سه شنبه, ۲۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 18 June, 2024
مجله ویستا

چگونه با كودك خود ارتباط بگیریم؟


برقرار كردن ارتباط با كودكان از زمان نوزادی به بعد یكی از بهترین و خوشایندترین تجربه ها هم برای فرزند و هم برای والدین است.كودكان با گرفتن اطلاعات از فعل و انفعالات و تجربه …

برقرار كردن ارتباط با كودكان از زمان نوزادی به بعد یكی از بهترین و خوشایندترین تجربه ها هم برای فرزند و هم برای والدین است.كودكان با گرفتن اطلاعات از فعل و انفعالات و تجربه های به دست آمده از دیگر كودكان، جوانان و دنیای اطراف خود بطور روزانه، یادگیریهایی به دست می آورند. در سنین ۴ تا ۵ سالگی بسیاری از كودكان وارد مهدكودك یا پیش دبستانی می شوند و از زبان خود برای برقراری ارتباط و یادگیری در كلاس استفاده می كنند.

چگونه باید با كودك خود رابطه برقرار كنم؟

هرچه با كودك خود بیشتر صحبت كنید، مكالمات دو نفره بیشتر داشته باشید، با او بازی كنید كودك شما بیشتر یاد می گیرد. خواندن كتاب، آواز خواندن، پازل بازی كردن با لغات بازی كردن. و با كودك صحبت كردن در حالی كه باعث رشد و تقویت مهارتهای شنیداری كودك می شود، دامنه لغات او را نیز افزایش می دهد.

در اینجا به مواردی برای تقویت مهارتهای ارتباطی كودك شما اشاره شده است.

* به كودك خود كمك كنید تا با داستانهای كتابی هایی كه مضمون آنها تقریباً شبیه به رفتارهای خودتان و خانواده تان یا فرهنگی نزدیك به فرهنگ قوم و قبیله شماست، ارتباط برقرار كند و با انتخاب داستانها دائماً آنها را بررسی و مرور كند.

* كتابها، مجلات و هر چیز قابل مطالعه را در جایی قرار دهید كه كودك شما بدون كمك گرفتن از شما به آن دسترسی داشته باشد.

* با تماشای عكس و آلبومهای خانوادگی به كودك خود كمك كنید با كلماتی مثل : «این من هستم» و این خانواده ماست را خلق كند.

* در مورد كتابها، با برنامه های تلویزیونی و ویدیویی كه همراه با كودكتان شاهد آن هستید با او صحبت كنید.

لغات و ارتباطات نوعی:

الگوها:

وقتی كودكان مهارتهای زبان و گفتاری را یاد می گیرند، در تواناییهای مكالمه دچار مشكلاتی می شوند. یك كودك ۴ یا ۵ ساله. می تواند در مورد هر اتفاقی كه می افتد، صحبت كند، داستان بسازد به داستانهای مختلف گوش دهد و این داستانها را دوباره برای خود بگوید.

در این بین، بچه ها قادرند اعداد و حروفی را كه سمبل و نشانه چیز ها و نظرات واقعی است درك كنند و با استفاده از آنها داستان بگویند یا اطلاعات خود را به دیگران منتقل كنند. البته گاهی اوقات دچار لكنت می شوند یا بعضی از اصوات و كلمه ها را به درستی تلفط نمی كنند.

دانش آموزان پیش دبستانی حتی قادرند، درخواست كنند. سؤالاتی را مطرح كنندو گاهی دستوراتی نیز بدهند. آنها نام و جنسیت افراد خانواده خود و دیگر اطلاعات شخصی در مورد خانواده خود را می دانند. بالغات بازی می كنند و لغات و داستانها مسخره و خنده داری درست می نند.

چه باید بكنیم چنانچه دچار مشكلی شدیم؟

چنانچه فكر كردید كودكان مشكلی در زمینه شنیداری یا فراگیری زبان، صحبت كردن واضح دارند بلافاصله با پزشك او تماس بگیرید. تست شنیداری اولین گام و مرحله برای فهمیدن مشكل شنیداری كودكان است و چنانچه دكتر متوجه شود كه كودكتان در زمینه ای دچار مشكل است، معالجات و درمانهای لازم را پیشنهاد خواهد كرد.