سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

برترین خودرو های دو در بازار ایران


برترین خودرو های دو در بازار ایران

دوستی می گفت «علاقه من به ماشین های دودر تنها به خاطر ظاهر اسپورت و زیبایشان نیست من معتقدم ماشین های کوپه و دودر حریم دارند » البته شاید این حرف درست باشد و به علت محدودیت برای تعداد سرنشینان تا حدی با فضای شخصی تری روبه رو باشیم, ولی به هیچ عنوان نمی توان منکر ظاهر جذاب, جوان پسند و مدگرای آن شد

دوستی می گفت: «علاقه من به ماشین های دودر تنها به خاطر ظاهر اسپورت و زیبایشان نیست؛ من معتقدم ماشین های کوپه و دودر حریم دارند.» البته شاید این حرف درست باشد و به علت محدودیت برای تعداد سرنشینان تا حدی با فضای شخصی تری روبه رو باشیم، ولی به هیچ عنوان نمی توان منکر ظاهر جذاب، جوان پسند و مدگرای آن شد.

این خودروهای محبوب که گاه به عنوان مدلی مستقل و گاه به عنوان نمونه ای جدید از مدلی چهار در معرفی می شوند اوایل به صورت خودروهای تشریفاتی و یا عبور موقت در خیابان های شهرمان ظاهر می شدند ولی چند وقتی می شود که با هجوم برندهای مختلف خودرو به کشورمان تقریباً از هر کمپانی موجود، شاهد یک مدل دودر هم هستیم. بازار هدف این مدل ها هم مطمئناً قشر جوان و معمولاً متمول جامعه است؛ چرا که از لحاظ قیمت به مراتب گرانتر از سایر مدل های هم رده و چهار در هستند و هم به خاطر ظاهر بعضاً اسپورت و رو به مُدشان بیشتر به سلیقه آنها نزدیک است.

البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که محدودیت در تعداد سرنشینان و همچنین امکانات محدود فضایی و محفظه بار باعث می شود که خانواده ها مخصوصاً خانواده های پرجمعیت دور این گزینه ها خط قرمز بکشند. این بار شش خودروی دودری که این روزها بیشتر در خیابان ها خودنمایی می کنند و استقبال بیشتری از آنها شده است را به صورت اجمالی بررسی می کنیم تا از زیر و بم این آقایان خاص سر دربیاوریم.

● هیوندای کوپه؛ دوست داشتنی

(قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان)

هیوندای تیبورن یا همان کوپه خودمان، به عنوان ارزان ترین کوپه ارائه شده در کشور، دو سال است که چله کمان را به سوی علاقه مندانی نشانه گرفته که توان خرید کوپه های گرانقیمت به خصوص آلمانی ها را ندارند. کوپه در زمان عرضه قیمت بالغ بر ۴۵ میلیون تومان داشت که اکنون کمتر می توان مدل صفر آن را پیدا کرد. طراحی ظاهری کوپه با آنکه جذابیت بالایی ندارد ولی به دلیل خاص بودن کلاسش، طرفداران زیادی در میان جوانان پیدا کرده و هنوز هستند کسانی که با دیدن یک هیوندای کوپه محو تماشای آن می شوند! خطوط برجسته و تا حدودی عضلانی بدنه به همراه خطوط نرم در تعامل کاملی با یکدیگر قرار دارند.

ورودی بزرگ و یک تکه هوا روی سپر با پروژکتورهای مدور ۷۰ هزارتومانی و چراغ های کشیده با روکش کریستالی شفاف ۱۲۵ هزار تومانی، حالتی جسور به آن بخشیده اند. با ورود به کابین آنچه مشهود است، تلاش سازنده در دمیدن روح اسپورت به آن است. کوپه که باموتور ۶ سیلندر ۲۷۰۰ سی سی رانندگی مناسبی را فراهم می کند، فضای سرنشینانش بسیار محدود و تقریباً عذاب آور است. همچنین فاصله کم کف اتومبیل با جاده با وجود خیابان های ناهموار کشورمان، حضور چند ساله در بازار و از دست دادن طراوت و متفاوت بودن روزهای اول در حال حاضر تا حدی سبب کمتر دیده شدن این مدل هیوندای شده است.

● کیاسراتو کوپه؛ نگین انگشترکیا

(قیمت حدود ۴۳ میلیون تومان)

نام این خودروی زیبا برگرفته از دو کلمه kia و Coupe است؛ یعنی Koup. اگر بگوییم این کوپه دودر یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران است پُربیراه نیست. تعادل و نکات ریز در طراحی این کوچک دوست داشتنی موج می زند. نمای جلویی با چراغ هایی کشیده و اسپویلر بزرگی که مه شکن ها را در زمینه ای تیره در خود جای داده، چهره اش را پرخاشگر و تهاجمی نشان می دهد. در نمای پشتی نیز چراغ ها نسبت به مدل سدان باریک و

طویل تر شده اند اما فرم قبلی خود را حفظ کرده اند و نقطه عطف نمای عقب بخش انتهایی اسپویلر است که در خود لوله اگزوز دوبل را جای داده است. داخل کابین کوپ نیز ساده و گیرا طراحی شده است و امکانات به روز و

قابل توجهی را دربردارد. فضای بسیار مناسب سرنشینان عقب با توجه به کلاس خودرو، موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰

سی سی، مصرف سوخت مناسب، فاصله مناسب کف خودرو با خیابان و تقریباً در حد مدل سدان، تازگی طراحی داخلی و خارجی و جلب نظر عابرین از فاکتورهای مهم این محصول به شمار می روند. پس اگر به دنبال خودرویی جذاب با قیمتی پایین تر از آلمانی های گران قیمت و خاص هستید شک نکنید سراتوکوپ بهترین انتخاب است. مخصوصاً با رنگ بندی های متنوعی که برای این مدل در نظر گرفته شده است.

● ب ام و ۳۳۰I CONVERTIBLE؛ روح اصیل یک ژرمن

(قیمت حدود ۱۴۰ میلیون تومان)

وقتی سوار خودرویی هستید که لوگوی BMW جلوی آن خودنمایی می کند و طراحانش تصمیم گرفته باشند که محصولی دودر و در این حال کانور تیبل طراحی کنند مطمئناً دیگر نمی تواند در مورد جذابیتش شک کرد. این محصول سری ۳ کمپانی BMW با بهره گیری از آخرین فناوری های آلمانی ها توانسته به خوبی در بین خریداران متمول جا باز کند تا آنجا که حتی بیشتر از سایر خودروهای دودر و ارزان تر در خیابان ها دیده می شود. طراحی خشن با خطوط سیال امتداد دار روی بدنه، نمای خودرو را از هر طرف زیباکرده است. نکته قابل توجه این مدل سقف هاردتاپ فلزی است که حدود ۲۰ ثانیه طول می کشد تا باز شود. تنها نکته ای که شاید کمی توی ذوق بزند وجود خطوط منفصل بین درها و گلگیر و سقف است که در رنگ های روشن نمود بیشتری دارد. قلب تپنده این هیولا ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی بوده که حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را می توان با آن تجربه کرد. در کل این BMW بیشتر مناسب کسانی است که اولاً مشکلی بابت پرداخت بالای پول نداشته باشند، به روز رسانی های کمپانی اذیتشان نکند و از خودرویشان کاملاً انتظار مصارف تفریحی و شخصی داشته باشند. در غیر این صورت ۳۳۰i مدلی برای مصرف روزانه آنچنانی در خیابان های شلوغ و پرخطر کشورمان نیست.

● هیوندای جنسیس کوپه؛ چاقوی سوئیسی

(قیمت حدود ۶۲ میلیون تومان)

هیوندای جنسیس کوپه در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد و به سرعت جایگزین مناسبی برای مدل نه چندان موفق کوپه به حساب آمد. هیوندای کوپه که از پیشرانه ضعیف تری برخوردار بود امروز جای خود را به خودروی جدید و قدرتمند جنسیس کوپه داده است. جنسیس کوپه خودرویی کاملاً متفاوت و اسپورت با ویژگی های فنی نظیر ترمزهای brembo و موتور ۳۸۰۰ سی سی پرقدرت و کیفیت بالای ساخت هیوندای است. این خودروی دودر در وهله اول به خاطر ظاهر عجیبش و هیبت عضلانی و خطوط عمیق بدنه اش و همچنین فرم منحنی چراغ ها و سپرهای جلو بسیار جلب توجه می کند. ولی در مقابل رقبایش چون BMW ۳۳۰، بنز SLK و لکسوس ۳۰۰IS-C از اصالت کمتری در طراحی برخوردار است و ممکن است به مرور زمان جذابیت اولیه اش را از دست بدهد. ولی وقتی پای قیمت به میان می آید و نگاهی به امکانات، موتور و سایر ویژگی های این سوگولی هیوندای می اندازید متوجه می شوید که چشم بادامی های کره ای فکر همه جا را کرده اند. مطمئناً وقتی قصد خرید خودرویی دودر دارید صددرصد جنسیس کوپه با امکاناتی چون صندلی برقی راننده، پوشش چرم برای صندلی ها، کروز کنترل، سیستم تعلیق گازی،

چراغ های زنون با سیستم AUTOLIGHT، ۶ عد ایربگ، گرمکن صندلی های جلو، سانروف، آینه های برقی به همراه گرمکن، رینگ اسپورت ۱۹ اینچی در لیست مقایسه تان خواهد بود.

● تویوتا پرادو؛ روح یک جنگجو

(قیمت: مدل فول حدود ۶۸ میلیون تومان)

خدمات پس از فروش به همراه لوازم یدکی مناسب، تعمیرگاه های متعدد، خوشنامی کمپانی سازنده و ایمنی بالاتر نسبت به خودروهای سواری از مواردی است که برای خرید خودرویی دودر (یا همان ۳ در) باید سراغ مدل شاسی بلند پرادو رفت. پرادو از محصولات شرکت تویوتا و زیرشاخه لندکروز است که اعتبار خوبی در دنیای SUVها دارد. اگر نگاه کلی به اطراف پرادو بیندازید پی می برید که هماهنگی اجزای مختلف بدنه، طرح چشم نوازی را به وجود آورده و در این بین نیز مواردی همچون بزرگی چراغ های جلو، خطوط برآمده کاپوت، فلاپ های دور و بلندی خودرو جالب به نظر می رسد البته در کل می توان گفت به نسبت سایر رقبای شاسی بلند و جدیدتر کمی قدیمی به نظر

می رسد مثلاً در طراحی چراغ های عقب! در سفرهای طولانی با پرادو ابداً احساس خستگی نمی کنید و کاملاً بر جاده مسلط هستید. فرمان هیدرولیک، کولر، شیشه بالابر برقی، گرمکن شیشه عقب و شیشه کناری، پشتی قابل تنظیم صندلی های عقب، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع، لاستیک های DUNLOP مواردی است که باعث ماندگاری این مدل در ایران شده است. در ضمن باید قدرت موتور ۴ سلیندر ۲۷۰۰ سی سی اش را برای حرکت دادن این غول آهنی به راحتی نادیده گرفت. این مدل خوشایند خانم هایی است که خودروی پرقدرتی را از لیست شاسی بلندها می خواهند.

● لکسوس IS۳۰۰؛ پدرخوانده

(قیمت: حدود ۱۱۰ میلیون تومان)

طراحی محافظه کارانه، سقف هارد تاپ فلزی، قیمت بالا، سواری متین و آرام همگی از مشخصات مدلی از کمپانی معتبر لکسوس است که این روزها کم کم دارد در دل خریداران متمول ایرانی جا باز می کند. اگر به دنبال راحتی و آرامش در سواری هستید و می خواهید هتلی مجلل جا به جایتان کند این لوکس دودر برای همین منظور طراحی شده است. مسلماً طراحی به دور از هرگونه هیجان به خصوص در حالت چراغ ها و گلگیرها و فرم بدنه، خریداران جوان را بیشتر سمت دودرهای بنز و به خصوص BMW سوق می دهد. طراحی داخلی نیز به همین منوال است و اصلاً پاسخگوی هیجانات یک خودروی کانور تیبل در این رنج قیمت نیست و بیشتر روی لوکس بودن آن تأکید شده است. موتوری ۳۰۰۰ سی سی با توانایی تولید ۲۲۸ اسب بخار این هتل چهارچرخ را به حرکت درمی آورد و ۱۲ ایربگ جلو، عقب و جانبی با سیستم SRS و همچنین دو عدد ایربگ زانو مخصوص راننده و سرنشین جلو سبب می شود هنگام رانندگی با این خودرو، آب در دلتان تکان نخورد. همچنین امکاناتی چون سیستم تعویض دنده نصب روی فرمان، تهویه مطبوع عقب با فیلتر مخصوص و کلید مخصوص جابه جایی برای سوار شدن راحت در صندلی عقب تکمیل کننده این محصول لوکس هستند. پس اگر پدربزرگی پولدار دارید و راحتی اش برایتان اهمیت فوق العاده ای دارد می توانید LEXUSIS۳۰۰ را به او پیشنهاد کنید.

منبع: روزنامه هفت صبح

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir