دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
نوكیا نگاهی به درون
![نوكیا نگاهی به درون](/web/imgs/16/163/lpy7v1.jpeg)
تجربه دو روز رفت و آمد در دفتر مركزی یكی از معروفترین شركتهای فناوری كه ششمین مارك قدرتمند دنیا را در اختیار دارد، بدون شك تجربه كمیابی است. دفترهای كاری كه با نهایت سلیقه، دقت، نظم و زیبایی ساخته و آراسته شدهاند، كاركنانی كه همگی خود را جزئی از شركت میدانند و یك ورودی بزرگ كه نمایی رو به یك دریاچه طبیعی دارد و با گلهای اركیده تزئین شده است، شما را مطمئن میسازد كه اگر نوكیا به مورداعتمادترین مارك تلفنهای همراه تبدیل شده است و قدرتمندترین نشان تجاری اروپایی محسوب میشود، چیزی را در درون دارد كه آن را در جاده موفقیت به حركت درآورده است و موتور محركه آن محسوب میشود. شركتی كه از تولید چوب و كاغذ آغاز كرده و اكنون در فاصلهای پانزدهساله خود را به اعتباری درخور توجه در سطح جهان رسانده است، درسهای بسیاری را درخود دارد. شاید در پایان گزارش دریابید كه مفهوم Connecting People به حقیقت پیوسته است؛ نه به لحاظ آنكه نوكیا آن را محقق كرده، بلكه وجود بیش از سه میلیارد گوشی تلفن همراه در سراسر جهان (تا یك سال دیگر)، به راستی مردمان را به یكدیگر مرتبط؛ كه متصل نموده است. برای آشنایی بیشتر با شركت نوكیا میتوانید به مقاله موبایل در سرزمین آدمبرفیها در شماره ۳۵ ماهنامه شبكه مراجعه نمایید.
●پیشینه
شاید بسیاری با این نكته آشنا باشند كه نوكیا در ابتدای تأسیس و تا سالهای متمادی پس از آن، هرگز به وادی فناوری قدم نگذاشته است. شركت نوكیا در سال ۱۸۶۵ در فنلاند و توسط یك مهندس جوان ۲۵ ساله با هدف كار در زمینه چوب و كاغذ تأسیس شد. پس از نزدیك به نیم قرن فعالیت در این حوزه، بین سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۲، شركت نوكیا با مشاركت دو شركت فنلاندی دیگر به حوزههای دیگری از جمله ساخت كابل وارد شدند. البته این مشاركت در سال ۱۹۶۶ رسماً به ادغام انجامید و Nokia Group شكل گرفت.
قبل از این ادغام، نوكیا در زمینههای دیگری از جمله تولید كفشهای زنانه فعالیت داشت و به عنوان مارك معتبری شناخته میشد. اما پس از ادغام، نوكیا به زمینههای مرتبط با الكترونیك نیز روی آورد. با این همه تا اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی توجه چندان زیادی به این حوزه نداشت و در واقع در دهه ۹۰ بود كه بهطور جدی به صنعت الكترونیك پیوست.
![نوكیا نگاهی به درون](/web/imgs/16/163/lpy7v2.jpeg)
حاصل این امر (سال۱۹۸۲) ساخت اولین مركز تلفن محلی ِتمام دیجیتال در اروپا بود.
همچنین نوكیا موفق شد اولین سیستم تلفن داخل اتومبیل را مبتنی بر فناوری تلفن همراه آنالوگ پیادهسازی كند و این فناوری را به دنیا معرفی نماید. در اوایل دهه نود میلادی، نوكیا دریافت كه دارای مزیتهای زیادی در بازار مخابرات است.
به همین علت تصمیم گرفت هسته اصلی فعالیتهای شركت را بر این حوزه و فناوریهای مرتبط با آن بنا نهد و سایر فعالیتها از قبیل كاغذ، كفش، كابل وتلویزیون را كنار بگذارد.در حقیقت از آغاز عصرجدیدِ فعالیتهای نوكیا و تمركز آن بر ارتباطات و تلفن همراه، بیش از ۱۵ سال نمیگذرد!
●ساختار نوكیا
شركت نوكیا در حال حاضر چهار گروه تجاری دارد كه عبارتند از: تلفن همراه، چندرسانهای، راهحلهای enterprise، و شبكهها. این گروههای تجاری توسط سه گروه دیگر به طور مشترك پشتیبانی میشوند كه عبارتند از:
▪Mobile Phone
![نوكیا نگاهی به درون](/web/imgs/16/163/lpy7v3.jpeg)
قیمت، مارك تجاری معتبر، آسانیِ استفاده، و طراحی مناسب، از جمله موارد مورد توجه این بخش است كه اضافه كردن امكاناتی از قبیل دوربینهای با كیفیت بالا، صفحات نمایش رنگی با كیفیت بالا و پخش موسیقی از طریق گوشی با كیفیت بالا، نمونههایی از تلاشهای این واحد تجاری به شمار میآیند.
▪Multimedia
ساخت گوشیهای تلفن همراه پیشرفته و چندرسانهای كامل در این واحد تجاری انجام میگیرد. محصولات این بخش باید بتوانند كاربران را در ایجاد و كاربرد محتوای چندرسانهای یاری دهند. همچنین همكاری با شركتهای دیگری كه امكاناتی از قبیل اینترنت یا ویدیوی جریانی را برای تلفنهای همراه عرضه میكنند، از دیگر اهداف این بخش به شمار میرود.
▪Enterprise Solutions
طراحی و ساخت طیف گستردهای از محصولات و راهحلهایی كه ویژه كسب و كارهای بزرگ و زیرساختهای اصلی هستند مربوط به این بخش است.
به همین جهت، این بخش با شركتهایی كه در زمینه امنیت شبكههای مبتنیبر IP و خدمات مرتبط با ایمیل فعالیت میكنند، همكاری نزدیكی دارد.
▪Networks
این بخش، سازنده زیرساختهای شبكهای، سكوهای خدمات شبكهای و خدمات مرتبط با آن به ویژه در حوزه فناوری GSM است. این بخش در پایان سال ۲۰۰۵، بیش از ۱۵۰ شبكه تلفن همراه در بیش از شصت كشور جهان را به عنوان مشتری در كنار خود داشته است.
●نگاهی به درون
دفتر مركزی شركت نوكیا در شهر espoo واقع است كه در حدود ده كیلومتر با شهر هلسینكی، پایتخت، فاصله دارد.
این دفتر در فضای وسیع و جادهای اختصاصی، با نمای شیشهای بسیار زیبا در كنار یك دریاچه قرار گرفته و از چند بلوك تشكیل شده است.
ورودی اصلی ساختمان كه محل انجام هماهنگیها و دریافت مجوز ورود به ساختمان است، فضایی دلپذیر و زیبا دارد و نظم و آراستگی آن به شدت چشمگیر است كه البته انتظاری جز این هم نمیرود. طبقه همكف ساختمان كه رستوران كاركنان محسوب میشود، شما را به یاد هتلهای پنجستاره میاندازد.
یك راه پله مارپیچی كه در كنار آسانسورها قرار گرفته است، شما را به طبقه دوم و یكی از اتاقهای كنفرانس میرساند. اتاقهایی كه نظم، زیبایی و آراستگی داخل آنها شما را مطمئن میسازد كه این اتاقها، از جمله محلهای كلیدی ساختمان هستند كه در حفظ ظاهر و بالا بردن كیفیت آنها سعی وافر شده است.
معرفی شركت نوكیا، آغازگر سمیناری دو روزه است كه دقیقاً راس ساعت آغاز میشود. در همین جلسه آشنایی متوجه میشوید كه روزانه در حدود هشتصد میلیون نفر از تجهیزات شركت نوكیا استفاده میكنند و نوكیا ششمین نشان تجاری با ارزش دنیا (پس از اینتل) و تنها مارك اروپایی بین ده مارك برتر دنیا است. همچنین پیشبینیها نشان میدهد كه در حال حاضر بیش از دو میلیارد و دویست میلیون مشترك تلفن همراه در سطح جهان وجود دارد كه تا سال ۲۰۰۸ این تعداد به سه میلیارد مشترك خواهد رسید و نوكیا برای بهرهگیری از این بازار رو به رشد،برنامههای فراوانی دارد.
پس از مقدمه، نوبت به معرفی مارك تجاری نوكیا و بیان ارزشهای آن میرسد. قائممقام بخش تلفن همراه و بازاریابی با اشاره به پیشینه خوب شركت نوكیا در صنعت چوب و كفش بیان میكند كه نشان تجاری نوكیا در سال ۲۰۰۵ ارزشی بالغ بر ۲۶۴۵۲ میلیوندلار داشته است. همچنین این مارك در اغلب كشورهای اروپایی به عنوان مورد اعتمادترین مارك تجاری شناخته شده و از سال ۲۰۰۱ تاكنون نیز همواره جزء ده brand برتر دنیا قرار داشته است.
● نوكیا در سراسر جهان
![نوكیا نگاهی به درون](/web/imgs/16/163/lpy7v4.jpeg)
●نسل آینده فناوری
بدونشك وقتی از نظرگاه فنی با تلفنهای همراه روبهرو میشوید، به سرعت به خاطرتان میآید كه نسل سوم تلفنهای همراه یا همان ۳G در راه است و چه جایی بهتر از نوكیا كه از روند پیشرفت این فناوری خبر بگیرید. مسئول بخش بازاریابی و سیاستگذاری شبكههای رادیویی در اینباره توضیحاتی داشت. پیامهای چندرسانهای، تبادل فایلهای ویدیویی، دسترسی به اینترنت، گوش دادن به موسیقی به صورت آنلاین، تماسهای تصویری، تماشای تلویزیون، بازیهای آنلاین تعاملی و ... از جمله نیازهای كاربران امروزی هستند كه انتظار دارند پیادهسازی آنها را روی شبكههای مخابراتی و تلفن همراه شاهد باشند.
نوكیا غیر از كار روی فناوری ۳G، در حال توسعه نسل بعدی ۳G یعنی HSPA است. اگر در ۳G سرعتها در حدود ۱۲۸ تا ۳۸۴ كیلوبیت برثانیه است، قرار است نسل بعدی، به سرعتی در حدود یك مگابایت دسترسی داشته باشد. در نمودار ۲ میتوانید مقایسهای بین نسلهای مختلف تلفنهای همراه را ببینید.
گفتنی است كه پیادهسازی فناوری ۳G در واقع از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است و هم اكنون در حدود ۶۴ میلیون كاربر در سراسر جهان از این خدمات استفاده میكنند كه البته اغلب در اروپا، آمریكای شمالی و خاوردور هستند. از بین ۱۰۸ شبكه تجاریای كه این خدمات را ارائه میدهند، ۵۸ شبكه از مشتریان نوكیا به شمار میروند.
پس از توضیحاتی فنی درباره نسل آینده شبكهها و نمایشی تحسینبرانگیز از نظم در ارائه سخنرانیها و زمانبندی فوقالعاده دقیق، نوبت به مدیر بخش بازارهای جدید و توسعهیافته رسید تا در مورد تلاش نوكیا در جهت آسان كردن دسترسی همه به موبایل و كاهش هزینهها صحبت كند. هزینه مالكیت موبایل از عوامل چندگانهای تشكیل شده است كه عمدهترین آنها عبارتند از: هزینه مربوط به اپراتور، هزینه مربوط به مالیات و عوارض مختلف، و هزینه گوشی تلفن.در بین این عوامل، هزینههای مربوط به عوارض و مالیات مختص هر كشور و تابع سیاستهای خاص آن است، اما هزینههای مربوط به اپراتور و گوشی تلفن را شركتی مانند نوكیا میتواند تا حدممكن كاهش دهد.
در مورد هزینههای شبكه، نیز میتوان گفت از آنجا كه نوكیا خود از سازندگان تجهیزات شبكههای تلفن همراه است و در این زمینه فناوری پیشرفتهای را در اختیار دارد، با هوشمندتر نمودن ارتباطات رادیویی كه منجر به كاهش تعداد سایتهای رادیویی میشود.
با افزایش پوششدهی آنتنها كه باز هم به كاهش تعداد سایتها و كاهش هزینههای نصب، راهاندازی، نگهداری، و مصرف انرژی میانجامد، دارای راهحلهای متعددی است.در زمینه گوشیهای تلفن نیز با فراهمكردن طیف گستردهای از محصولاتی كه كاركرد آنها بسیار ساده است و به همین خاطر ارزان هستند، سعی مینماید مشتریان تازهوارد بیشتری را به سمت خود جلب نماید.
●راهكارهای فناوری
مدیر بخش راهكارهای همكاری، در روز دوم سمینار سخنرانی خود را با عنوان راهكارهای فناورانه ارائه داد. با توجه به اینكه امروزه تلفن همراه در همه جا رسوخ نموده است و انتظارات متعددی نیز از آن میرود، نوكیا در تلاش است موسیقی، تلویزیون، دوربین عكاسی، دوربین فیلمبرداری و اینترنت را در گوشیهای خود ادغام كند و گوشی تلفن را به یكی از اجزای شبكههای خانگی - اداری تبدیل نماید.
نوكیا حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته است و تلاش میكند آنچه را كه كاربر میتواند روی پیسی انجام دهد، به گوشی تلفن همراه منتقل نماید.
ساخت تلفنهای سری Maemo ،S۳۰ و S۶۰ به همین منظور بوده است. هنگامی كه صحبت از تلفن همراه و شباهتهای آن با پیسی بهمیان میآید، ذهن نوكیادوستان به سمت سری N میرود.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان محمدجواد ظریف رهبر انقلاب رئیس جمهور مجلس انتخابات
قتل سلامت اهواز تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران تب دنگی هواشناسی پشه آئدس اربعین سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو واردات خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات قیمت طلا برق بازنشستگان مسکن
بازی کربلا مهران مدیری سعید راد تلویزیون سینمای ایران فضای مجازی عاشورا دفاع مقدس محرم سینما موسیقی
دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی باتری
جو بایدن دونالد ترامپ آمریکا رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل فلسطین غزه روسیه چین جنگ غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس المپیک تراکتور
هوش مصنوعی همستر کامبت تبلیغات مایکروسافت ایلان ماسک فیلترینگ گوگل ویندوز ناسا سامسونگ تلگرام
خواب دیابت فشار خون مغز افسردگی ویتامین چای بیماری تب دنگی اضطراب