جمعه, ۲۹ تیر, ۱۴۰۳ / 19 July, 2024
مجله ویستا

پنگوئن فیلمساز


پنگوئن فیلمساز

پیش از راه یافتن Linux به صنعت فیلمسازی, استودیوهای فیلمسازی و جلوه های ویژه كامپیوتری بیشتر ازIrix به عنوان سیستم عامل و از نرم افزارها و سخت افزارهای سیلیكون گرافیكس شركت سازنده API گرافیكی OpenGL برای ساخت فیلم های خود استفاده می كردند

كمتر استودیوی بزرگ فیلمسازی و ساخت جلوه‌های ویژه كامپیوتری را در هالیوود می‌توان یافت كه از لینوكس به عنوان سیستم‌عامل ساخت انیمیشن و جلوه‌های ویژه استفاده نمی‌كند. لینوكس نه تنها سرورهای رندركننده، كه دسكتاپ‌های هنرمندان طراح این استودیوها را نیز تصرف كرده است. در اپیزود فیلم جنگ‌های ستاره‌ای كاراكتر یودا و در قسمت دوم ارباب حلقه‌ها ارتشی از Orcها كه به دژ بزرگ Helm۰۳۹;s Deep یورش می‌برند از ساخته‌های لینوكس هستند.لینوكس كه زمانی سرگرمی لینوس توروالدز بود، هم اكنون به سكوی نرم‌افزاری صنعت سرگرمی سازی هالیوود تبدیل شده است. در این مقاله رویكرد این استودیوها به لینوكس و نرم‌افزارهای اپن سورس بررسی می‌شود.

●Irix و Linux

پیش از راه یافتن Linux به صنعت فیلمسازی، استودیوهای فیلمسازی و جلوه‌های ویژه كامپیوتری بیشتر ازIrix به عنوان سیستم‌عامل و از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سیلیكون گرافیكس (شركت سازنده API گرافیكی OpenGL)برای ساخت فیلم های خود استفاده می كردند.

آیریكس سیستم‌عاملی براساس استانداردهای یونیكس است كه توسط شركت سیلیكون گرافیكس (SGI) طراحی و توسعه داده شده است و می تواند روی كامپیوترها و سرورهای ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی اجرا شود.

SGI برای قدرتمند‌كردن آیریكس، نرم‌افزارهای ویژه‌ای را برای آن طراحی كرده است كه بسیاری از آن‌ها در استودیوهای جلوه‌های ویژه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تازه‌ترین نگارش این سیستم‌عامل، Irix ۶.۵.۲۹، سیستم‌عاملی ۶۴ بیتی است كه در چهاردهم فوریه سال ۲۰۰۶ عرضه شده است.

SGI برای مهندسان صنعت فیلمسازی بسیار شناخته شده است. از این‌رو هنگامی كه ویندوز به سیستم‌عاملی فراگیر تبدیل شد، سیستم‌هایی مبتنی بر ویندوز NT و هنگامی كه هالیوود به لینوكس روی آورد، سیستم‌های لینوكسی را نیز عرضه كرد كه هم اكنون در شركت‌های فیلمسازی مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند ساخته شدن PCهای سریع و قدرتمند استفاده از سخت‌افزارهای SGI را كاهش داده است، این شركت منعطف، با پشتیبانی از لینوكس، هم در سخت‌افزارها و هم در نرم‌افزارهای خود و سازگار كردن نرم‌افزار Maya با آن، شركت مورد علاقه فیلمسازان است.

●لینوكس و فیلمسازان‌

شاید لینوكس سومین سیستم‌عامل رایج پس از ویندوز و مكینتاش باشد، ولی در استفاده در سیستم‌های گرافیكی قدرتمند، بالاتر از دیگران قرار دارد و در ساخت جلوه‌های ویژه بیش از سی فیلم بسیار موفق و پرفروش مانند، ارباب حلقه‌ها، جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود ۲، هری پاتر، شِرك و تایتانیك به عنوان سیستم‌عامل مورد استفاده قرار گرفته است.

شتاب تجاری لینوكس از زمانی آغاز شد كه به‌عنوان پلتفرم در سرویس‌دهی به صفحات وب مورد استفاده قرار گرفت. در سال‌های رشد انفجاری اینترنت، لینوكس یك سوم سرورهای آی‌اس‌پی‌ها را روی وب سرور آپاچی، به خود اختصاص داد. چیزی كه شركت‌های اینترنتی دوست داشتند، سرعت زیاد و هزینه كم لینوكس بود. متخصصان فناوری استودیوهای فیلمسازی با دیدن لینوكس روی سرورهای آپاچی و سرعت بالای این تركیب در سرویس‌دهی به صفحات وب به فكر استفاده از لینوكس روی سرورهای رندركننده افتادند و این‌كه آیا لینوكس می‌تواند فیلم‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر تولید كند؟

لینوكس در سال ۱۹۹۷ به هالیوود راه یافت؛ زمانی كه شركت (Digital Domain (D۲ برای رندر كردن جلوه‌های ویژه فیلم تایتانیك از آن به عنوان پلتفرم كامپیوترهای خود استفاده كرد و این سیستم‌عامل جایگزین Irix شد، ولی لینوكس پیش از تصرف استودیوهای جلوه‌های ویژه با موانعی روبه‌رو بود كه باید آن‌ها را پشت‌سر ‌می‌گذاشت. بزرگ‌ترین مانع لینوكس برای این كار، تنها عدم وجود درایورهای گرافیكی قدرتمند بود.

كارایی گرافیكی لینوكس بسیار پایین‌تر از سیستم‌عامل‌های دیگر بود. لینوكس با نبود درایورهای گرافیك سه بعدی شتاب‌دهنده در پلتفرم SGI روبه‌رو بود. در حالی كه nVidia و دیگر سازندگان كارت‌های ویژه بازی‌های كامپیوتری، كارایی گرافیكی را در سیستم‌های ویندوزی كه از API ویژه خود یعنی DirectX استفاده می كردند به خوبی ارتقا داده بودند و ویندوز آماده‌تر از لینوكس برای تصرف دنیای فیلمسازی به نظر می‌رسید. ولی روی آوردن استودیوها به ویندوز بیشتر از آنچه كه تصور می‌شد سخت بود.

تبدیل میلیون‌ها سطر كد داخلی یونیكس به كدهای قابل اجرا روی سكوهای ویندوز یك كابوس بود. كدهای واسط گرافیكی كاربر و چندوظیفه‌ای طراحی شده برای آیریكس برای تبدیل به كدهای قابل اجرا روی ویندوز NT نیاز به تغییرات بسیار زیادی داشت. كدام راه آسان‌تر بود؟ تبدیل میلیون‌ها سطر كد یونیكس به كد ویندوز یا نوشتن یك درایور گرافیكی قدرتمند برای لینوكس؟ در همین زمان شركت nVidia درایور جدیدی را طراحی نمود كه كارایی گرافیكی را هم در سیستم‌های ویندوز و هم در سیستم‌های لینوكس بالا می برد.

آنچه شركت‌های فیلمسازی را بیشتر بر آن می‌داشت تا از لینوكس به‌ویژه روی سیستم‌های SGI استفاده كنند، پشتیبانی خوب آن بود؛ هر چه SGI از نیازهای صنعت فیلمسازی پشتیبانی می‌كرد، مایكروسافت همان‌قدر به آن بی‌اعتنا بود. شركت‌ها دریافتند كه خودشان باید به خودشان كمك كنند. آن‌ها برای توسعه سیستم‌عامل خود به جهت بالابردن كارایی گرافیكی سیستم‌هایشان به سورس كد نیاز داشتند و لینوكس این ویژگی‌ را داشت.

لینوكس از سیستم‌عاملی با كارایی گرافیكی پایین به سیستم‌عاملی قدرتمند برای پدیدآورندگان جلوه‌های ویژه كامپیوتری تبدیل شد. از آنجا كه لینوكس براساس یونیكس نوشته شده بود، تبدیل كدهای Irix و یونیكس به لینوكس، بسیار آسان‌تر از تبدیل آن‌ها به كد ویندوز بود.

همچنین استودیوهای هالیوودی دریافتند كه با داشتن یك پلتفرم استاندارد اپن سورس برای توسعه، هر استودیو می تواند منابع ونرم‌افزارهای ویژه خود را روی آن توسعه دهد. هم اكنون نیز برخی از استودیوها بیش از یكصد برنامه‌نویس لینوكس دارند كه روی نرم‌افزارهای ویژه آن استودیو كار می كنند.

انیمیشن Shrek ساخته شركت DreamWorks كه در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، نخستین فیلم موفقی بود كه در پلتفرم لینوكس پیاده‌سازی و رندر شد. به گفته Ed Leonard از شركت دریم‌وركس: <كارایی سیستم‌‌های مبتنی بر لینوكس و كاهش هزینه‌ها، از بزرگ‌ترین ویژگی‌های استفاده از لینوكس بود.> این شركت هم اكنون دارای بیش از دویست كامپیوتر دسكتاپ لینوكس برای انیماتورها و چهارصد سرور لینوكس است.

دریم‌وركس تا‌كنون تقریباً سه میلیون سطر برنامه‌نویسی كرده كه همه آن‌ها به پلتفرم لینوكس منتقل شده است و با ساخت استودیوی دیگری در كالیفرنیا كه ساختار سیستم‌های آن، همه مبتنی بر لینوكس است گسترش بیشتری خواهد یافت.

شركت پیكسار نیز دو میلیون سطر برنامه خود را به سكوی لینوكس منتقل كرده است. امكانات خط فرمان نرم‌افزارRenderMan این شركت از سال ۱۹۹۹ روی لینوكس قابل دسترسی است. همچنین RenderMan Artist Tool نیز برای استفاده در نرم‌افزار مایا در سكوی لینوكس تست بتای خود را پشت سر گذاشته است. Peachey معاون پژوهش و توسعه شركت پیكسار می‌گوید: <انتقال نرم‌افزارهای اختصاصی شركت به لینوكس بسیار سریع انجام‌شد، هر توسعه‌دهنده شركت روزانه به طور متوسط دوهزار سطر برنامه را به كدهای لینوكس تبدیل می‌كرد.> پیكسار هم اكنون دارای پانصد كامپیوتر دسكتاپ SGI است و از سرورهای شركت سان برای سیستم‌های رندر‌كننده خود استفاده می‌كند.

همچنین از حدود سی كامپیوتر لینوكسی برای توسعه نرم‌افزارهای خود و یكصد و بیست كامپیوتر لینوكسی در تولید محصولات خود بهره می‌برد. انیمیشن در جستجوی نیمو توسط سیستم‌های لینوكسی پیكسار تولید شد.

گردآوری و ترجمه: علی حسینی‌

منابع

www.cgw.pennnet.com

www.millimeter.com

www.sgi.com

www.computerworld.com

www.wikipedia.com


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.