پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟




	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب

برندهایی همچون بنز، کوکاکولا، سونی، آدیداس و غیره را زیاد دیده و شنیده‌ایم. اما درباره مارک شهرهای معروف دنیا چه می‌دانیم؟

در صنعت گردشگری برای معرفی بهتر مقاصد برای آن‌ها برندسازی می‌کنند. درواقع برندینگ یک پروسه‌ی بازاریابی است که طی آن برای یک شهر یا مقصد خاص با توجه به جذابیت‌هایی که دارد لوگو و شعار خاصی طراحی‌شده و بازدید از شهر به‌واسطه‌ی آن تبلیغ می‌شود. لوگو و شعار مکمل یکدیگر هستند و معمولاً همه‌جا با یکدیگر دیده می‌شوند.

برند سازی در ظاهر آسان ولی در باطن پیچیده است و نیاز به تیم حرفه‌ایی مشاورین شهری و طراحان خلاق دارد. به‌مرورزمان و با تکرار برند در تمامی بروشورها، آگهی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، سوغاتی‌ها، لباس‌ها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی، نام شهر ملکه ذهن بازدیدکنندگان شده و به‌نوعی هویت مقصد را تعریف خواهد کرد.

برندسازی نامطلوب و برنامه‌ریزی نشده سبب فراری دادن گردشگران و تبلیغات منفی خواهد شد. یادمان باشد که باید درباره‌ی خصوصیات شهر خود صادق باشیم. شهری را تصور کنید که به‌عنوان مقصدی که از هر نظر دارای زندگی فعال شبانه و فروشگاه‌های بیست‌وچهارساعته است تبلیغ می‌شود. حال اگر گروهی از گردشگران ساعت یازده شب به‌قصد تفریح و گذراندن وقت از هتل‌های خود خارج شوند و با سکوت و تاریکی شهر و مغازه‌های دربسته مواجه شوند چه می‌شود؟ گویی به آن‌ها دروغ بزرگی گفته‌ایم !

گاهی تعداد برندهای یک مقصد بیش از یکی است. در این حالت غالباً تعداد محدودی لوگوی اصلی و تعدادی لوگوی فرعی برای پوشش دادن کلیه ویژگی‌های شهر به کار می‌رود. کاربرد اشکال و رنگ‌ها بایستی هدفمند و پیام‌رسان باشند.

معروف‌ترین برندهای شهری دنیا

1- نیویورک: برند "من عاشقم نیویورک هستم" احتمالاً قدیمی‌ترین برند شهری است و در دهه 70 میلادی ایجاد شد. بسیاری از توریست‌ها پس از بازگشت از نیویورک تی‌شرتهایی را خریده‌اند که این برند بر روی آن درج‌شده است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


2- لندن: رتبه اول در اروپا به برند " لندن را ببینید" اختصاص دارد. این برند در ابتدا برای میزبانی المپیک در لندن طراحی و ازآن‌پس ماندگار شد.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


3- پاریس: پایتخت مد و شهر عشاق یکی از معروف‌ترین شهرهای دنیاست. لوگوی برند حاوی تصویر برج ایفل، معروف‌ترین نماد شهر است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


4- سئول: پایتخت کره‌ی جنوبی با برند "سئول روح آسیا" یکی از امن‌ترین و دوستانه‌ترین شهرهای توریستی جهان است. جالب است بدانیم که تلفظ کلمه روح (Soul) در انگلیسی مشابه تلفظ سئول است و این‌یکی از زیرکانه‌ترین ترفندهای طراحی برند این شهر است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


5- دبی: هتل‌های لوکس، معماری‌های نوین، فروشگاه‌های مجلل وزیر ساخت‌های هوایی قوی این شهر را به یکی از معروف‌ترین برندهای آسیا مبدل کرده است. تا چند سال آینده تعداد گردشگران این شهر از سنگاپور، نیویورک و پاریس فراتر خواهد رفت.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


6- استانبول: با داشتن جاذبه‌های متعدد تاریخی فرهنگی و طبیعی، اتصال غرب به شرق و توسعه سریع صنعت گردشگری، استانبول هم‌اکنون به‌سرعت در حال پیشی گرفتن از رقبای خویش است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


7- سنگاپور: نرخ ارتکاب جرائم پایین، صنعت حمل‌ونقل شگفت‌انگیز و سریع‌السیر، استفاده از آخرین فنّاوری‌های روز دنیا و برخورداری از اقتصاد پیشرفته این کشور را به یکی از امن‌ترین اما گران‌ترین مناطق توریستی جهان مبدل کرده است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


8- ملبورن: برند معروف این شهر استرالیایی در سال 2009 ایجاد شد که نماد پویایی ، تحرک و پیشرفت است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


9- سائوپائولو: بزرگ‌ترین شهر برزیل دارای نماد برندی شاد بارنگ‌های مختلف است که نماد تنوع قومی - فرهنگی شهر و رویدادهای مختلف برگزارشده در آن ازجمله جام جهانی و بازی‌های المپیک تابستانی است.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


10- هنگ‌کنگ: این جزیره بزرگ و زیبا که جز مناطق خودمختار کشور چین است شعار " شهر جهانی آسیا" را برای برند خویش انتخاب کرده است. نماد اژدها در لوگوی شهر اشاره به تاریخ اساطیری چین دارد.


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


کشورهای مختلف نیز هرکدام به‌نوبه‌ی خود برندهای متعددی دارند. معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان به‌صورت زیر معرفی کرد:


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب



	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب



	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب



	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب


	برندینگ مقاصد گردشگری چیست؟ | وب

متأسفانه باوجود پتانسیل‌های گردشگری فراوان در کشور ما ،با ضعف برندسازی برای مقاصد گردشگری خود روبرو هستیم. یکی از مهم‌ترین موانع در این راستا، عدم وجود زیرساخت‌های توریستی مناسب برای پذیرش و میزبانی از گردشگران در حد استاندارد است. امید است که با برنامه زیری صحیح و کاربردی بتوانیم زیباترین مکان‌های تاریخی فرهنگی و طبیعی خود را با شایسته‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین برندها معرفی کنیم.