحدان حقجو را در خویش جای می دهد و به سر منزل مقصود- یعنی قرب الهی- می رساند.
تندروهای افراطی، به کلی منکر آفریدگار جهان و نظم و حکمت حاکم بر آن می شوند، حتی واقعیت های محسوس را منکر می شوند و به تعبیر قرآن:
«و اذا قیل لهم ماذا انزل ربکم قالوا اساطیر الاولین»(۷)
و هنگامی که از آنان پرسش شود: پروردگارتان، چه فرو فرستاده؟ پاسخ دهند: اینها (افسانه گذشتگان است)!
ولی همین پرسش اگر از صاحبان اندیشه معتدل و مستقیم پرسیده شود، چنین پاسخ می دهند:
«و قیل للذین اتقوا ماذا انزل ربکم قالوا خیر للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه والدار الاخره خیر...)(۸)
از متقیان می پرسند: پروردگار شما چه چیز نازل کرده؟ پاسخ دهند: خیر و خوبی؛ برای کسانی که نیکی کردند، در این دنیا نیکی است و سرای آخرت از آن هم بهتر است.
تفریط گرایان کندرو نیز هر موجود ناتوان و ناقصی را به خدایی می گیرند و از کهکشان گرفته تا سنگ و چوب را می پرستند و افراد بی سروپا را به جای خدا فرمان می برند و تا آنجا پیش می روند که مانند یهودیان نابکار معتقد می شوند که خدا در صحنه آفرینش بیکاره و دست بسته در گوشه ای نشسته ناظر کارکرد دیگران در ملک خویش است؛
«و قالت الیهود یدالله مغلوله غلت ایدیهم و لعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان...»(۹)
یهودیان گفتند: دست خدا بسته است، دست های خودشان بسته باد و به سبب آنچه گفتند لعنت شدند! بلکه دست های خدا باز است.
امام صادق (ع)- درتفسیر این آیه فرمود:
یهود گفتند: خداوند (با آفرینش نخستین) دست از آفرینش کشید و فزونی و کاستی ایجاد نمی کند ولی خداوند با این آیه اظهارات آنان را تکذیب کرد.»(۰۱)
جمله نغز و گرانمایه
«لاجبر ولاتفویض بل امر بین امرین»(۱۱)
نیز نشان دهنده تفکر اصولی و مستقیم اعتدال در فرهنگ اسلام اصیل وناب است.
ب) کردار
رفتار عادلانه، نتیجه اندیشه معتدل است و مؤمنان با تصحیح افکار وعقاید خویش، به تعدیل کردار خود می پردازند ودر هیچ کاری به افراط وتفریط نمی گرایند. رهنمود کلی قرآن مجید در این مورد چنین است:
«ولا تطیعوا امر المسرفین الذین یفسدون فی الارض ولایصلحون»(۲۱)
فرمان مسرفان را اجرا نکنید، همانها که در زمین فسا د می کنند و اصلاح نمی کنند.
امیر مؤمنان علی(ع) نیز در این باره خطاب به مالک اشتر می فرماید:
«ولیکن احب الامور الیک اوسطها فی الحق و اعمها فی العدل»(۳۱)
باید دوست داشتنی ترین کارها نزد تو، میانه ترین آنها در حق و گسترده ترین آنها در عدالت باشد.
آیات و روایات و احکام و مقررات اسلامی نیز به طور گسترده و پیگیری درصدد تنظیم همه امور فردی و اجتماعی مسلمانان بر محور حق واعتدال و پیشگیری از نامیزانی و افراط و تفریط اند گاه نیز به خاطر اهمیت موضوع با شاخص بودن آن به تعیین مصداق می پردازد که چند نمونه را در زیر عنوان می کنیم:
۱) خواب وخوراک: خرد آدمی حکم می کند که هر موجود زنده ای باید به اندازه نیاز خویش از منابع غذایی بهره ببرد و درعین حال هرگونه افراط و تفریط در خورد و خوراک، زیان آور و نامعقول است.
قرآن مجید در این زمینه می فرماید:
«... کلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لایحب المسرفین»(۴۱)
بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.
خوردن و آشامیدن بیش از حد و گنجایش، سبب ویرانی جسم و روح آدمی می شود. امام صادق(ع) درباره پرخوری می فرماید:
«لیس شیء اضر علی قلب المؤمن من کثره الاکل و هی مورثه لشیئین قسوه القلب و هیجان الشهوه»(۵۱) برای قلب مؤمن، چیزی زیان بارتر از پرخوری نیست، چنین کاری سبب سنگدلی و تحریک شهوت می شود.
این دو پدیده شوم سنگدلی و شهوت رانی منشأ بسیاری از مفاسد فردی و اجتماعی می شود که به طور یقین قابل مهار و کنترل نیستند. همین طور خواب بیش از اندازه و یا کم خوابی مذموم و زیان آور است.
۲) کار و عبادت: انسان، موجود دوبعدی است و بایستی نیازمندی های جسمی و روحی خود را از راه های مشروع و معقول تأمین کند؛ هم به جسم و نیازهای مادی آن توجه کند و هم در پرورش روح و تهذیب آن بکوشد هم آخرت خود را مدنظر داشته باشد و هم دنیای خویش را ضایع نسازد.
برای تأمین نیامندیهای زندگی و مشارکت در رفع نیازهای اجتماعی باید به کار و تلاش بپردازد و برای خودسازی و تأمین سعادت اخروی به دریافت معارف دینی و پرستش و نیایش با پروردگار همت گمارد.
قرآن مجید، در این باره می فرماید:
«و ابتغ فیما اتیک الله الدار الاخره و لا تنس نصیبک من الدنیا..»(۶۱)
در آنچه که خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب و بهره دنیایت را فراموش نکن.
مؤمنان واقعی، عمر خود را میان دنیا و آخرت تقسیم می کنند و برای هریک به اندازه لازم وقت می گذارند، هم زندگی دنیایی خود را به شکلی ساده و آبرومند اداره می کنند و هم با عشق و علاقه، به عبادت و آمادگی برای سرای آخرت می پردازند و هیچ یک را فدای دیگری نمی کنند، چنان که امام کاظم(ع) فرمود: «لیس منا من ترک دنیاه لدینه و دینه لدنیاه»(۷۱)
کسی که دنیایش را برای دینش و دینش را برای دنیایش ترک کند، از ما نیست.
۳) مصرف و هزینه: مؤمن موظف است در حد توان و نیروی خویش به گردش چرخ اقتصادی جامعه کمک نماید و علاوه بر تأمین هزینه های زندگی در رونق و سازندگی میهن اسلامی نیز سهیم شود. در اسلام، راههای درآمد حلال و مجاز، از راههای حرام و ممنوع مشخص شده و هر کس درآمد مشروعی به دست آورد، مالک آن می شود و مجاز است طبق نظر عقل و شرع آن را به مصرف برساند در این میان افراط و تفریط در مصرف و هزینه، امری نامعقول است، قرآن مجید در این باره چنین رهنمود می دهد:
«ولا تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا» (۸۱)
دستت را به گردنت زنجیر نکن (انفاق و بخشش را ترک نکن) و به طور کامل آن را نگشا (بی حساب بخشش نکن تا سرزنش شده و حسرت زده، در گوشه ای بنشینی!
سیاست اقتصادی فردی و اجتماعی مسلمانان باید براساس این آیه تنظیم گردد و در هر برنامه ای از خست و تنگ نظری از یک سو و تبذیر و زیاده روی از سوی دیگر، اجتناب کنند و با برنامه ریزی دقیق و حساب شده، حد اعتدال و میانه را برگزینند که به طور قطع موفق تر خواهند بود.
علی اصغر الهامی نیا
پی نو شت ها :
۱- اقرب الموارد، ج ۲، ص ۳۵.۷
۲- بحارالانوار، ج ۳۳، ص ۳۹.۴
۳- زخرف (۳۴)، آیه ۳.۸
۴- شرح غرر الحکم، ج ۴، ص ۱۹.۲
۵- همان، ج ۵، ص ۶۷.۲
۶- نهج البلاغه، خطبه ۶۱، ص ۹.۶
۷- نحل (۶۱)، آیه ۴.۲
۸- همان، آیه ۰.۳
۹- مائده (۵)، آیه ۴.۶
۰۱- البرهان، ج ۱، ص ۶۸۲
۱۱- بحارالانوار، ج ۴، ص ۷۹.۱
۲۱- شعرا (۶۱)، آیات ۱۱۵- ۲۵.۱
۳۱- نهج البلاغه، نامه ۳۵، ص ۶۹.۹
۴۱- اعراف (۷)، آیه ۱.۳
۵۱- مصباح الشریعه، باب ۴.۳
۶۱- قصص (۸۲)، آیه ۷.۷
۷۱- تحف العقول، ص ۳۳۴، اسلامیه.
۸۱- اسراء/ ۹۲.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه