یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
از تولید تلویزیونی به مصرف سینمایی
![از تولید تلویزیونی به مصرف سینمایی](/web/imgs/16/143/fwgki1.jpeg)
سینمای کودک؛ باز هم همان حکایت نوستالژیک و البته درد آور و قصه های پرغصه اش! سینمایی که درخلأ آثار درخشان و دوست داشتنی و قابل دفاعش، دچار مرگی روزافزون شده و با آثار نازل و باری به هر جهت و روزمره ای دست به گریبان است.
سینمایی که گرچه «نیست» اما جشنواره پرطمطراق و پرهیاهویی دارد که ... بیا و ببین!
باری؛ فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» هم مثل سایر همقطاران و مشابهانش از یک روند و ایده معمول و مألوف برای ساخت و پرداخت و تولید و نمایش خود سودجسته است:
کاراکترهای مشهور یک «برنامه تلویزیونی» گردآمده دریک «فیلم سینمایی»! این همان اتفاقی است که برای کلاه قرمزی هم افتاد و فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله را به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد.
اما باید دید استفاده از این شگرد و بهره بردن از این سفره- تا حدی-آماده و سودجستن از یک آشنایی تصویری قبلی میان مخاطب و شخصیت های فیلم تا چه حد قابل قبول و استاندارد است و اینکه استفاده از چنین موقعیت و شرایطی تا چه اندازه از دل ارزش های سینمایی بیرون می آید و تا چه میزان هم ناشی از تنبلی و یا سوء استفاده از داشته های پیشینی است؟
از جهت دیگر باید این مسئله نیز مطرح و سنجیده شود که فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» آیا بناست به طور مستقل و بنابر داشته های خودش مورد قضاوت قرارگیرد و یا به عنوان دنباله ای بر یک مجموعه تلویزیونی با کاراکترهای محوری مشخص؟
این مسئله وقتی اهمیت پیدا می کند که با خود «فیلم» روبه رو می شویم و با این نکته که فیتیله و ماه پیشونی دریک عدم توازن و لغزندگی، به جهت روایت سینمایی و بیان و زبان و لحن و درام به سرمی برد و معلوم نیست که مخاطب با یک اثر شخصیت محور روبروست یا موقعیت محور؟ و اینکه آیا این کاراکترها هستند که بستری برای بازگویی قصه فیلم شده اند و یا اینکه این قصه است که بهانه و بستری برای جولان دادن شخصیت ها شده؟
فیلم داستان ضعیف و اولیه ای دارد که ورز داده نشده و درعین حال، نتوانسته به آن خواسته و چینش اصلی هم در استفاده از کاراکترهای آشنای آن برنامه تلویزیونی دست یابد و از آن، آنچنان که باید و شاید سود ببرد.
ضمن آنکه باید گفت شخصیت فیتیله ای ها هم در فیلم در نیامده و این به خاطر یک غفلت جدی در باب یک مسئله اساسی است و آن اینکه:
برخی از شخصیت ها خاص مدیوم و قالب تلویزیون هستند و الزاما همان کارکردی را که در رسانه «تلویزیون» دارند، در رسانه دیگری مثل «سینما» یا تئاتر ندارند و این نکته مهمی است که کارگردان فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» از آن غفلت ورزیده است.
اینکه ما گمان کنیم سینما مثل خمره رنگرزی است و می شود هر مظروفی را در این ظرف ریخت و از آن معجونی خوب و بدیع و تازه و قابل استفاده پدید آورد، صرفا تلقی ناقص و غلط ماست و ابدا ربطی به سینما و ماهیت و ذات آن ندارد و البته در این گونه مواقع معمولا نتایجی که از ماحصل کار به بار می آید اتفاقات به شدت ناخوشایند و گاه افسرده کننده ای است. درحالی که سازنده اثر اگر به این بینش و سواد هنری دست می یافت که تفاوت میان قالب ها و ساختار آنها را دریابد به چنین مخمصه ای نمی افتاد.
فیلم «فیتیله و ماه پیشونی» درحالی که عده ای گمان می کردند به سطح بالایی از فروش دست یابد و خاطره ای شبیه کلاه قرمزی و امثالش را تکرار کند درپایین ترین رتبه جدول فروش فیلم های حال حاضر اکران سینماها، شرایطی ناخوشایند و محقرانه را تجربه می کند که البته دلایل اصلی این وضعیت را برشمردیم. قابل توجه سازندگانش برای توجه و دقت درکارهای بعدی که امیدواریم آثار بهتر و استانداردتری باشد و فیلم هایی برای کودکان و طبق خواسته و بنابر نیازسنی و فکری آنان و نه صرفا به نام کودکان و به کام دیگران!
محمد قمی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم ایران دولت چهاردهم رهبر انقلاب پزشکیان دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران تب دنگی هواشناسی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قتل پلیس گرمای هوا
خودرو واردات خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان مالیات برق قیمت طلا بازنشستگان سایپا
سعید راد رضا کیانیان تلویزیون سینمای ایران عاشورا سینما محرم کربلا دفاع مقدس رسانه ملی امام حسین (ع) موسیقی
هوش مصنوعی فناوری حوزه علمیه وزارت علوم اختلال جهانی باتری
رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل دونالد ترامپ فلسطین آمریکا غزه روسیه جو بایدن ترامپ تل آویو جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس المپیک تراکتور
تبلیغات موبایل مایکروسافت همستر کامبت فیلترینگ ویندوز گوگل سامسونگ ناسا سرعت اینترنت امنیت سایبری
دیابت خواب فشار خون گرمازدگی افسردگی بیماری تب دنگی چای اضطراب کودک ایدز