سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
چگونه تحت تأثیر قرار نگیرم
در نشست و برخاست و رفت و آمد با دیگران، مانند خویشاوندان از طرفی باید با هم خوشرو باشیم و هم برخورد خوبی داشته و از طرف دیگر، هر چه باشد، بالاخره انسان تحت اثر محیط و شرایط و تحت تأثیر اخلاق و رفتار همصحبت خود قرار خواهد گرفت و اگر چه در ابتدا بتواند از این امر جلوگیری کند، ولی به تدریج، آثار آن را میتوان مشاهده کرد؛ یک راهنمایی کلی جهت نشست و برخاست و رفت و آمد، برای من بیان کنید.
انسان، موجودی کمالجو و تعالیپذیر است. کمال آدمی، بر اثر حسن انجام وظایفی به دست میآید که به علت روابط گوناگون او با خود، خداوند و همنوعان، ایجاد شده است. این روابط به ترتیب، عبارتند از: رابطة انسان با خود، رابطة انسان با خدا و رابطة انسان با همنوعان. انسان، موجودی اجتماعی است و نیازمند معاشرت، تبادل افکار و ایجاد روابط نیکو با همنوعان است و بر اثر همین معاشرتها و تبادل افکار، روابط انسانی شکل میگیرد و فرهنگ انسانی، هویت خود را آشکار میسازد، از دیدگاه اسلامی، جامعه و روابط انسانی آن، رنگ الهی و عبادی به خود میگیرد و همة جنبههای گوناگون رفتار آدمی، در جهت نیل به هدف نهایی که انسان کامل شدن است، معنا و مفهوم مییابد.
آداب معاشرت را از نظر اسلام میتوان در دو مرحلة «اندیشه» و «عمل» خلاصه کرد. مرحلة اندیشه به این معناست که مسلمانان باید صفحة اندیشه و نیت خود را نه تنها نسبت به برادران دینی خود، بلکه نسبت به تمام انسانها و موجودات خدا، نیکو و زیبا گردانند و اندیشة خیرخواهی، نصیحت، دوستی و سعادت آنها را در سر بپرورانند و از توطئه بر ضرر آنان بپرهیزند. امام علیعلیهالسلام در این مورد میفرماید: «خدای سبحان دوست دارد که نیت انسان دربارة همنوعانش نیکو و زیبا باشد»۱.
اسلام در مرحله عمل نیز برای تنظیم روابط اجتماعی انسانها، آداب و وظایفی قرار داده و پایة آن را بر اساس ایمان به خدا و تقویت روح فضیلت و انسانیت، بنا نهاده است. بسیاری دوست دارند که در ارتباط با همنوعان خویش، زندگی موفقی داشته باشند؛ ولی به جهت ناآگاهی از چگونگی معاشرت و آداب آن و نیز رعایت نکردن آن آداب، توانایی برقراری روابط مناسب و اسلامی را از دست میدهند و به ناچار، منزوی میشوند. بنابراین، شناخت این آداب در مرحلة عمل و توانایی ایجاد ارتباط مناسب با قشرهای مختلف جامعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. امیرمؤمنان در یک دستور، خطوط کلی آداب معاشرت در مرحلة عمل را این چنین بیان میکند: «خویشتن را میان خود و دیگران میزان قرار ده؛ آن چه را برای خود میخواهی، برای دیگران بخواه و آن چه را برای خود خوش نمیداری، برای دیگران نیز خوش مدار؛ به کسی ستم نکن؛ چنان که دوست نداری به تو ستم شود و به دیگران نیکی کن؛ همانگونه که دوست داری به تو نیکی شود»۲.
آداب معاشرت در مرحله عمل، بحث بسیار گستردهای است که ما به طور خلاصه مواردی از آن را در این جا ذکر میکنیم:
۱) احترام به دیگران؛ احترام به معنی عدم تجاوز به حقوق آنان است که شامل احترام به جان، مال، ناموس و آبروی آنها میشود. پیامبر اسلامصلیاللهعلیهوآله میفرماید: «مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در آسایش باشند»؛ یعنی در رفتار و گفتار خود، هیچ زیانی به دیگران نرساند و حقوق چهارگانة آنان را حفظ کند.
۲) سلام و احوالپرسی؛ شایسته است یک مسلمان هنگام دیدار برادران دینی خود، با سلامی آرامشبخش و شادیآفرین، آنان را شاد و مسرور سازد و به این وسیله، روابط اجتماعی خود را تحکیم بخشد.
۳) زیبایی کلام؛ ما در سخن گفتن با دیگران، دو وظیفه داریم؛
الف) سخنان خوب بگوییم و از سخنان زشت و خلاف ادب، پرهیز کنیم.
ب) خوب و زیبا سخن گفتن؛ گاهی انسان سخنان خوبی دارد؛ ولی آنها را درست بیان نمیکند.
در روایات بسیاری سفارش شده که قبل از سخن گفتن، کاملاً فکر کنید؛ تا نسنجیده سخنی نگویید؛ زیرا چه بسا سخن حقی که در محل نامناسبی بیان شود و باعث بروز مشکلات فراوانی گردد.
۴) مزاح و شوخی؛ اسلام برای مزاح و شوخی هم آداب خاصی دارد. مزاح و شوخی، چون باعث خنده و شادی میشود، یکی از بهترین عوامل آرامش روانی و رفع خستگی روحی محسوب میشود و سبب ایجاد دوستی بین افراد میگردد. پیامبر خداصلیاللهعلیهوآله و اهل بیتعلیهمالسلام او نیز اهل مزاح و شوخی بودهاند و برای رفع خستگی و کسالت افراد، از مزاح استفاده میکردند؛ ولی همان طور که گفتیم، شوخی، آداب و قوانین خاصی دارد که برخی عبارتند از: باعث آزار و اذیت طرف مقابل نشود، غیبت یا تمسخر مسلمانی در آن نباشد و زیادهروی و افراط در آن نباشد؛ زیرا باعث میشود که هیبت و وقار شخص از بین برود و ارزش او در بین مردم پایین بیاید.
۵) رعایت شئون اجتماعی؛ مانند پاکیزگی، وقار، احترام به بزرگترها، نظم و انضباط، وفای به عهد، رازداری، مهربانی و گذشت که میزان نفوذ انسان را بر دیگران بالا میبرد.
۶) موارد ویژه؛ در آداب معاشرت، گرچه بر ما لازم است که نسبت به همة انسانها و بلکه همة موجودات، خیرخواه و مهربان باشیم؛ ولی دین اسلام در بعضی از موارد، تأکید بیشتری کرده که عبارتند از:
الف) صلة رحم و رسیدگی به اقوام و آشنایان و از همه مهمتر، اعضای خانواده.
ب) همسایهداری و رعایت حقوق آنان.
ج) میهمانداری و آداب پذیرایی از آنان.
د) عیادت مریض و رسیدگی به مشکلات او.
و) تشییع جنازه و تسلی دادن به بازماندگان و رسیدگی به مشکلات آنان.
هر کدام از موارد فوق، دارای مطالب و فروع فراوانی است که احتیاج به توضیح و مطالعه وسیعی دارد؛ ولی از مجموع آنها میتوان نمایی کلی از آداب معاشرت اسلامی را به دست آورد.
۷) آفات معاشرت؛ مطلب دیگر این که معاشرت با دیگران، اگر در قالب رفت و آمد صورت گیرد - مانند صلة رحم و رفت و آمد بستگان و نیز معاشرت با دوستان و آشنایان - ممکن است دارای آفات و زیانهایی هم باشد که بیتوجهی به آنها، آثار زیانباری به دنبال دارد. بنابراین، لازم است این معاشرتها دقیق و حساب شده باشند. ما در این جا به بعضی از نکات مهم در این زمینه اشاره میکنیم:
۱) پرهیز از گناه؛ رفت و آمدها و معاشرتها، زمانی مفید، مؤثر و موجب خشنودی خداوند خواهد بود که سبب گناه نباشد؛ چه بسا میهمانیهایی که در آنها شئون اسلامی رعایت نمیشود؛ به طور مثال، حریم بین زن و مرد از بین میرود. شرکت در این جلسات، برای خانوادهها و به ویژه بچهها، بسیار خطرناک خواهد بود.
۲) پرهیز از مزاحمت و تشکیل جلسات پر هزینه؛ چه بسا افرادی به بهانة صلة رحم و رفت و آمد، سبب تحمل زحمت و مخارج زیادی به خویشان میشوند. این گونه معاشرتها، نه تنها جلب محبت نمیکند، بلکه باعث دشمنی و کینه میشود.
۳) پرهیز از خوشرویی و خوش اخلاقی بیجا؛ یکی از آداب معاشرت، خوش اخلاقی و خندهرو بودن است؛ به شرطی که به جا باشد؛ اما در مواردی که خوش اخلاقی و خندهرو بودن، سبب سوء استفاده افراد شود و آنان را در انجام وظایف خود سست کند، این کار پسندیده نیست؛ به طور مثال، اگر معلم همیشه با بچهها شوخی کند و سختگیری را به بهانة خوش اخلاقی، کنار بگذارد، بچهها دست از درس برمیدارند و هیچ کدام به آن اهمیت نمیدهند. بنابراین، حسن معاشرت، همیشه به معنای خوشرویی و خندهرویی نیست و به همین جهت، در روایتی آمده که با گناهکاران، با چهرهای عبوس روبه رو شوید؛ تا از کارهایشان دست بکشند۳.
پینوشت:
۱. شرح غررالحکم، ج۲، ص۶۶۷.
۲. نهجالبلاغه، نامة ۳۱.
۳. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۴۱۳.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی تعطیلی مدارس هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان ایران خودرو
شهید رئیسی لیلا حاتمی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت