سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
نگذاریم فرزندانمان را دیگران تربیت کنند
کودکی ما نسل سومیها که در سالهای اول پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمدیم، متفاوت از دیگر نسل ها و تحت تاثیر شرایط ویژه آن روزها بود .
آن وقت ها گریزگاه همه ما برنامه کودک شبکه یک و دو بود. برنامههایی ساده با خلاقیتی اندک، اما بینهایت دلنشین و جذاب. خانم رضایی یا خامنه میآمدند و مهربانانه با ما حرف میزدند و بعد کارتونها که شروع میشد، انگار دنیای ما رنگی میشد. سندباد، پسرشجاع، رامکال، چاق و لاغر، مدرسه موشها و... کلی بهانه داشتیم برای شاد بودن.
کار و اندیشه یادمان میداد چطور با مشکلات روبهرو شویم و خلاصه هر برنامهای حرف حسابی داشت.
روزها گذشت و روزگار عوض شد. ما کودکان دیروز شدیم جوانهایی ۳۰+ و همچنان برنامههای کودک برای کودکان پخش میشود اما با تفاوتهای بسیار. راستی چرا برخی برنامههایی که امروز برای بچهها پخش میشوند مثل برنامههای زمان ما تاثیرگذار نیستند؟
دلیل اول، گذشت زمان و تغییر شرایط و به تبع آن تغییر ذائقه کودکان و نوجوانان است. امروز بچهها بیهیچ محدودیتی به کارتونهای روز دنیا دسترسی دارند و همین باعث شده ذائقه راحت پسندی نداشته باشند.
نکته دوم، ساختار کلیشهای برخی برنامههای کودک است. اغلب برنامهها یا صرفا آموزشی و محتواییاند یا فقط کارتونهایی خارجی و قدیمی یا جدیدند. کمتر خلاقیت و استعدادی دیده میشود که بچهها را قلقلک بدهد و پای تلویزیون بنشاند. تعدد عموها و خالهها که از روی هم کپی میشوند هم در کلیشه شدن برنامههای کودک بیتاثیر نبوده است.
پس از موفقیت عمو پورنگ و خاله نرگس، موجی از برنامههایی راه افتاد که با یک مجری شوخ و مهربان زن یا مرد قصد داشتند بچهها را همراه و همساز کنند. بعد از موفقیت نسبی رنگین کمان بود که این موج شدت گرفت و در زمانی کوتاه تعدادی مجری وارد تلویزیونی شدند که بجز گروهی اندک، الان بسیاری از آنها دیگر مجری برنامههای کودک نیستند.
یکی از گونههای برنامه کودک که حالا دیگر سالهاست فراموش شده، سریالهایی بود که ویژه این گروه سنی ساخته میشد. پس از موفقیت مجموعههایی مانند دنیای شیرین، دنیای شیرین دریا و از همه بیشتر زیزیگولو در سالهای نزدیک، انتظار میرفت اینگونه سریالها با تداوم در ساخت و البته بهبود کیفی، همچنان بخش مهمی از برنامههای ویژه کودک و نوجوان را تشکیل بدهند. این نوع برنامهها با توجه به داشتن فضایی جذاب برای خانوادهها، معمولا مشکلی در جذب مخاطب ندارند و با اقبالی عمومی روبهرو میشوند. ساختن این قبیل سریالها بویژه در فضاهای جدید و برای برطرف کردن نیازهای آموزشی ـ تفریحی نوباوگان این مرز و بوم میتواند جایگزین انبوه برنامههایی شود که بیهدف و سردرگم ساخته میشوند و بدون این که چندان دیده شوند، از یادها میروند.
یادمان باشد بسیاری از فیلمهای پرفروش تاریخ سینمای ایران وامدار برنامههای کودک هستند. کلاه قرمزی و پسرخاله، مدرسه موشها، گلنار، قصههای مجید (نسخههای سینمایی مثل شرم و...) و... با استفاده از شخصیتها و مضامین برنامههای کودک به موفقیتهایی چشمگیر دست یافتهاند و نیز سریالها و برنامههایی بوده و هستند که بیش از سریالها و برنامههای بسیار پرهزینه طرفدار دارند. برنامهسازی برای کودک و نوجوان در ایران هم به تزریق ایدهها و تفکرات تازه نیاز دارد. کودکان، آیندهسازان سرزمین ما هستند. اگر هشیار نباشیم، آینده ما را دیگران تربیت میکنند و میسازند.
حمید سلیمی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهادت سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران هواشناسی پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد آموزش و پرورش بارش باران
شهادت رئیس جمهور پیام تسلیت یارانه بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو
آیت الله سید ابراهیم رئیسی تلویزیون سینما سینمای ایران لیلا حاتمی هنرمندان زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس بازی تراکتور منچسترسیتی
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
مردان رژیم غذایی خواب آلزایمر استرس کاهش وزن افسردگی