پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

گزارش نمایشگاهی در پاریس : 165 سال عکاسی ایران



      گزارش نمایشگاهی در  پاریس :  165 سال عکاسی ایران
سمیرا قاسمی


از 22 سپتامبر تا 29 نوامبر 2009 در موزه ی که برانلی پاریس

در حالی که تنها دو روز تا پایان نمایشگاه 165سال عکاسی ایران در شهر پاریس و در موزه ی "که برانلی" Quai Branly باقی مانده، بازدید از این مجموعه با استقبال خوب شهروندان پاریسی روبرو ست. مدیر هنری این نمایشگاه خانم آناهیتا قبائیان اتحادیه و همکاران دیگر آقایان بهمن جلالی و حسن سربخشیان می باشند. این نمایشگاه ، در چارچوب دومین بینال عکاسی در فوتوکه photographie photoquai ، مجموعه ای ارزنده از عکسهای ایران از دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا ایران امروز را به نمایش عموم می گذارد.
به نظر می رسد که ایران با گذشت 30سال از انقلاب اسلامی و 20 سال از پایان جنگ ایران و عراق ، در میان سایر کشورها و در عرصه ی عکاسی جایگاه خود را پیدا کرده است. نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران در موزه ی که برانلی به دو بخش عمده و پنج دوره تقسیم می شود. بخش نخست با تاریخ عکاسی ایرانی در پایان قرن 19 آغاز می شود و تا تصاویر جنگ ایران عراق ادامه می یابد؛ در بخش دوم 30 عدد از عکس های عکاسان برجسته ایرانی در ایران و خارج از ایران با موضوع آنچه که امروز در ایران می گذرد به نمایش گذاشته شده است. در واقع بخش دوم نمایشگاه به آثار عکاسانی اختصاص یافته که در تصاویر خود از شیوه های گوناگون هنری استفاده کرده اند. هنرمندانی که هم اکنون در داخل یا خارج از کشور به انجام فعالیت های هنری خود مشغول می باشند.
5 دوره ی عکسهای نمایشگاه:
1.    نمایشگاه با عکسهایی از دوران قاجار و نخستین سالهای ورود دوربین عکاسی به ایران آغاز می گردد. از عکسهای این بخش نمایشگاه می توان به تصاویر برداشته شده از زنان، خانواده های ثروتمند قاجار و نوازندگان اشاره کرد.

2.    دوره ی بعدی دوره ی پهلوی ست. لباسها در نتیجه ی مدرنیته رنگ و بویی غربی گرفته اند و از آن شکل کلیشه ای قاجاری خود خارج می شود.


3.    عکسهایی از انقلاب اسلامی و حضور مردم در خیابانها. بهمن جلالی در رابطه با عکس هایش از این دوران در مصاحبه ای می گوید که هدف او از عکس برداری این صحنه ها، ثبت لحظات این واقعه ی تاریخی بوده است.  


4.    عکسهایی از جنگ ایران و عراق. تصویر پوستر نمایشگاه نیز از همین دوره انتخاب شده است. تصویری از صورت یک دختر خردسال روستایی با چشمها و ابروان مشکی که احتمالا در اذهان عموم می تواند تداعی کننده ی چهره ی اصیل ایرانی باشد. دختر در میان بازوان زنی قرار گرفته (احتمالا مادر) که یکی از دستهایش سوخته است. از دیگر عکسهای جنگ که توجه بسیاری را به خود جلب می کند تصویر زن و شوهری ست که در نتیجه ی جنگ، مرد یکی از چشمها  و زن هر دو پایش را از دست داده است. از دیگر عکسهای جالب توجه تصویر کلاه جنگ یک سرباز در کنار یک روسری پر رنگ و نقش زنانه است.

5.    بخش دیگر مربوط  می شود به تصاویری از ایران امروز و آنچه که به راستی در خیابان های آن و میان مردمش می گذرد. تصاویری از دختران و پسران نوجوان و جوان و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر.
در مجموع تصاویر این نمایشگاه اغلب نمادین و به معنایی شاعرانه می باشند و همگی هویت، تاریخ و شیوه ی درک ایرانیان از جهان را نشان می هند. بدین ترتیب تماشاگران می توانند با بازدید از این نمایشگاه فضای ایران دیروز و امروز را به طور مستند و در شکل واقعی خود مشاهده نمایند.


برای دیدن برخی از عکسهای نمایشگاه می توانید دراینجا کلیک  کنید:
-
منابع:
http://www.photoquai.fr/fr/expositions/musee-du-quai-branly.html
http://www.photo.fr/blog/592-165-ans-de-photographie-iranienne.html